Bahrainin GP:n lehdistötilaisuus: Massa sai parhaan mahdollisen hyvityksen

Lewis Hamilton, Felipe Massa ja Kimi Räikkönen (Kuva: MTV Oy)
Lewis Hamilton, Felipe Massa ja Kimi Räikkönen (Kuva: MTV Oy)MTV
Julkaistu 15.04.2007 18:10(Päivitetty 15.04.2007 18:46)

Lehdistötilaisuudessa paikalla Bahrainin GP:n kolme nopeinta: voittaja Felipe Massa (FM), toiseksi sijoittunut Lewis Hamilton (LH) ja kolmanneksi ajanut Kimi Räikkönen (KR).

Kysymys, Felipe, Malesian tapahtumien jälkeen täydellinen iltapäivä?

FM: Kyllä, taatusti. Nyt meillä on edessämme mukava tauko, jonka aikana asioita on hyvä ajatella hyvän tuloksen siivittämänä. Tulokseni ei kauden kahdessa ensimmäisessä kisassa ollut odottamani, jotain puuttui. Etenkin ensimmäisessä kisassa meillä oli ongelma. Toisessa tapahtui hieman virheitä ja jotain puuttui. Tällä kertaa kaikki osui kohdalleen, joten olen todella tyytyväinen koko tallimme tekemään työhön, säätöihin ja taktiikkaan. Koska McLaren näyttää olevan melko lähellä täytyy meidän painaa töitä entistä kovemmin säilyttääksemme hyvän vireemme.

Kysymys, Felipe, avausmutkasta puhuttiin etukäteen paljon. Miten se sinun näkökulmastasi sujui?

FM: Kun media oli ryöpyttänyt minua tämän viikon - onneksi kisojen välillä oli vain yksi viikko - niin paras tapa vastata oli ottaa hyvä lähtö, ajaa hyvä kisa ja ajaa maaliin kärjessä. Nyt on varmasti toisenlaiset puheenaiheet.

Kysymys, Felipe, kisa vaikutti olevan hallinnassasi, mutta Lewis tuli lopussa lähellesi?

FM: Ensimmäisellä vedollani autoni ei ollut hyvässä tasapainossa, vaan kärsin yliohjautumisesta ja Lewis oli silloin koko ajan melko lähellä. Toinen vetoni oli fantastinen. Autoni käyttäytyi sisäänajetuilla renkailla erittäin hyvin. Varikkokäynnillä etusiipeäni hieman vähennettiin, minkä myötä ajaminen helpottui ja pystyin tekemään mukavan kaulan. Viimeisellä vedollani minulla oli kovat renkaat ja johtoni oli ihan kohtuullinen, joten rupesin säästelemään autoani. Siinä vaiheessa ei ollut enää paljon matkaa jäljellä, joten säilytin vain vauhtini ja olin vähän ruuhkassa.

Kysymys, Lewis, kerro tiukasta ensimmäisestä kierroksesta?

LH: En valitettavasti saanut niin hyvää lähtöä kuin Felipe. Hän meni erittäin hyvin ensimmäiseen mutkaan ja onnistui pysymään ensimmäisenä. Minun piti vain pysytellä mahdollisimman lähellä häntä, jotta minulle ehkä aukeaisi ohitustilaisuus ensimmäisellä kierroksella. Olimme kuitenkin varsin tasaisia. Tiesin, että hän menisi ensimmäiseen varikkokäyntiinsä kierroksen minua myöhemmin, joten pysyttelin mahdollisimman lähellä häntä. Toisella vedolla minulla oli hieman vaikeuksia, mutta loppu sujui sitten taas vahvasti.

Kysymys, Lewis, miksi sinulla oli toisella vedollasi ongelmia, vaikka jatkoit yhä pehmeillä renkailla?

LH: Auto oli varsin erilainen sisäänajetuilla renkailla, se aliohjautui enemmän. Auto ei ollut hyvässä tasapainossa. En pystynyt jarruttamaan niin myöhään ja menemään mutkia läpi yhtä nopeasti. Siksi menetin aikaa verrattuna Felipeen. Kovalle rengasseokselle vaihdon jälkeen pystyin jälleen yltämään hyvään vauhtiin.

Kysymys, Lewis, Anthony Davidsonin autosta tuli aika paljon öljyä päällesi?

LH: En tiedä, oliko se öljyä vai mitä, mutta vaikutti siltä, että hänen autossaan oli jotain rikki. Ratavirkailijat tekivät tänään hyvää työtä sinisten lippujen kanssa. Tilanne oli sen suhteen täällä paljon parempi kuin aiemmissa kisoissa.

Kysymys, Lewis, tiet historiaa kolmella peräkkäisellä palkintosijoituksellasi. Mitä ajattelet siitä?

LH: Upeaa. Olen tyytyväinen. Tänä viikonloppuna olemme ehdottomasti kaventaneet Ferrarin etumatkaa. Saavutin toisen kakkossijani kolmannessa kisassani. En voisi pyytää tämän enempää. Minulla on tämän jälkeen enää yksi askel otettavanani. Työskentelemme kovasti sen eteen, että olemme Barcelonassa yhtä nopeita.

Kysymys, Kimi, kuinka paljon sillä oli merkitystä kisasi kannalta, että jäit alussa Fernando Alonson taakse?

KR: Sen jälkeen oli vaikea nousta enää haastamaan kärkeä. Pääsin hänen edelleen, mutta meidän täytyi ajaa hieman lyhyempi keskimmäinen veto, jotta varmistimme hänen edelleen pääsemisen. Nopeus ei sitten riittänyt Lewisin haastamiseen. Pääsin toisten varikkokäyntien yhteydessä varsin lähelle, mutten tarpeeksi. Tein oman virheen lähdössä. Tuloksena oli kuitenkin kolmas sija. Tiedämme millä osa-alueella menetämme ja mikä on ongelmanamme. Toivottavasti seuraavassa testissä löydämme siihen jotain sellaista, joka olisi minun kannaltani parempaa.

Kysymys, Kimi, otit aggressiivisen lähdön ulkokautta, mutta toisesta rivistä lähteminen on vaikeaa?

KR: Pääsin lähellä Lewisia, mutta ykkösmutkan jälkeisessä vasemmalla kääntyvässä mutkassa jouduin hellittämään aliohjautumisen takia. Seuraavassa mutkassa Alonso sai hyvän ajolinjan ja vaikka minä olin sisäpuolella, niin lukitsin renkaani, jolloin hän pystyi jarruttamaan myöhemmin ja sai minulta sijoituksen. Otimme sen sijoituksen kuitenkin takaisin.

Kysymys, Kimi, ajaessasi lähellä Fernandon takana sinulta näytti menevän linjat leveiksi. Johtuiko se siitä, että downforcea on vähemmän ajettaessa niin lähellä toisen takana?

KR: Kyllä. Ei ole helppoa ajaa lähellä toista. Tuuli teki asian vielä vaikeammaksi. Ajaminen oli jossain kohdin vaikeaa yksikseenkin ajettaessa, saati sitten toisen perässä. Tänä vuonna toisen perässä ajaminen vaikuttaisi olevan vielä vaikeampaa kuin aiemmin.

Kysymys, Felipe, kolme kuljettajaa tasapisteissä MM-kärjessä ja sinä viimeisimmän kisan voittajana heti heidän perässään. Kaudesta tulee uskomattoman tasainen?

FM: Kyllä, kausi on todella jännittävä. MM-tilanne on tiukka ja Ferrari ja McLaren ovat lähellä toisiaan. Nyt on edessä tärkeä tauko, jonka aikana tehdään todella kovasti töitä, jotta autoa saataisiin hieman parannettua. Työskentelemme jokaisen yksityiskohdan parissa, sillä MM-sarjassa ei saa menettää mitään tilaisuuksia. Tauon aikana on kiva miettiä tätä mukavaa tulosta, kun niin monet ihmiset eivät puhu pahaa.

Räikkösen suomenkielinen osuus:

Tietenkin loppupeleissä ihan suht hyvä tulos. Päästiin pistejohtoon, tai muiden kanssa samoihin pisteisiin. Ei tietenkään ihan, mitä odotettiin viikonlopulta, mutta me tiedetään, mikä on suurin ongelma ja miten sitä pitäisi parantaa. Toivottavasti ensi kisaa ennen testeissä löydetään siihen lääkkeet ja saadaan auto semmoiseksi kuin halutaan, että pystyisi menemään lujempaa vielä. Kisassa vauhti on ihan hyvää, mutta jos ei aika-ajossa pääse kärkeen, on aika vaikea päästä ohi muista. Eiköhän tämä tästä.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Bahrain 2007