Bahrainin GP:n lehdistökatsaus: Ferrarilla ei siipiä eikä moottoria

Ferrarin edelle Bahrainissa ylsivät Mercedes, Force India, Red Bull ja Williams.
Ferrarin edelle Bahrainissa ylsivät Mercedes, Force India, Red Bull ja Williams.All Over Press
Julkaistu 07.04.2014 12:17(Päivitetty 07.04.2014 12:21)
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedes-kuljettajien kaksintaistelu hallitsi kansainvälisen lehdistön raportointia Bahrainin F1-kisan jälkeen.

Lewis Hamilton piti tallikaverinsa Nico Rosbergin takanaan ja ajoi kauden toiseen voittoonsa. Turva-auto kokosi autot yhteen ja viimeisen kymmenen kierroksen aikana saatiin nauttia huikeasta jännitysnäytelmästä, joka oli brittiläisen The Guardian -lehden mukaan yksi viime vuosien parhaista kisoista.

– Mercedeksen teknisellä johtajalla Paddy Lowella oli sydän kurkussa, mutta hän sai jotenkin sanottua molemmille kuljettajille: ”Kymmenen kierrosta jäljellä, tuodaan molemmat autot maaliin”. Se ei estänyt sähköistä kaksintaistelua, joka oli uusinta startista ja unohtumattomasta väännöstä kierroksilla 18 ja 19, jolloin kärkipaikka vaihtui useita kertoja, lehden toimittaja Paul Weaver toteaa.

Ferrarin taaperrus kisan viidenneksi nopeimpana tallina oli nöyryytys italialaisille. La Gazzetta dello Sportin kyselyyn maanantaiaamuun mennessä osallistuneista yli 87 prosenttia piti italialaistallin kautta jo taputeltuna. Lehden kolumnisti Umberto Zapelloni iloitsi värikkäästä kisasta ja Mercedeksen kaksintaistelusta, mutta lopuksi hän otti kantaa Ferrarin tilanteeseen.

– Näimme tällä kertaa jonkin verran ohituksiakin, vaikka teki kipeää nähdä, kuinka helposti Force India ohitti selvissä vaikeuksissa olleen Ferrarin, kun tarve vaati. Kuten meille todettiin twitterissä, turva-autokin oli Ferraria nopeampi. Se riitti Ferrarin pääjohtajalle Luca di Montezemololle, joka lähti radalta kymmenen kierrosta ennen loppua. Kaikki ohittivat, eivät vain Mercedes ja Force India. ”Meidän täytyy tehdä töitä”, pääjohtaja sanoi. Valtavasti, koska paljon ei riitä, Zapelloni kritisoi.

La Repubblican Marco Mensurati otti kantaa Ferrari-väen valitukseen uuden F1-aikakauden tylsyydestä.

– Ainoat tylsistyneet olivat ne, joiden moottorit on valmistettu Maranellossa. Jos Ferrari, ferraristat ja ne, jotka haukkuivat formula ykkösiä tylsäksi, olivat tosissaan, heidän pitäisi pyytää anteeksi.

– F14 T ei kulje mihinkään. Kaiken aerodynamiikkaa vastaan kohdistuneen protestoinnin jälkeen (”Ferrarilla ei ole siipiä, vaan moottori” oli Montezemolon ja kumppaneiden sanonta), Maranellon yhtiö epäonnistuu itse, kun kyse on moottoreista. Enää ei ole tekosyitä. Tai ei ainakaan pitäisi olla, Mensurati arvostelee.

Sergio Perezin paluu palkintopallille oli pääuutinen monissa meksikolaisissa lehdissä. Siirtoa McLarenilta Force Indialle pidettiin kuskilupaukselle arvonalennuksena, joten kolmossija maistui sitäkin makeammalta. Myös Meksikon presidentti Enrique Peña Nieto onnitteli Pereziä Twitterissä. El Economista -lehden kolumnisti Ivan Perez näpäytti sukunimikaimansa viime kauden työnantajaa McLarenia sekä The Guardiania, joka epäili jo ennen McLaren-pestiä, ettei meksikolaisesta ole täydellisyyttä hakevan tallin kuskiksi.

– Meksikolaispojalla ei ole rahkeita näin isoon tiimiin, he sanoivat. Joulukuussa tuli hyviä uutisia, kun Telmex päätti panostaa moottoriurheiluun, jottei "Checo" joudu jättämään formula ykkösiä. He löysivät hänelle paikan Force Indialta, joka tunnettiin nousevana tallina, mutta joka on ollut jo vuosia ongelmissa. Luottamus Sergioon palkittiin yhdellä tallin historian parhaista tuloksista, Ivan Perez kirjoittaa.

Tuoreimmat aiheesta

Bahrainin GP