Autobahnilla 417 km/h kaahannut miljonääri sai ministeriönkin takajaloilleen: "Ei saisi ajaa kovempaa kuin…"

autobahn bugatti
Vaikka Saksan autobahnilla on myös nopeusrajoituksettomia osuuksia, oli 417 km/h maan liikenneministeriön mukaan vähän liikaa.Shutterstock / Bugatti
Julkaistu 20.01.2022 11:07

Ville Järveläinen

Tsekkipohatta kiitti korkeampia voimia poikkeuksellisen kovavauhtisen kaahaamisensa jälkeen. Toiminta on uutistoimisto AP:n mukaan herättänyt huomiota ministeriötasolla asti. Tempauksesta on myös video, jonka voit katsoa aiemmasta artikkelista.

Kerroimme viime viikolla tsekkiläisestä liikemiehestä Radim Passerista, joka testasi Bugatti Chiron -hyperautonsa suorituskykyä saksalaisella moottoritiellä Berliinin ja Hannoverin välillä.

Mistään tavanomaisesta kiihdyttelystä ja pienen vauhdin huuman tavoittelusta ei ollut kyse, vaan Passer otti nopeusrajoituksettomasta tieosuudesta kerralla kaiken hyödyn irti kaahaamalla peräti 417 kilometrin tuntinopeutta.

Tsekin 33:nneksi rikkain henkilö, arviolta 270 miljoonan euron omaisuuden päällä istuva Passer, suoritti tempauksensa eräänä varhaisena sunnuntaiaamuna viime kesänä. Mutta vaikka liikenne oli vähäistä, ei tällaisella nopeudella ajaminen ja muiden autojen ohitteleminen ole ikinä turvallista. Mitään laitonta siinä ei kuitenkaan Saksan tieliikennelain mukaan ollut.

Lue myös: Aivan älytön näky: Liikemies kaahasi 417 kmh yleisellä tiellä – liikenne oli vähäistä, mutta pienikin lipsahdus olisi voinut koitua kuolemaksi

Passer itse puolusteli toimintaansa myös sillä, että ajo tapahtui 10 kilometriä pitkällä suoralla, jossa oli hyvä näkyvyys. Voit katsoa videon aiemmasta jutusta.

Kuinka kovaa saa ajaa, jos nopeusrajoitusta ei ole?

Saksan liikenneministeriössä ei kuitenkaan riemastuttu Passerin tempusta.

– Tuomitsemme kaiken sellaisen toiminnan liikenteessä, joka johtaa tai voi johtaa muiden tienkäyttäjien turvallisuuden vaarantumiseen, ministeriö totesi tiedotteessaan.

Saksan tieliikennelaissa todetaan, että kaikkien tienkäyttäjien tulee toimia tavalla, joka ei aseta muille vahinkoa, haittaa tai vaaraa enempää kuin on olosuhteet huomioiden välttämätöntä.

Tiedotteessa huomautettiin, että vaikka nopeusrajoituksia ei joka paikassa olekaan, ei sekään anna vapauksia toimia aivan miten tahansa.

– Ei saisi ajaa kovempaa kuin nopeutta, jossa auto on jatkuvassa kuljettajan hallinnassa, ministeriö totesi täsmentämättä sen enempää.

Passer vaikutti laittaneensa uskonsa muuhunkin kuin omiin ajotaitoihinsa, vaikka auto näyttääkin olevan hänen hallinnassaan kovasta nopeudesta huolimatta. Yksikin virheliike olisi tosin voinut olla kuolemaksi.

– Kiitämme jumalaa turvallisuudesta ja hyvistä olosuhteista, hän totesi julkaisemansa videon yhteydessä.

Saksan vihreät olisivat halunneet asettaa 130 kilometrin tuntinopeusrajoituksen koko autobahnille viime vuonna, mutta luopuivat tavoitteestaan hallitustunnustelujen aikana. Yksi autobahnin nopeusrajoitusten kannattajista on nelinkertainen F1-maailmanmestari Sebastian Vettel.

0:57img

KATSO MYÖS: Bugatti Chiron Sport Les Légendes du Ciel ottaa kiihdytyskisassa mittaa toisesta supernopeasta ranskalaisvalmisteisesta kulkuneuvosta, Dassault Rafale Marine -hävittäjästä. Ranskan ilmavoimien kapteeni Etienne vastaan Bugattin Pierre-Henri Raphanel.

Lue myös: Tämä auto voi ajaa miljonäärinkin vararikkoon – vanteet, turbot ja jopa bensatankki uusittava säännöllisesti

Lähde: AP

Tuoreimmat aiheesta

Autot