Katumaasturit käyvät kaupaksi kiihtyvään tahtiin, ja etenkin Suomessa niiden hybridiversiot ovat kuumaa kamaa. BMW julkaisi nyt tiedot uuden X5:n hybridiversiosta.
Hybridiautojen tarjonta ja määrä kasvaa kiitettävällä tahdilla. Parhaimmillaan ladattavalla hybridiautolla pystyy hoitamaan päivittäiset liikkumistarpeet pelkällä sähköllä, mutta myös pitemmät reissut onnistuvat huolettomasti polttomoottorin turvin. Suomessa kiinnostusta hybridimalleja kohtaan lisää niiden pienet CO2-päästöt, jotka puolestaan vaikuttavat suoraan autoveron määrään. Etenkin isoissa autoissa voi säästää ison nipun rahaa verrattuna pelkällä polttomoottorilla kulkevaan autoon verrattuna.
Nykyisen sukupolven BMW X5:n kohdalla hybridi näytteli merkittävää roolia. Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin 109 kappaletta Bemarin isoja katumaastureista ja näistä 77 kappaletta oli pistokkeesta ladattavia hybridejä. Uusi sukupolvi on tulossa markkinoille vielä tämän vuoden puolella, mutta hybridiä joudutaan odottamaan hieman pidempään.
Nimellä BMW X5 xDrive45e iPerformance kulkevan katumaasturin polttomoottorina toimii edeltäjän nelisylinterisen sijaan uusi 3,0-litrainen kuusisylinterinen bensaturbo. Edeltäjä sai osaltaan moitteita pienen nelisylinterisen äänimaailmasta, mikä on saattanut osaltaan vaikuttaa isomman voimanlähteen valintaan. 210 kW (286 hv) tehoisen bensakoneen kaverina toimii 82 kW (112 hv) tarjoava sähkömoottori, ja voimalinjan kokonaistehoksi valmistaja ilmoittaa 290 kW (394 hv) sekä 600 Nm maksimiväännön. Näiden voimavarojen turvin nelivetoisella autolla kerkeää sataseen 5,6 sekunnissa, ja huippunopeutta kertyy 235 km/h.
BMW ei vielä ole ilmoittanut auton akuston kapasiteettia, mutta tavaratilasta akusta nappaa 150 litraa. Pelkällä sähköllä ajettaessa valmistaja lupaa noin 80 kilometrin toimintamatkaa suotuisissa olosuhteissa. Valmistaja ilmoittaa auton yhdistetyksi kulutukseksi WLTP-mittauksesta NEDC-arvoiksi muunnettuna 2,1 l/100 km bensiiniä ja sähköä 23 kWh/100 km, mikä tarkoittaa 49 g/km CO2-päästöjä. Nämä lukevat ovat alustavia ja siirryttäessä WLTP-arvoihin, lukuihin on odotettavissa nousua. Pelkän sähkömoottorin turvin pystyy jatkossa ajamaan 140 km/h, kun edeltäjässä polttomoottori tuli mukaan jo 120 km/h nopeuden jälkeen.
Uusi BMW X5 on ollut ennakkomyynnissä kesästä lähtien perinteisillä voimalinjoilla varustettuna. Tällä hetkellä malliston hinnat alkavat 265-hevosvoimaisen X5 xDrive30d -version 105 338 eurosta. Hybridiversion hinnat julkaistaan myöhemmin.
Galleria
Kuvat: Valmistaja
Lue myös:
Tällä ilmeellä kulkee neljännen sukupolven BMW X5 – keulalta löytyy jättimäinen munuaismaski
Koeajo: Möhkömaasturi, josta tuli maailmanparantaja
Teknavin 16. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaina 21.9. klo 13.00 sekä sunnuntaina 23.9. klo 12.55 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.