Amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelu Super Bowl on yksi maailman suurimmista ja seuratuimmista urheilutapahtumista. Samalla se on tuotteitaan mainostaville yrityksille äärimmäisen houkutteleva tilaisuus saada mainoksensa kymmenien, jopa satojen miljoonien silmäparien eteen.
Tällaisella mainospaikalla on luonnollisesti hintansa. Tänä vuonna 30 sekunnin mainospaikasta sai pulittaa noin viisi miljoona dollaria eli noin neljä miljoonaa euroa.
Jotta mainoksensa saa Super Bowliin, on yrityksen markkinointibudjetin siis oltava melkoinen. Vaikka mainoksia nähdäänkin joka kerta laidasta laitaan, ovat autovalmistajat olleet perinteisesti erittäin vahvasti esillä – eikä tämäkään vuosi tuonut poikkeusta. Tyypillisesti mainoksia ovat pyörittäneet lähinnä amerikkalaiset autojättiläiset, mutta viime vuosina on nähty lukuisia pätkiä myös USA:n ulkopuolelta ponnistavilta valmistajilta.
Kokosimme alle tämän vuoden parhaimpia Super Bowlia varten tehtyjä automainoksia.
***
1:50