Isossa-Britanniassa mainontaa ja markkinointia valvova viranomainen on puuttunut BMW:n mainokseen. Tyypillisesti moitittavaa löydetään tv- tai somemainoksista, mutta tällä kertaa kyseessä oli yllättäen radiomainos.
Olemme kertoneet kielletyistä automainoksista lukuisia kertoja aiemminkin. Esimerkiksi alkuvuonna Toyota sai noottia Australian viranomaisilta, kun sen GR Yaris -mainoksessa päästettiin perä irtoamaan ja lennätettiin hieman soraa.
Myös BMW:n mainokset ovat olleet aiemmin suurennuslasin alla, sillä esimerkiksi vuonna 2017 yksi mainos jouduttiin vetämään levityksestä, koska siinä ajettiin 4 km/h ylinopeutta.
Tällä kertaa pipo on istunut tiukassa brittiläisen valvontaviranomaisen päässä. Se on nimittäin katsonut, että saksalaisen BMW:n radiomainos ei ole soveliasta tavaraa brittien korville.
Lue myös: Jeep unohti kysyä Bruce Springsteeniltä tärkeän kysymyksen – vedetäänkö miljoonien hintainen Super Bowl -mainos pöntöstä alas?
BMW:n radiomainoksessa kuultava moottoriääni oli ilmeisesti tulkittavissa tarpeettomaksi revittelyksi ja vaarallisen ajotavan ihannoinniksi, sillä viranomainen oli saanut mainoksesta yhden valituksen, minkä perusteella määräsi mainoksen pannaan. Valituksessa mainoksen äänimaailmaa kuvailtiin vastuuttomaksi.
Auto oli paikoillaan
– Voisimme käyttää voimakkaita sanoja, kuten silmiinpistävä, lihaksikas tai kiehtova kuvaillessamme, miltä se näyttää, tai käyttää houkuttelevia sanayhdistelmiä kuvailemaan, miltä se tuntuu. Oikeasti haluat kuitenkin vain kuulla tämän, mainosääni lepertelee juuri ennen kuin M-sarjalaisen moottoria huudatetaan.
BMW:n mukaan 30 sekuntia pitkässä mainoksessa moottorista otettiin kunnolla kierroksia vain yhden sekunnin ajan. Ääni oli lisäksi nauhoitettu auton ollessa paikoillaan. Sen mielestä mainos ei millään tavalla kerro rajusta kiihdyttelystä tai kaahaamisesta.
Viranomainen ei selitystä kuitenkaan niellyt, sillä sen mukaan mainoksissa ei saa antaa kuvaa ajoneuvon tehokkuudesta, kiihtyvyydestä tai ajo-ominaisuuksista sellaisella tavalla, jonka voidaan katsoa olevan liikenneturvallisuuden vastaista.
BMW kertoi hyväksyvänsä viranomaisen ratkaisun ja lopettaa mainoksen esittämisen.
Lue myös: Ridley Scott ohjasi kerran automainoksen, mutta ihmiset suuttuivat siitä niin, ettei sitä koskaan esitetty toista kertaa
Lähde: Yahoo Sports