Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mitkä ovat nykyautojen tärkeimmät ja vähiten tärkeät lisävarusteet?
Vastaus: Monen uuden auton vakiovarustus alkaa olla varsin kattava. Edelleen ostajalle jää kuitenkin mahdollisuus viimeistellä kokonaisuus juuri omaan käyttötarkoitukseen sopivaksi erilaisilla lisävarusteilla. Valintoja tehdessä kehotan priorisoimaan turvallisuutta.
Yksiselitteisen vastauksen antaminen esitettyyn kysymykseen ei ole helppoa – tai oikeastaan edes mahdollista: Kalliimman auton vakiovaruste on usein halvemman mallin lisävaruste. Myös auton käyttötarkoitus ja -tottumukset sekä omat mieltymykset ohjaavat ostohousut jalkaan vetäneen kuluttajan valintoja.
Lue myös: Euro NCAP: Tässä on maailman turvallisin auto
Kaista-avustin
Kaista-avustin pyrkii varmistamaan auton pysymisen omalla kaistalla, jos kuljettajan huomio väsymyksen tai muun syyn vuoksi hetkellisesti herpaantuu. Järjestelmä siis ohjaa autoa tarvittaessa kuljettajan puolesta ja saattaa näin kyetä estämään ulosajon tai kohtaamisonnettomuuden.
Kaista-avustin on viime kesästä alkaen edellytetty uusien henkilöautojen tyyppihyväksynnässä ja ensirekisteröinneissä sen olemassaolo tullaan edellyttämään 7.7.2024 alkaen. On siis vielä ainakin teoriassa mahdollista ostaa uusi auto, jossa kaista-avustinta ei vakiovarusteena ole. Tämä ei tietenkään ole millään tavalla tavoiteltavaa ja siksi sen olemassaolo kannattaakin varmistaa – viime kädessä ruksaamalla se lisävarustelistalta.
Peruutuskamera
Peruutuskamera näyttää reaaliaikaista kuvaa auton takaa. Sen avulla kuljettaja voi itse, omin silmin, havaita, mitä auton takana on. Osassa kameroita on myös laajakuvamahdollisuus, jolloin havainnointi sivuille helpottuu peruutettaessa autoa pois vaikkapa pysäköintiruudusta tai omakotitalon pihasta. Peruutuskamerasta on myös iso apu perävaunua kytkettäessä. Sen avulla saa vetokuulan peruutettua tarkasti perävaunun vetopään alle.
Takakameran avulla voi myös tarkistaa, onko auton perä tullut jo omaan pysäköintiruutuun paikassa, jossa on kaksi tai useampia ruutuja peräkkäin. Tässä auttaa, jos kameran saa kytkettyä päälle myös etuperin ajettaessa, kuten osassa autoja on mahdollista, vauhdin ollessa riittävän hiljainen.
Esilämmitysjärjestelmä
Suomen oloissa auton esilämmittäminen parantaa ainakin mukavuutta ja turvallisuutta. Sähköautojen kohdalla sillä saadaan – oikein toteutettuna – myös pidennettyä auton toimintamatkaa.
Lue myös: Autoilija, tunnista varoitusmerkit! Kun yksi toiminto menee itsestään pois päältä, voi akku olla tiensä päässä
Suosittelenkin lämpimästi varustamaan auton asianmukaisella esilämmitysjärjestelmällä etäohjauksineen ellei sellaista sitten jo löydy kyseisen malliversion vakiovarustelistalta.
Automaattivaihteisto
Automaattivaihteisto helpottaa auton käsittelyä: auto ei sammu liikkeellelähdössä eikä vaihteen vaihtamisesta tarvitse murehtia.
Huomio, joka automaattivaihteiston ansiosta vapautuu auton käsittelystä, on mahdollista hyödyntää liikennetilanteiden seuraamiseen. Juuri tästä syystä suosittelen automaattivaihteistoa kaikille – kuitenkin erityisesti ikäautoilijoille, jotka usein raportoivat ikääntymisen vaikeuttaneen juuri huomion jakamista useaan eri asiaan samanaikaisesti.
Törmäysvaroitus ja automaattinen hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella
Törmäysvaroitus varoittaa noin 2-5 sekuntia ennen mahdollista törmäystä esteestä tai hitaammin liikkuvasta autosta oman auton edessä. Mikäli kuljettaja ei reagoi törmäysvaroitukseen, jarruttaa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (mikäli autossa sellainen on) viime hetkellä kuljettajan puolesta törmäyksen estämiseksi tai ainakin onnettomuuden seurausten lieventämiseksi.
Jos autossa on lisäksi jalankulkijan tunnistusjärjestelmä, sillä voidaan ohjata automaattista hätäjarrutusta ja estää törmäys jalankulkijan kanssa.
Esteet ja muut ajoneuvot tunnistava automaattinen hätäjarrutus tuli pakolliseksi tyyppihyväksynnässä viime kesästä alkaen. Pari vuotta myöhemmin sen olemassaoloa edellytetään myös ensirekisteröinnin yhteydessä. Jalankulkijat tunnistava hätäjarrutus sen sijaan tulee pakolliseksi tyyppihyväksynnässä heinäkuussa 2024 ja sen olemassaolo tullaan edellyttämään ensirekisteröinnin yhteydessä vastaavasti pari vuotta myöhemmin.
Lue myös: Automaattinen hätäjarrutus ei aina toimi, eikä toimiessaankaan välttämättä estä onnettomuutta – pidä nämä mielessä
Sivu- ja keskiturvatyynyt
Etuistuimien sivuturvatyynyt ja ikkunoiden turvaverhot ovat löytyneet monilta vakiovarustelistoilta jo pitkään. Takaistuimen sivuturvatyynyt joutuu kuitenkin, yhä edelleen, ruksaamaan lisävarustelistalta valtaosaan autoista – myös moneen varsin kalliiseen premium-merkkiinkin.
Esimerkiksi lapsiperheen vanhemman pohtiessa tulevan autonsa lisävarusteita, kannattaa miettiä, löytyisikö pelimerkkejä vielä myös takapenkillä istuvien passiivisen turvallisuuden parantamiseksi. Jos hintakatto on tullut vastaan, voi pohtia, olisiko joku vähemmän tärkeä, valituksi tullut, lisävaruste vaihdettavissa näihin. Esimerkiksi se, että autossa on 20-tuumaiset vanteet leveillä renkailla, ei lämmitä mahdolliseen onnettomuuteen jouduttaessa.
Osaan autoista on saatavilla myös keskiturvatyyny, joka kolaritilanteessa täyttyy kuljettajan ja etumatkustajan väliin.
Sitten ne vähiten tärkeät…
Ihmiset ovat erilaisia ja priorisoivat sekä arvostavat eri asioita. Jos itseni pitäisi listata lisävarusteita, jotka jättäisin ottamatta, listalle päätyisivät äänigeneraattorit, istuimien hierontatoiminnot, avattava lasikatto sekä kohtuuttoman suuret vanteet leveine renkaineen.
Äänigeneraattorilla en tarkoita sähköllä liikkuvissa autoissa käytettävää, turvallisuutta lisäävää, AVAS-järjestelmää (Acoustic Vehicle Alerting System), vaan keinotekoista moottorin ääntä fiilismielessä ohjaamoon tuottavaa järjestelmää.
Hierovien istuimien hinnalla taas käyn aika monta kertaa oikealla hierojalla, jonka käsittelystä on aidosti jotain apuakin.
Avattavalle lasikatolle en myöskään näe olennaista tarvetta, koska ilmastoinnilla auton saa pidettyä mukavan viileänä.
Rengaskokoa kohtuuttomasti kasvattamalla saa hyvänkin auton ajo-ominaisuudet pilattua. Suomen uraisella ja kuoppaisella tiestöllä leveä ja matalaprofiilinen rengas ei ole mitenkään miellyttävä ajettava.
Kuten jo aiemmin viittasin, nämä eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia vaan omia mielipiteitäni. Jokaisella on vapaus valita autoonsa juuri sellaiset lisävarusteet kuin itse parhaaksi katsoo.