F1-kausi on alkanut yhtä tasaisesti vain kerran aiemmin. Alkuun tietokilpailukysymys: koska oli edellinen kerta, kun kolme kuljettajaa jakoi MM-pistejohdon Formula ykkösten MM-sarjassa?
Vastaus: vuonna 1950.
Kaikkien aikojen ensimmäisellä MM-kaudella Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio ja John Parsons voittivat kukin yhden kolmesta ensimmäisestä kisasta, eivätkä sijoittuneet pisteille kahdessa muussa osakilpailussa. Parsonsin voitto tuli muuten Indy 500 -kisassa, joka vielä silloin laskettiin Formula ykkösten MM-osakilpailuksi. Voitto jäi vuonna 1984 kuolleen Parsonsin ainoaksi Formula ykkösissä.
Takaisin pääraiteelle. Voidaan hyvällä syyllä sanoa, että kauden alku on ylittänyt odotukset tasaisuudellaan. Kun vielä Australiassa näytti, että Kimi Räikkönen ja Ferrari pyyhkivät muilla lattiaa, on tilanne nyt toisenlainen. McLaren on tavoittanut Ferrarin, jos ei täysin, niin ainakin lähes.
McLarenin supertulokas Lewis Hamilton teki historiaa nousemalla ensimmäisenä miehenä kautta aikojen palkintopallille kaikissa uransa kolmessa ensimmäisessä kisassa. Hamilton on hämmästyttänyt kaikki. Myös tallinsa. Kun McLarenilla uskottiin kauden alussa Fernando Alonson olevan selvä ykköstykki, on tallissa nyt annettu henkisesti myös Hamiltonille lupa voittaa.
Ja Alonso on helisemässä! Raportit McLaren-leiristä kertovat, että espanjalainen ei lainkaan pidä siitä, kuinka kaikki huomio kohdistuukin nuoreen brittitulokkaaseen, eikä häneen. Vaikuttaa jopa siltä, että Alonso ei ole sopeutunut uusiin renkaisiin yhtä hyvin kuin tallitoverinsa.
Myös Felipe Massa väisti surmanluodin. Tappio Räikköselle Baharinissa olisi ollut brassille katastrofi. Nyt hän teki paluun rotkon partaalta takaisin MM-taisteluun.
Ferrareiden ja McLarenien varjossa Nick Heidfeld on tehnyt loistotyötä. Kolme neljättä sijaa tarkoittaa, että saksalainen on kärkikolmikon jakamasta MM-pistejohdosta vain seitsemän pinnan päässä. Heidfeld on jopa hieman yllättäen selättänyt Robert Kubican. Moni odotti nopean puolalaisen ottavan vallan BMW:llä.
Niinpä kisojen voitosta ajaa tällä hetkellä tosissaan peräti viisi kuskia. Kuusi, jos Kubica lasketaan mukaan, vaikkakin Heidfeld on tällä hetkellä tallitoveriaan edellä. Asetelmat ovat loistavat, vaikka, Kimi Räikköstä siteeraten, mieluummin soisi Kimin voittavan vaikka kaikki kisat helposti. Haaste takaa kuitenkin mielenkiintoisen kauden.
On sääli, ettei Heikki Kovalainen kuulu viisikkoon. Renault'n auto on haukuttu jo niin moneen kertaan, etten viitsi soittaa samaa levyä ihan puhki.
Kaikki ei tilastojen valossa ole mennyttä. Michael Schumacher ei yltänyt palkintopallille kertaakaan vuoden 2003 kolmessa ensimmäisessä kisassa ja voitti silti mestaruuden. Renault'n tilanne on kuitenkin sellainen, että mestaruusjuna meni jo ja vihelsi mennessään. Palkintosijatkin saattavat tällä kaudella jäädä haaveeksi.
Kovalaisen pitäisi kuitenkin piakkoin jo pystyä lyömään tallitoverinsa. Uskonkin, että kun sirkus palaa Eurooppaan, ottaa Kovalainen tuon ratkaisevan askeleen kolmen seuraavan kilpailun aikana. Kilpailutuntuman puute on ehkä vielä näkynyt Heikin otteissa. Lisäksi Giancarlo Fisichellan kokemus on taatusti valtti, etenkin nyt, kun auto on mitä on.
Merkit Kovalaisen noususta tallitoverinsa ohi ovat jo ilmassa: Malesian aika-ajossa Heikki oli jo nopeampi. Kisavauhti on lähes identtinen ja itse asiassa Kovalainen pystyi parantamaan sijoitustaan omasta lähtöruudustaan kun Fisico otti kisassa takapakkia.
Laiha lohtu vielä, mutta kunhan Heikki pääsee kympin joukkoon aika-ajossa, uskon Rooman miehen jäävän kakkoseksi. Heikin harmiksi pakan keskiosa on aika-ajossa erittäin tasainen. Bahrainin aika-ajossa Fisichella voitti Heikin alle viidellä sadasosalla ja meni viimeiseen aika-ajoon. Kovalaisen lähtöruutu kahdestoista, Fisichellan seitsemäs. Ruutu per sadasosa.
Aika-ajosta puheen ollen: Tauon aikana ajettavissa Barcelonan testeissä Ferrarilta ja erityisesti Kimiltä sopinee odottaa kovia kierrosaikoja. Kimi kun nimesi suurimmaksi ongelmakseen Ferrarilla yhä aika-ajon.
Ja näkeehän sen tilastoistakin: mies, joka dominoi tallitoveriaan aika-ajoissa liki vuoden putkeen ilman yhtään tappiota, hävisi erinomaiseksi aika-ajajaksi kehittyneelle Felipe Massalle kahdesti viikon sisällä.
Niinpä tähän osa-alueeseen kiinnitetään Katalonian radalla varmasti erityistä huomiota.
Teksti: Oskari Saari 17.4.2007
(MTV3)