F1-kauden 2016 ensimmäinen kisaviikonloppu sisälsi niin draamaa, farssia kuin jännitystäkin. Kansainvälisessä lehdistössä ruodittiin muun muassa Fernando Alonson onnettomuutta, Ferrarin taktista kömmähdystä ja Mercedeksen kuskien välistä uutta kaksintaistelua.
Ferrarin Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen nousivat Melbournen lähdössä kakkosrivistä kärkeen, mutta Räikkösen auton tekninen vika ja italialaistallin moka jatkaa punaisten lippujen jälkeen superpehmeillä renkailla nostivat Mercedeksen Nico Rosbergin ja Lewis Hamiltonin kaksoisvoittoon.
Italiassa uneksittiin jo viime kaudella punaisesta aamunkoitosta, joka nostaisi Ferrarit valtaan mahdollisesti jo tänä vuonna. Tuo haavekupla puhkesi heti ensimmäisessä kisassa, mutta toiveet vahvemmasta kaudesta elävät edelleen.
– Lopputulos oli sama kuin viime vuonna, kun palkintopallilla on kaksi Mercedestä ja yksi Ferrari. Tulos ei kuitenkaan tarkoita nyt samaa. Ferrari oli kilpailukykyisempi eikä ole niin kaukana Mercedeksestä kuin vuosi sitten. Ilman Alonson ja (Esteban) Gutierrezin onnettomuutta kisa olisi voinut päättyä toisin. Mercedes voitti taktiikalla ja pienellä onnella, rohkaisee La Gazzetta dello Sportin kolumnisti Umberto Zapelloni.
Autosprint-lehden päätoimittaja Alberto Sabbatini muistuttaa, että Ferrarin miehistövaihdokset ovat saattaneet sotkea taktista päätöksentekoa. Kausien välissä talli korvasi moottoriurheilujohtajan paikalla Massimo Rivolan Luca Baldisserrilla.
– Epäilen vahvasti, että Ferrari aliarvioi mahdollisuuden renkaidenvaihtoon punaisten lippujen aikana. Älkää unohtako, että Ferrarilla on tänä vuonna varikkomuurilla uusi urheilujohtaja, koska Rivola on nyt poissa, Sabbatini huomauttaa.
La Repubblican Marco Mensurati sai vastauksen sille, miksi Mercedes ajoi Barcelonan testeissä tuhottoman määrän kierroksia keskikovilla renkailla:
– Koska niitä tarvitaan kisojen voittamiseen.
Rosberg voitti taas väärin
Nico Rosbergin viime kauden lopulla alkaneen voittoputken jatkuminen ei saanut vieläkään täyttä tunnustusta Saksassa eikä Britanniassa. Saksalaislehti Die Welt nosti kisaraportissaan Vettelin kilpailun todelliseksi voittajaksi, koska Ferrari on ottanut talven aikana Mersua kiinni vauhdissa.
– Hamilton oli juuri heittänyt palkintojenjakoon tarkoitetun sponsorilippiksen hänelle, kun Vettel alkoi virnistää leveästi. Kuten Rosberg viime vuonna, hän heitti hatun takaisin Hamiltonille iskien silmää. Vettel ei kuitenkaan ollut Rosbergin tavoin turhautunut, päinvastoin. Ferrari-kuski oli innoissaan siitä varmuudesta, että kauan odotettu MM-titteli on mahdollista saavuttaa, kirjoittaa Simon Pausch.
Brittilehdistön mielestä Lewis Hamilton oli koko viikonlopun edellä saksalaista tallikaveriaan, mutta jäi huonon startin takia takaa-ajajaksi.
– Rosbergin viikko oli loppujen lopuksi aika mitäänsanomaton. Hän ajoi harjoituksissa ulos ja jäi Hamiltonin jalkoihin aika-ajoissa. Tämä kisa lahjoitettiin hänelle, mutta on vaikeaa väitellä neljän peräkkäisen voiton kanssa, myönsi The Guardianin Paul Weaver.
Alonsolla onnea ja hyvä tiimi takanaan
Melbournen paikallislehti Herald Sun esitteli etusivullaan Fernando Alonson pahasti murskautunutta autoa ja otsikoi kantensa dramaattisesti ”Onnekkain elossa oleva mies”. Espanjalaiskuski lähetti Australiasta lähtiessään faneilleen kiitokset kuvalla, jossa hän istuu lentokoneessa aussilehti käsissään.
Kisasunnuntaina kiitokset pelastumisesta kohdistuivat turvallisuuden eteen vuosikaudet töitä tehneeseen Kansainväliseen autoliittoon FIA:han, mutta brittilehti The Daily Mail nosti yhdeksi uranuurtajaksi Alonson nykyisen työnantajan.
– McLaren on esittänyt omaa rooliaan. He olivat ensimmäinen talli, joka suunnitteli hiilikuiturungon alumiinisen tilalle vuonna 1981. Kun heidän kuljettajansa John Watson rysäytti ulos huippuvauhdissa Monzassa, se innovaatio antoi hänelle mahdollisuuden kävellä pois omin jaloin, muistutti toimittaja Jonathan McEvoy.
Kuka halusikaan muuttaa aika-ajon?
Täydeksi farssiksi osoittautunut uusi aika-ajoformaatti taisi jäädä yhden kisan mittaiseksi kokeiluksi. Ennen viikonloppua päätöstä veivattiin nopealla aikataululla edestakaisin siitä huolimatta, että tallit varoittelivat sen aiheuttavan totaalisen lässähdyksen ratkaisuhetkille. Ja näin myös kävi, kun autot seisoivat varikolla minuuttien kuluessa loppuun.
– Tämä korosti sitä toimimatonta järjestelmää, joka meillä nykypäivänä on, kun strateginen työryhmä ajaa bussia ja F1-komissio sekä maailmanneuvosto istuvat kyydissä. Tallit suunnittelivat uuden formaatin ja sanoivat FIA:lle, että se johtaa massiiviseen antikliimaksiin.
– Siitä huolimatta suunnitelma meni eteenpäin ja juuri niin kävi. Tallit olivat kuitenkin osasyyllisiä alistuessaan - Ferraria lukuun ottamatta - äänestämään sen puolesta, totesi F1-blogisti James Allen.