Tämä auto voi ajaa miljonäärinkin vararikkoon – vanteet, turbot ja jopa bensatankki uusittava säännöllisesti

Jos sinulla on 2,5 miljoonaa euroa ylimääräistä, ei sinun kannata missään nimessä ostaa 2,5 miljoonan euron Bugatti Chiron Pur Sportia, koska auton ylläpitäminen ajaisi sinut vararikkoon välittömästi.

Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, että hyperauton ylläpitokustannuksia ei voi hyvälläkään tahdolla kuvailla edullisiksi – ja ettei ranskalainen Bugatti ole edes sieltä huokeimmasta päästä.

Kuten arvata saattaa, eivät hinnat ole todellakaan laskeneet uuden Chiron Pur Sportin kohdalla.

Käsittämätön huoltolasku neljässä vuodessa

Yksi Bugatti Chiron Pur Sportin onnekkaista omistajista, malesialainen Muhammad Al Qawi Zamani, on valottanut sitä, kuinka paljon 2,5 miljoonaa euroa kustantavan auton ylläpito ja huoltaminen maksaa. Auton huoltohinnoista uutisoi yhdysvaltalainen Carscoops-sivusto, ja tiedot perustuvat Al Qawi Zamanin kertomaan.

Pur Sportin keraamisten etujarrulevyjen ja -satuloiden uusinta kustantaa 50 000 euroa. Jos lisäksi tarvitsee vaihtaa jarrunesteitä ja purkaa jarrut atomeiksi puhdistusta varten, saa siitä maksaa toiset 50 000 euroa. 

Öljynvaihdon hinta on töineen runsaat 21 000 euroa.

Toisin kuin tavanomaisissa autoissa, on Bugatteissa myös vanteet uusittava säännöllisesti. On suositeltavaa, ettei samoilla vanteilla ajettaisi yli 16 kuukautta, vaan ne vaihdettaisiin uusiin runsaan 40 000 euron hintaan.

Vanteiden lisäksi myös renkaat on uusittava 16–18 kuukauden välein. Jos haluaa priorisoida mukavuutta, saa Micheliniltä Pilot Sport PAXit tai Pilot Sport Cup 2 XL:t noin 7 000 euron hintaan, mutta jos on tarkoitus käydä välillä radallakin, kannattaa ottaa pidon maksimointiin tarkoitetut Michelin Pilot Sport Cup 2R -renkaat, jotka on kehitetty juuri Chiron Pur Sportiin. Ne tosin maksavatkin sitten jo reilut 35 000 euroa.

Myös auton neljä Garrett-turboahdinta on uusittava 42–48 kuukauden välein. Itse turbot maksavat yhteensä "vain" 22 000 euroa, mutta samalla tehtävä jäähdytyskanavien uusinta nostaa hinnan 40 000 euroon. Turbojen vaihtamisen jälkeen tarvitaan myös säätöä ja kalibrointia, minkä myötä turbojen uusinnan hintalappu kohoaa lähes 65 000 euroon.

Bugatti suosittelee myös polttoainesäiliön uusimista noin neljän vuoden välein, eikä sekään ole halpaa puuhaa, vaan taas on kaivettava kuvetta runsaan 37 000 euron edestä.

Jos sattuu syystä tai toisesta tarvitsemaan uuden tuulilasin, niin on varauduttava yli 50 000 euron menoerään. Lasinpyyhkijät sentään maksavat "vain" runsaat 3 000 euroa.

Bugatti suosittelee, ettei autoa käytettäisi tavanomaisessa automaattipesussa, vaan puunaus tehtäisiin käsin ja erikoisvälinein.

Jos autonsa kuitenkin päättää viedä sinne lähihuoltsikan harjalliseen automaattipesuun, niin on hyvä tiedostaa, että auton uudelleenmaalauksesta saa maksaa 50 000 euroa.

On myös syytä muistaa, että ilmoitetut hinnat ovat verottomia. Vieläkö houkuttelee?

Hyvästä palvelusta saa maksaa

Vaikka auton ylläpitäminen syökin rahaa satojen tuhansien edestä vain muutamassa vuodessa, voi omistaja lohduttautua sillä, ettei hänen tarvitse itse laittaa tikkua ristiin autonsa huollattamiseksi, kunhan on valmis maksamaan lisäpalvelusta.

Palvelun hinta ei ole tiedossa, mutta voit kuvitella sen maksavan jälleen maltaita, sillä siihen sisältyy Bugattin 10-henkinen huoltotiimi, joka matkustaa vaikka maailman ääriin tekemään autollesi huoltotoimenpiteitä juuri silloin kuin tarvitsee.

Bugatti myös tarjoaa jopa 30 pinnan alennuksen parhaimmille asiakkailleen, joilla on ollut aiemminkin ranskalaisvalmistajan autoja. Tarjolla on myös neljän tai jopa 12 vuoden takuuta rajoittamattomilla kilometreillä.

Lähde: Carscoops

Lue myös:

    Uusimmat