Raportoimme aiemmin tänään pakokaasunosturista, jollainen esiteltiin vuoden 1979 Jokamiehen autokirjassa (Valitut Palat). Miksi tämä näppärän tuntuinen apuväline ei ole käytössä edelleenkin?
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tuntee pakokaasunosturin historian ja tietää, miksi laitetta ei juurikaan näe autoissa nykypäivänä.
– Tiepalvelumiehillämme oli nostotyynyjä käytössään ennen vanhaan. Tuollaisen "tunkin" käyttö lisää vastapainetta pakoputkessa. Nykyaikaisissa autoissa, joissa on katalysaattori tai hiukkassuodatin, pakokaasunosturin käyttö saisi todennäköisesti moottorin häiriövalon palamaan – eli päästönhallintajärjestelmä saattaa seota.
Hänen mukaansa nostotyyny on ollut näppärä apu niin kiinni jäädessä, renkaanvaihdossa kuin onnettomuustilanteessakin.
– Ilmatyynyn avulla on saanut kerralla koko auton kyljen ylös, vaikka auto olisi pahasti ruosteinenkin. Pakokaasutunkista on ollut apua myös tilanteissa, kun auto on päässyt putoamaan tunkin päältä tai jos onnettomuudessa on tarvinnut saada henkilö vapautettua puristuksista.
Vesalainen kertoo, että yksi syy pakokaasunosturin käytöstä poistumiselle on sen kestävyys.
– Säkit olivat herkkiä vaurioitumaan osuessaan ruuviin tai terävän pellin kulmaan.
Alkuperäisessä artikkelissa kysyimme kuvissa näkyvän automallin perään.
– Automerkki-kysymystä puntaroin jonkin aikaa. Arpominen tapahtui Datsunin ja Mazdan välillä. Todennäköisimpänä automallina pidän Mazda 818:aa. Kuvan autossa ohjaus on oikealla puolella, joten se ei välttämättä vastaa täysin Suomeen tuotuja vastaavia autoja, Vesalainen arvioi.
Hän kertoo, että vastaavaa nostinta saa vielä ostettua Suomestakin. Esimerkiksi Juxter Oy:n verkkokauppa myy nostotyynyä hintaan 159 euroa.