Viikonloppuna starttaava Formula 1 -kausi on monien lähtökohtien valossa yksi kiinnostavimmista suomalaiskausista. C Moren asiantuntija Mika Salon mukaan kiinnostava on myös Australian osakilpailun rata, sillä puoliksi katumainen rata eroaa hyvin paljon muista GP-radoista.
MAINOS
Kaikki MotoGP- ja F1-viikonloput C Morella!
Varmista paikkasi – kauden avauskisat jo 26.3.
Hieman yli viiden kilometrin pituinen rata on Salon mukaan suhteellisen hidas ja pomppuinen rata. Autojen luotettavuus kärsii huomattavasti Melbournen radalla, joten talvitestien luomat hahmotelmat autojen kestävyydestä pääsevät heti kunnolliseen testiin.
Varsinkin Kimi Räikköselle radan teknisyys sopii Salon mukaan hyvin. Ferrarista on onnistuttu muokkaamaan versio, joka kääntyy Kimin toiveiden mukaan tehokkaasti mutkaan sisään. Räikkösellä on Australiasta hyviä muistoja: kaksi voittoa ja yhteensä viisi palkintopallisijaa.
- Ei vain mennä sen auton suorituskyvyn rajoilla, vaan joutuu oikeasti jarruttamaan, kääntämään ja tekemään duunia sen eteen, että auto menee sinne mihin haluaa, Salo kertoi.
Salon sanojen mukaan vasta Australian aika-ajot näyttävät autojen oikean kehityksen. Talvitesteissä monet tallit eivät paljastaneet kaikkia korttejaan.
- Varsinkaan Red Bull ei talvitesteissä näyttänyt yhtään mitään. Siellä ei näytetty nopeutta eikä pitkiä vetoja ajettu. Siellä oltiin ihan pimennossa koko ajan, Salo ennakoi.
Asetelmia mestaruustaistoa varten ei kuitenkaan Australian menestyksen pohjalta kannata Salon mukaan veikata, sillä vasta seuraava osakilpailu Kiinassa normaalilla radalla kertoo voimasuhteista enemmän.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.