Australian parlamentti on hyväksynyt kansainvälistä huomiota herättäneen lain, joka velvoittaa teknologiajättejä maksamaan alustoillaan käyttämistä australialaisista uutissisällöistä.
Tiistaina Facebookin Australian alueen johtaja Will Easton kertoi yhtiön aikovan perua australialaisille uutissivustoille asettamansa eston. Syynä tähän oli, että maan hallitus ja somejätti saivat aikaan sovun uutisten käyttöä koskevassa kiistassa.
Facebook esti viime viikolla australialaiset uutissivustot ja niiden uutisten jaon palvelussaan Australian uuden medialain vuoksi. Facebookin päätös sai aikaan suurta kritiikkiä, sillä palvelussa estettiin myös Australian viranomaisten sivuja.
Lue myös: Australian hallitus ja Facebook sopuun: Facebook palauttaa australialaiset uutissisällöt sivuilleen
Osapuolet saivat tiistaina aikaan kompromissin, jonka mukaan Facebookin ja Googlen tulee maksaa kymmeniä miljoonia dollareita paikallisille mediayhtiöille.
Hallituksen mukaan tuoreeltaan hyväksytty laki varmistaa sen, että mediayhtiöt saavat oikeudenmukaisen korvauksen tuottamistaan uutisista.
Australialaispäättäjät olivat syyttäneet verkkomainontaa hallitsevien yhtiöiden vievän rahaa perinteisiltä mediayhtiöiltä, koska teknologiajätit olivat käyttäneet uutissisältöjä ilmaiseksi.
Alkujaan teknologiajätit olivat vastustaneet suunnitteilla ollutta lakia, peläten sen uhkaavan yhtiöiden liiketoimintamalleja.
Google halusi välttää ennakkotapauksen syntymisen
Tuore laki voi mahdollisesti toimia myös maailmanlaajuisena mallina teknologiajättien ja kansallisten päättäjien välisten kiistojen selvittelyssä.
Google olikin halunnut välttää, että Australiassa kummunneet kiistat johtaisivat ennakkotapaukseen, joka vaatisi yhtiöitä maksamaan linkkauksista. Tämä voisi jopa haitata yhtiön lippulaivana vuosikaudet toimineen hakukoneen toimivuutta.
Googleen verrattuna Facebook on vähemmän riippuvainen uutissisällöstä.
Lain on kritisoitu rankaisevan innovatiivisia yrityksiä ja joidenkin mielestä tuoreeltaan hyväksytty laki on vain talousvaikeuksien kanssa kamppailevan perinteisen median pyrkimys lisätä omia tuottojaan.
Lue myös: Facebook lupaa tukea journalismia miljardilla dollarilla – taustalla kinastelu Australian medialaista
Teknologiasektorin sisäpiiriläiset kokevat lain olevan muun muassa mediamoguli Rupert Murdochin News Corpin ajama. News Corp hallitsee paikallista mediamaisemaa ja sillä on läheiset suhteet Australian konservatiiviseen hallitukseen.
Pelkästään edellisen vuosikymmenen aikana tuhannet journalismin parissa työtä tekevät ovat menettäneet työnsä Australiassa ja lukuisat mediayhtiöt ovat lopettaneet toimintansa tuottojen valuessa digitaalisen aikakauden toimijoille.
Australialaisten mainostajien käyttämistä rahoista 49 prosenttia menee tänä päivänä Googlelle ja 24 Facebookille, kertoo Australian kilpailuviranomainen.