Ruotsalainen autoalan julkaisu Motor Magasinet teki ajovalopolttimoita vertailevan testin. Samalla merkinnällä varustetuissa polttimoissa on yllättävän suuria eroja.
Valtaosa Euroopan liikenteessä olevista autoista käyttää edelleen ajovaloina perinteisiä halogeenipolttimoita, ja näistä valtaosa on tyyppiä H7. Ruotsalaislehden vertailussa selvisi, että samasta merkinnästä huolimatta parhaan ja heikoimman polttimon valaisutehossa oli noin kolminkertainen ero. Osa myynnistä olevista polttimoista ei edes noudata YK:n määräämiä ECE-sääntöjä, joissa määritellään valovirran määrää ja valokeilan muotoa.
– Testi osoittaa, että laadusta on hyötyä. Testissä mukana olleet heikommat polttimot eivät olleet ECE-säännösten mukaisia. Valaisutehossa testivoittajaan oli selkeä 245 prosentin ero. Enemmän valoa tarkoittaa turvallisempaa tieliikennettä, koska kuljettajalla on tällöin enemmän aikaa reagoida esteisiin. Turvallisuuden kannalta on myös tärkeää, etteivät valot häikäise vastaantulijaa, sanoo Lumiledsin liiketoiminnan kehitysjohtaja Toni Tammi.
Osa testeistä tehtiin Philipsin testauskeskuksessa Saksan Aachenissa Motor Magasinet -lehden valvonnassa.