Saksassa ja Italiassa autoilua suunnittelevien tulee ottaa huomioon maissa käytössä olevat ympäristövyöhykeasetukset, jotka rajoittavat autoilua osassa paikoista.
Saksassa voimassa olevan pienhiukkaspäästöasetuksen takia autoilijoiden on hankittava menopeleihinsä ajoneuvon päästöluokan ilmoittava tarra (Umweltplakette tai Feinstaubplakette). Asetusta noudatetaan jo yli 70 saksalaisessa kaupungissa.
Tietoa Saksan päästöasetuksista
Katso tiedot asetusta noudattavista saksalaiskaupungeista täältä. Lisätietoja eri kaupunkien vaatimista tarroista ja päästörajoitusten kiristyksistä saa puolestaan täältä.
Tarrat on jaettu kolmeen eri väriluokkaan, vihreään, keltaiseen ja punaiseen, päästöluokan mukaan.
– Useat kaupungit ovat jo tiukentaneet määräyksiään viime vuosina. Punainen tai keltainen tarra eivät enää kelpaa kuin muutamissa kaupungeissa – lähes kaikkialle vaaditaan vihreä tarra, kertoo Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen.
Vyöhykkeen noudattamatta jättämisestä sakko
Ympäristövyöhykkeen alkaminen ilmoitetaan ajokieltoliikennemerkillä kaupungeissa tai alueilla, jotka ovat mukana ympäristövyöhykeasetuksessa.
– Jos auto on niin vanha, ettei auto saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä, Suokonautio-Hynninen sanoo.
Itse määritellyt ympäristönsuojeluvyöhykkeet ovat nimeltään Umwelt Zoneja. Merkeissä voi olla myös lisäkilvessä tieto siitä, minkä päästöluokan autoilla on sallittua ajaa alueelle.
Hanki tarra etukäteen
Virallisesti tarra maksaa viisi euroa, mutta tarroja myyvien paikkojen hinnoittelut voivat vaihdella. Tarran voi tilata jo ennen matkaa esimerkiksi Autoliiton sivuilta, jolloin hinta riippuu siitä, onko tilaaja autoliiton jäsen. Autoliitosta tilatessa tarran toimitusaika on noin kaksi viikkoa.
Merkin voi tilata esimerkiksi Berliinin kaupungilta, mutta toimitusaika on tällöin pidempi.
Mikäli autoilija ajaa tai pysäköi ilman asianmukaista tarraa kielletyille vyöhykkeille, rapsahtaa rikkeestä 80 euron sakkomaksu. Ajokielto ei kuitenkaan koske moottoripyöriä, yli 30-vuotiaita museorekisteröityjä autoja eikä vaikeasti vammaisen kuljettamia tai vaikeasti vammaista kuljettavia ajoneuvoja.
Italiassa etenkin vanhojen autojen liikennöintiä rajoitetaan
Myös Italiassa on käytössä Saksan mallia vastaava ympäristövyöhykesysteemi. Siellä lähes 100 kaupungissa ajoneuvojen liikennöintiä on kielletty ruuhka- ja päästöongelmien takia historiallisesti merkittävillä alueilla.
Ajokielto voimassa ZTL-alueilla (Zona Traffico Limitato) kaupunkien keskustoissa, mutta se ei koske asukkaita tai erikoisluvan saaneita. Ajokieltoalueet on merkitty kantikkain merkein, joissa paitsi lukee Zona Trafico Limitato on myös ajokiellon merkki.
– Useat liikennöintikiellot koskevat vanhempia ajoneuvoja, siis Euro0 - Euro2 -luokan ajoneuvoja, Suokonautio-Hynninen kertoo.
Suokonautio-Hynnisen mukaan varmin keino välttää vaikeuksia Italiassa autoillessa on pysäköidä auto kaupungin laita-alueella ja jatkaa matkaa keskustaan julkisilla kulkuvälineillä. Hotellia varatessa olisi myös kysyä, sijaitseeko se ZTL-alueella ja minkälaisia pysäköintivaihtoehtoja majoituksen lähellä on tarjolla.