Suomalaiset alkavat jo liikehtiä levottomasti kesärajoitusten kolkutellessa ovella. Kohta mennään ja lujaa.
Tosin ei ehkä yhtä lujaa kuin Saksan autobahneilla. Tosin siitäkään ei tarvitse enää murehtia, sillä The Stig´s German Cousin -nimimerkillä bloggaava saksalainen paljastaa mikä kaikki autobahneissa on pielessä.
1. Huono kunto
Ensimmäiset autobahnit rakennettiin betonilaatoista ja vaikka korjaustöitä on vuosien saatossa suoritettu ja betonia korvattu asfaltilla, eteläisessä Saksassa vanha materiaali on vielä käytössä. Se tekee teistä pomppuisia, mutta myös vaarallisia. Ilmojen lämmetessä yli 30 helleasteeseen, betoni laajenee ja taittuu jättäen tiehen isoja railokohtia. Näitä on päätetty korjata asfaltilla, mikä vain pahentaa tilannetta.
Asiaa ei paranna myöskään melu, joka muodostuu kelvottomilla teillä ajavien lukuisten autojen päristellessä taittuneiden betonilaattojen päällä.
2. Ikuisuusprojektit
Länsimetroa on kenties yritetty rakentaa saksalaisen mallin mukaan. Etelä-Saksasta löytyy nimittäin A94, jonka piti alunperin yhdistää München ja Passau. 155 kilometrin pätkästä on 30 vuodessa saatu valmiiksi alle puolet. Rakentamista hidastavat kiistat maanomistajien kanssa, mutta myös rajoitetut työtunnit ja asiaan kuuluvat turvallisuusmenettelyt. Eikä tietenkään paranna asiaa, jos yhden miehen työskennellessä kolme muuta seisoo vieressä.
3. Nopeusrajoitukset
Autobahnit ovat maailmankuuluja siitä, etteivät nopeusrajoitukset hidasta kulkua. Mutta totuus on toinen. Isossa osassa teistä rajoitus on 130 kilometriä tunnissa. Entisestäänkin kulkua hidastavat ikuisuuden kestävät tietyöt, jotka rajoittavat nopeuden 60 kilometriin tunnissa myös iltaisin ja viikonloppuisin, kun paikalla ei tapahdu mitään. Tai sadekelivaroitukset silloin, kun tie on täysin kuiva. Sitäkin kun tapahtuu.
4. Liikenneruuhkat
Vuonna 2016 pahimmat liikenneruuhkat olivat Münchenissä. Eikä muuallakaan juuri pääse helpommalla. Samat autot jonoissa aamuin illoin; yritä nyt siitä etsiä vauhdin hurmaa.
5. Vaaratekijät
Suurin sellainen on tietenkin idiootti ratin takana. Isoilla teillä alkavat myös isot autot testaamaan rajojaan. Vaaratilanteita aiheuttavat perinteiset BMW-hurjastelijat, mutta myös rekkakuskien väliset kilpa-ajot.
Kiitos siis kesärajoituksista ja monesta muustakin tieliikenteeseen liittyvästä ilon aiheesta Suomessa. Kuten siitä, että Kehä 3:n ulkopuolella autoilee ilman pelkoakaan ruuhkasta. Ainakin useimmiten.
Lähde: Car Throttle
***
1:49