Autojätin F1-paluu ongelmissa – "Aika loppumassa kesken"

GettyImages-1418812563
Red Bullin ja Porschen yhteistyöstä on puhuttu jo pitkään.2022 Getty Images
Julkaistu 29.08.2022 17:45
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Audin ilmoitettua päätöksestään liittyä F1-moottorivalmistajaksi samaa on odotettu sen sisarmerkiltä Porschelta. Neuvottelut Red Bull -tallin kanssa eivät kuitenkaan ole edenneet odotetusti.

Porschen ja Red Bullin neuvotteluista on tiedetty F1-mediassa jo hyvän aikaa, ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n päätös vuoden 2026 F1-moottoreista vaikutti olleen viimeinen silaus yhteistyön julkistamiselle.

LUE MYÖS: Yllätyspäätös: Audin ja Porschen F1-moottorit suunnitellaan itsenäisesti – "Meillä on useita syitä"

Saksalaislehti Auto Motor und Sportin mukaan osapuolten väliin on kuitenkin noussut ongelmia aivan loppusuoralla. Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko myöntää hankalan tilanteen.

– Vielä on yksityiskohtia selvennettävänä. Porsche on tervetullut, mutta asia ei ole yksinkertainen. Toivon, että neuvottelut päättyvät hyvin, Marko kommentoi lehdelle.

Saksalaislehden tietojen mukaan Porsche haluaa ostaa 50 prosenttia Red Bullin teknologiayhtiöstä. Tiettävästi myös Red Bullin omistaja Dietrich Mateschitz on antanut kaupalle siunauksensa, mutta F1-tiimissä epäröidään edelleen myös päätösvallan jakamisesta osapuolten kesken.

Red Bull on käynnistellyt omaa moottoritehdastaan Milton Keynesin päämajansa yhteyteen. Sen se otti vastuulleen, kun aiempi moottorivalmistaja Honda päätti vetäytyä sarjasta. Sekään ei ole poissuljettua, että Honda päättäisikin palata sarjaan vuoden 2026 uudistuksen myötä.

Porsche kisasi F1-sarjassa tehdastiimillään vuosina 1957-61. Sen jälkeen se on ollut moottorivalmistajana muun muassa McLarenin taustalla TAG-nimellä vuosina 1983–87.

Aika käymässä vähiin

Auto Motor und Sportin mukaan Porsche haluaa saada suunnitelmansa valmiiksi vielä tämän vuoden aikana. Joulukuun puoliväli on kuitenkin takaraja uusien halukkaiden mukaan liittymiselle, joten siihen mennessä myös mahdollisen yhteistyökumppanin olisi oltava selvillä. Uusien liittyjien täytyy myös suorittaa rekisteröintimaksunsa FIA:lle 15. lokakuuta mennessä.

Pörssiin listautumisen yhteydessä sadan ensimmäisen päivän aikana ei kuitenkaan saa tiedottaa uusista strategisista päätöksistä, joten käytännössä Porschella on aikaa vain syyskuun 10. päivään asti tai odottaa listautumispäivään.

– Red Bullilla on vaihtoehtoja, Porschella ei. Ja swabianilaisilta alkaa aika loppua kesken monista syistä, Auto Motor und Sport kirjoittaa.

Porschen tavoin Volkswagen-konsernista F1-sarjaan liittyvä Audi tiedotti viime perjantaina mukaan lähtemisestä. Yhtiön on ennakoitu aloittavan yhteistyön vielä toistaiseksi Alfa Romeon nimellä operoivan Sauberin kanssa. Alfa Romeo on ilmoittanut lähtevänsä F1-sarjasta kauden 2023 päätteeksi.

LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen tallille povataan isoa taustatukea – suomalainen uskoo jopa voittoihin: "Mikään ei viittaa siihen, ettei olisi mahdollista"

Tuoreimmat aiheesta

F1