Yllätyspäätös: Audin ja Porschen F1-moottorit suunnitellaan itsenäisesti – "Meillä on useita syitä"

A224492_large
Audi julkisti yhdessä F1-sarjan toimitusjohtajan Stefano Domenicalin (vas.) kanssa suunnitelmansa liittymiseksi vuonna 2026.Audi / Getty Images
Julkaistu 27.08.2022 09:20
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Samaan konserniin kuuluvat Audi ja Porsche eivät tuo F1-sarjaan keskenään samanlaista voimayksikköä liittyessään mukaan vuonna 2026. Kahdelle brändille tehdään omat moottorit tiimiensä tarpeisiin.

Volkswagen-konserni tulee reilun kolmen vuoden päästä formula ykkösiin ryminällä. Perjantaina Audi vahvisti pitkään jatkuneet huhut, ja pian odotetaan samaa myös Porschelta.

LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen tallille povataan isoa taustatukea – suomalainen uskoo jopa voittoihin: "Mikään ei viittaa siihen, ettei olisi mahdollista"

Toistaiseksi vahvistamattomien mediatietojen mukaan Audi on tekemässä ison sijoituksen nykyisin Alfa Romeon nimellä ajavaan Sauberin F1-talliin ja Porschen on puolestaan uumoiltu aloittavan yhteistyön kärkitalli Red Bullin kanssa.

Loogisimmalta ja taloudellisimmalta kuulostava ratkaisu yhden yhteisen moottorin suunnittelemista kahdella saman konsernin brändille ei kuitenkaan tule kyseeseen, kertoo Audin puheenjohtaja Markus Deusmann.

– Voitte kuvitella, että siitä käytiin valtava keskustelu, mutta me päätimme, koska kummallakin brändillämme on paljon faneja ja kummallakin on erityinen luonteensa, pitää ne täysin erillään ja perustaa kaksi eri toimintoa, Deusmann paljastaa Motorsport.comin mukaan.

Tässä saattaa olla omat etunsa, sillä mahdollisista yhteistyökumppaneista Sauberin tehtaat sijaitsevat Sveitsin Hinwilissä ja Red Bullin uusine moottoriosastoineen Englannin Milton Keynesissa. Koska autojen rungot suunnitellaan erikseen, myös moottorit on optimoitava niihin sopiviksi.

– Meillä oli useita syitä siihen. Meillä tulee olemaan erilliset tiimit, ja voimayksikkö täytyy suunnitella juuri tietylle rungolle. Siksi päätimme jakaa sen, koska sekä rungoista että moottoreista tulee täysin erilaiset, Deusmann sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

F1