Audi TT:n avoversiolla pystyy nauttimaan hytisemättä kylmemmässäkin kesäsäässä.
Tykkäsimme
- Tasapainoisesta ajettavuudesta
- Laatuvaikutelmasta
Emme tykänneet
- Vaisuista pakoäänistä
- Rengasmelusta
Viime vuonna markkinoille tullut TT:n kovakattoversio jätti vakuuttavan kuvan itsestään. Ainoa varsinainen moite tuli tunnepuolesta – riskejä kun on kartettu saksalaiseen tyyliin viimeiseen asti. Toisaalta juuri tämä seikka jätti tilaa avoversiolle, jossa äänet kuuluvat ja auringosta pääsee nauttimaan täysin rinnoin – tai niin ainakin luulimme, sillä Suomen kesä pääsi yllättämään.
Emme antaneet sen kuitenkaan lannistaa tunnelmaa, vaan lähdimme etsimään hyviä mutkateitä, jossa ajo-ominaisuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. Autossa käytetään täysin uutta Haldex-nelivetojärjestelmää, joka on paitsi entistä nopeampi, se tarjoaa myös entistä enemmän hauskuutta ajoon. Tavallisessa ajossa auto on aina etuvetoinen, mutta tarpeen tullen vetoa ohjataan myös takapyörille suhteessa 50:50. Eron huomaa myös ratin takana. Auto taipuu ketterästi mutkiin ja ajettavuudesta on poistunut edeltäjämallia häirinnyt aliohjautuvuus.
Auringon tullessa esiin katon saa avattua 10 sekunnissa ja sulkeutuminen vie saman verran aikaa. Nopean kattomekanismin lisäksi TT tarjoaa mukavat oltavat viileämmässäkin kelissä. Tuulen pyörteilyt eivät häiritse ja uusi niskatukilämmitin (1355 e) pitää pään alueen lämpimänä. TT Roadster onkin yksi parhaista ympärivuotiseen käyttöön soveltuvista avoautoista – etenkin nelivedolla varustettuna.
Suomen tuontiohjelmaan kuuluu alkuvaiheessa ainoastaan yksi malliversio (2.0 TFSI S tronic quattro). Kaksilitraisesta turbomoottorista on kutiteltu 230 hv ja sen jatkeena on aina neliveto sekä S-tronic-automaatti. Myöhemmin tarjolle tulee edullisempi perusversio (1.8 TFSI) sekä malliston yläpäähän TTS Roadster (310 hv). Dieselversiota (2.0 TDI / 180 hv) ei ole näillä näkymin tulossa Suomeen olleenkaan.
Kaksilitrainen turbomoottori tuntuu tehoihinsa nähden hämmästyttävän vikkelältä. Satasen rajapyykki tulee vastaan 5,6 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Siitä on kiittäminen paitsi onnistunutta voimalinjastoa myös auton verrattain kevyttä omapainoa. Nelivetoinen ja automaattivaihteinen auto painaa 1500 kiloa ja kovakattoinen versio on vielä 80 kiloa kevyempi.
Kilpailijoina voi pitää esimerkiksi BMW:n Z4:a ja Porsche Boxsteria. Ajettavuudeltaan Audi on selvästi parempi kuin BMW, joskaan se ei yllä aivan keksimoottorisen Boxsterin tasolle. Hinnaltaan TT on odotetusti konsernisisartaan edullisempi, mutta lähtöhinta 62 508 euroa on paljon rahaa. Kun siihen laitetaan vielä pakolliset lisävarusteet päälle, nousee hinta jo helposti samalle kymmenluvulle Boxsterin (alk. 78 763 e) kanssa.
Audi TT Roadster 2.0 TFSI S tronic quattro
Hinta alkaen 62 508 €
Moottori 1 984 cm3 R4 bensiini, turbo
Teho 169 kW (230 hv) / 4 500-6 200 r/min
Vääntö 370 Nm / 1 600-4 300 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,7 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat Pituus 4180 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1355 mm, akseliväli 2510 mm
Omamassa 1 500 kg
Tavaratila 280 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio