Autoilija kääntyi ja pyöräilijä kaatui, mutta kuka sai sakot? – "Todella hurjan näköinen tilanne"

Pyöräilijä oli ajaa auton kylkeen, mutta teki äkkijarrutuksen ja kaatui. Syypää oli autoilija, vaikka hänellekin paloi tilanteessa vihreä valo. Eriäviäkin näkemyksiä syyllisestä on sosiaalisessa mediassa esitetty.

Helsingissä Mechelininkatua etelään ajanut pyöräilijä koki viime perjantaina kovia.

Ylikomisario Dennis Pastersteinin X:ssä (entinen Twitter) julkaisemalla videolla nähdään, kuinka samaan suuntaan pyöräilijän kanssa kulkenut autoilija ei risteyksessä kääntyessään tee sitä, mikä autokoulussa jo kaikille opetettiin; käännä päätään.

Kuljettaja luottaa vihreäksi vaihtuneeseen liikennevaloon, eikä vaikuta huomaavan takaa lähestyvää pyöräilijää lainkaan.

Eteen yllättäen kääntyvä auto pakottaa pyöräilijän tekemään äkkijarrutuksen, minkä seurauksena tämä menettää ajokkinsa hallinnan ja kaatuu vaarallisen näköisesti.

Todella hurjan näköinen tilanne, onneksi pyöräilijä hereillä, Pasterstein sanoo.

Helsingin poliisin liikennevalvontaa johtavan Pastersteinin mukaan autoilijalle määrättiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 14 päiväsakkoa. Se tekisi esimerkiksi 2 500 euron nettotuloilla yli 500 euroa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Ei autoilijan vika?

Pastersteinin julkaisun alle on X:ssä kertynyt tuttuun tapaan runsaasti kommentteja. Osan mukaan sakot olisivat kuuluneet pyöräilijälle.

Eikös se fillari ole ohittamassa oikealta? Saako siis fillarilla ohittaa oikealta risteysalueella? yksi kysyy.

– Fillaristi saa tehdä mitä vaan. Heillä on pelkkiä oikeuksia eikä mitään vastuita eikä velvollisuuksia, toinen valittelee.

– Annoitko pyöräilijälle liikenteen vaarantamisesta mitään? kolmas tiedustelee.

Vastuuta tilanteesta sysättiin myös liikennesuunnittelun niskaan.

– Voisiko olla, että todellinen vika on surkeassa liikennesuunnittelussa? Tuossahan jää helposti sokeaan pisteeseen, missä pyöräilijää ei voi nähdä. 

– Syyllinen on liikennesuunnitelu. Näkyy hyvin kuinka polkupyöräilijä suorastaan kiihdyttää tilanteeseen autojen ohi pyörätiellä nostaen selkeästi tilannenopeutta ja riskitasoa. Autoilijalle ei jää todellista havaintomahdollisuutta.

Liikennesääntöjenkin muuttamista joku pohdiskeli.

– Oikealle kääntymisen säännöt tulisi uusia. Autoilijalle on todella vaikea havaita usein 20–40 km tunnissa ajavaa pyöräilijää.

Lue myös:

    Uusimmat