Poliisin ja sisäministeriön välillä käyty keskustelu sakotuskynnyksen alentamisesta sai Autoliiton älähtämään.
Autoliitto väittää, että sakkojen kaksinkertaistaminen ja ylinopeuksien puuttumiskynnyksen alentaminen olisi liikenneturvallisuustyön sijaan varojen keräystä.
– Mahdollista puuttumiskynnyksen alentamista on perusteltu liikenneturvallisuudella, mutta todellisuudessa kyseessä on tavoite kerätä entistä enemmän rahaa rikesakkojen kautta, Autoliitto tiedottaa.
Jos sakotuskynnystä alennettaisiin 5 km/h ylinopeuden sakottamiseen kuten Iltalehti on uutisoinut, se tarkoittaisi Autoliiton mukaan todellisuudessa 2 km/h ylinopeuden sakottamista mittalaitteiden epätarkkuuden takia.
Autoliitosta huomautetaan, että liikenneviraston tilastojen mukaan ajonopeudet eivät ole olleet nousussa eivätkä vähäiset ylinopeudet ole merkittävin liikenneturvallisuusongelma.
MTV Uutisten haastattelema poliisitarkastaja Pasi Kemppainen huomautti keskiviikkona, ettei sakkorajan lasku ole pelkästään hyvä asia myöskään poliisin mielestä.
– Samalla vaivallahan me lähetämme huomautuskirjeen kuin sakonkin, mutta osa kansalaisista kuitenkin vastustaa ja riitauttaa sakon. Tämä aiheuttaa lisätyötä, kun pitää selvittää, kuka ajoneuvoa oikeasti ajoi, Pasi Kemppainen huomautti.