Pistokehybridejä tulee markkinoille kuin sieniä sateella. Säästömalleja esitellään entistä enemmän myös isojen autojen joukkoon.
Uusin tulokas on Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro, joka haastaa muun muassa Mercedeksen GLE:n, Volvo XC90:n ja Porsche Cayennen pistokehybridit. Audi eroaa kilpakumppaneistaan selkeästi, sillä se on ainoana luokassaan dieselmoottorilla varustettu. Pellin alta löytyy siis tuttu 3,0-litrainen V6-turbodiesel, joka tuottaa yhdessä sähkömoottorin kanssa 275 kW (373 hv) tehoa ja vääntöä on tarjolla 700 newtonmetriä. Näillä tehoilla auto pyrähtää satasen nopeuteen 6,0 sekunnissa.
Litium-ioni-akun virta riittää 56 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Kokonaisuudessaan toimintamatka kuitenkin kasvaa 75 litran polttoainetankin myötä 1 400 kilometriin. Auto on luonnollisesti varustettu jarrutusenergian talteenotolla sekä hybrideille tyypillisesti erilaisilla ajoprofiileilla. Akun lataaminen täyteen vie noin 2,5 tuntia.
Syy hybridien tuloon tähänkin luokkaan on selvä. Sähkömoottorin avulla nykyisen EU-testisyklin kulutuslukemat saadaan todella alhaisiksi, mikä laskee monessa paikassa merkitsevää CO2-päästölukemaa. Audin tapauksessa keskikulutukseksi kirjataan 1,7 l/100km, mikä tarkoittaa 46 g/km hiilidioksidipäästöjä. Jotta tällaisiin lukemiin pääsisi käytännön ajossa, täytyy autoa pystyä lataamaan aina 50 kilometrin välein. Dieselmoottorin myötä Audi on käytännön ajossa ja pidemmillä matkoilla kuitenkin kilpailijoitaan taloudellisempi.
Innokkaimpienkin asiakkaiden pitää vielä hetken aikaa odottaa mallia. Auto ei ole vielä myynnissä eikä sillä ole tyyppihyväksyntää. Myös tekniset tiedot ovat vielä alustavia.