Bakun katuradalla ajetulta F1-kauden kuudennelta osakilpailulta odotettiin paljon, ja paljon myös saatiin. Valtteri Bottaksen kohdalla viikonloppu oli sellainen, että hän haluaa unohtaa sen mahdollisimman nopeasti.
LUE MYÖS: Pirelli tutki F1-renkaat kahden vaaratilanteen jälkeen – Lewis Hamiltonin takarenkaassa vihje rengasrikkojen aiheuttajasta?
LUE MYÖS: Toto Wolff antoi palaa Mercedeksen romahduksesta: "Kukaan ei ole onnistunut"
Kisan tulokset olivat sikäli odotetunlaiset, että ykkössijaa juhli Red Bull -kuljettaja. Mutta ei sittenkään Max Verstappen vaan Sergio Pérez.
Bakussa on aiemminkin nähty yllätysnimiä palkintokorokkeella, ja niin kävi nytkin. Aston Martinin Sebastian Vettel nousi komeasti toiseksi, ja AlphaTaurin Pierre Gasly oli kolmas.
TOPIT
Sergio Pérez
Täksi kaudeksi Red Bullille pestatttu meksikolainen ajoi kauden viisi ensimmäistä osakilpailua ilman ainuttakaan palkintokorokesijoitusta, ja jotkut alkoivat jo epäillä, kävisikö Pérezille samalla tavalla kuin Alexander Albonille ja Gaslylle, jotka eivät onnistuneet vakuuttamaan Red Bull -johtoa ajaessaan Verstappenin rinnalla.
Kuudennessa Red Bull -kisassaan Pérez iski kuitenkin kultasuoneen. F1-uran toinen voitto tuli upean suorituksen päätteeksi – tosin mukana oli myös aimo annos onnea, tai epäonnea, kun Verstappen keskeytti hänen edestään rengasrikon seurauksena.
Aika-ajoissa Pérezin suoritus jätti toivomisen varaa, mutta toisaalta hänen viimeinen vetonsa jäi muiden kuljettajien tavoin piippuun, kun AlphaTaurin Yuki Tsunoda ajoi viimeisen 12-minuuttisen lopussa seinään ja aiheutti punaiset liput.
Kisassa radalla nähtiin se sama vanha Pérez, jonka suoritustasoon on voinut luottaa sunnuntai-iltapäivisin jo pitkään. Hän osoitti suuruutensa kierroksilla 12 ja 13, kun Lewis Hamilton ja Verstappen olivat käyneet hänen edeltään tekemässä omat varikkokäyntinsä. Kierroksella 12 Pérez teki kisan siihen mennessä nopeimman kierrosajan, ja kierroksella 13 hän teki ykkös- ja kakkossektoriin siihen mennessä nopeimmat noteeraukset ennen kuin kurvasi omalle varikkokäynnilleen, jolta palasi juuri ja juuri Hamiltonin eteen.
Tallipäällikkö Christian Horner huomautti, että Pérez olisi voinut ohittaa Verstappeninkin, ellei varikkopysähdys olisi kestänyt lähes 2,5:tä sekuntia yliaikaa.
Sebastian Vettel
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Video: Sebastian Vettel teki komean nousun turva-autojakson jälkeisessä uusintalähdössä.
Viime kaudella Ferrarilla suurissa vaikeuksissa ollutta 33-vuotiasta saksalaista on haukuttu viimeisen vuoden aikana vähintäänkin riittämiin. Hänen motivaationsa on kyseenalaistettu. Jotkut ovat väläytelleet, että Vettel sanoisi kesken kauden kiitos ja näkemiin.
Ei haukuta enää. Ei kyseenalaisteta enää. Eivät väläyttele enää.
Jos oli Pérez sunnuntaina mahtava, täsmälleen samat sanat pätevät Vetteliin. F1-faneilta tullut Päivän kuljettaja -valinta oli täysin ansaittu.
11. lähtöruudusta toiselle sijalle lopputuloksissa. Siihen pystyy vain virheettömällä ja nopealla ajamisella sekä nappiin osuvalla kisastrategialla. Vettelin kohdalla nämä kaikki toteutuivat.
Bakun-kakkossijaa edelsi Monacossa viides sija, joten Vettelin käyrä osoittaa jyrkästi ylöspäin. Vaikka samaan hengenvetoon on syytä muistaa, että Monacossa ja Azerbaidzhanissa ajetaan täysin poikkeuksellisissa olosuhteissa.
Se, mihin Aston Martinin AMR21-autosta ja Vettelistä ihan oikeasti on, nähdään kauden edetessä perinteisillä moottoriradoilla. Mutta tämä tulos helpottaa kummasti.
AlphaTauri
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Video: Pierre Gasly hyödynsi Lewis Hamiltonin kardinaalimunauksen ja nousi palkintosijalle.
Red Bull -leiri olisi kuitannut Bakusta ilman Verstappenin epäonnekasta keskeytystä todellisen jättipotin, sillä Pérezin voiton lisäksi kakkostalli AlphaTauri sai molemmat kuljettajansa pisteille ensimmäisen kerran tällä kaudella.
Nelosruudusta startannut Gasly hyödynsi Hamiltonin virheen kisan lopun uusintalähdössä ja nousi kolmanneksi. Kauden avauskisan jälkeen suurissa ongelmissa ollut tulokaskuski Tsunoda väläytti taas potentiaaliaan ja ylsi lopputuloksissa seitsemänneksi.
21 pisteen potti nosti tallin keskikatissa ohi Aston Martinin valmistajien MM-sarjan viidennelle sijalle. Samalla se oli jällleen kerran oivallinen muistutus siitä, mihin talli – ja varsinkin Gasly – parhaimmillaan pystyy.
Alfa Romeo
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Video: Kimi Räikkösen kommentit kisan jälkeen.
Kaksi viikkoa sitten Monacossa pistetilinsä avannut Alfa Romeo matkusti Bakuun toiveikkaana, mutta harjoitukset ja aika-ajot eivät ehkä sittenkään antaneet odottaa niin kovin paljoa.
Kimi Räikkönen kuittasi aika-ajoista 14. lähtöruudun, ja vaikka Räikkönen harmitteli, ettei hänellä ollut toisen aika-ajo-osion ratkaisuhetkillä enää uusia pehmeitä renkaita käytössään, ei tulos todennäköisesti olisi voinut olla kuin yhden pykälän parempi.
Antonio Giovinazzi taas oli yksi niistä, jotka tekivät viikonlopun aikana tuttavuutta Bakun rataa reunustavien aitojen kanssa, ja hän joutui starttaamaan kisaan viimeisestä lähtöruudusta.
Kilpailun päätteeksi kaksikko löytyi kuitenkin tulosluettelosta riveiltä 10 ja 11. Räikkönenkin sai näin pitetilinsä auki, ja tallin tämän kauden pistepotti tuplaantui.
Räikkönen ja Giovinazzi suorittivat sikäli täydellisesti, että Bakussa kaiken avain on se, että kuljettajat pysyvät erossa ongelmista ja iskevät, kun iskun paikka tulee.
Räikkösen kohdalla jäi jopa hieman jossiteltavaa. Hän ajautui kilpailun lopun uusintalähdössä radan ulkoreunaan ja joutui muutamaan otteeseen hieman varomaan, kun edellä ajavat tekivät virheitä. Radan sisäreunassa ajaessaan Räikkönen olisi voinut päästä vielä yhdestä tai kahdesta autosta ohikin.
FLOPIT
Valtteri Bottas
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Video: Valtteri Bottas: "Voin sanoa selkä suorana, että ei ole miehestä kiinni."
Jos Bottas oli kaksi viikkoa sitten Monacossa Mercedeksen keihäänkärki ja Hamilton tallin ongelmatapaus, nyt asetelmat olivat kääntyneet päälaelleen. Ero oli nyt Hamiltonin hyväksi huomattavasti suurempi kuin kaksi viikkoa sitten Bottaksen hyväksi.
Bakun-viikonloppu oli Bottakselle alusta loppuun tahmea ja vaikea. Aika-ajoissa vaikeudet näkyivät muun muassa siten, että Bottas joutui käyttämään autossaan erilaista takasiipeä kuin Hamilton.
Kakkosruudun vallanneen Hamiltonin ja kymmenenneksi jääneen Bottaksen välinen 1,2 sekunnin ero ei aiheutunut pelkästään erilaisesta siipivalinnasta, mutta ero kertoi karua kieltään Bottaksen ongelmista.
Itse kilpailussa kupletin juoni jatkui täsmälleen samanlaisena. Bottaksen vauhti oli selittämättömällä tavalla kateissa, ja hänet ohitettiin jopa Alfa Romeolla.
Bottaksen kohdalla voi kysyä, kumpi on pahempi: se, että tietää, mikä on vikana, mutta ei pysty tekemään asialle mitään, vai se, ettei edes tiedä, mikä on vikana? Tiedä häntä, mutta varmaa on, ettei kumpikaan ole järin mairittelevaa.
Toisaalta on myös niin kuin Bottas itse sanoi: ei tämä ole hänen oikea tasonsa.
Vaikka Bottas oli kiistatta viikonlopun suurin alisuorittaja, hän oli lopputuloksissa Hamiltonia korkeammalla. 7-kertainen maailmanmestari sai oman piiiitkän miinusmerkintänsä kisan loppuvaiheen hölmöilystään, kun hän sotki auton jarruasetuksia ja ajoi ykkösmutkan pitkäksi. Tämä maksoi Hamiltonille jopa kisan voiton, ainakin kakkossijan. Maalissa hän oli 15:s.
Azerbaidzhanin GP oli ensimmäinen kerta sitten vuoden 2012 USA:n GP:n, kun molemmat Mercedes-kuljettajat ajoivat maaliin mutta jäivät silti ilman pisteitä.
Samalla kyseessä oli toinen kisa putkeen, kun kumpikaan Mercedes-kuljettaja ei ollut palkintokorokkeella. Tällainen kahden peräkkäisen kisan jakso nähtiin viimeksi kaudella 2013.
Williams
Viikonloppu oli sarjan häntäpäässä kilpailevalle perintekkäälle tallille vaikea. George Russellin kohdalla oli pitkään epäselvää, pääseekö hän osallistumaan lainkaan lauantain aika-ajoihin. Tallin mekaanikot ehtivät kuitenkin vaihtaa Russellin autoon uuden voimayksikön. Osaltaan tässä auttoi Aston Martinin Lance Strollin ja Alfa-kuski Giovinazzin ulosajot, jotka aiheuttivat aika-ajojen ensimmäisessä osiossa kahdet punaiset liput.
Russellin 15:s ja Nicholas Latifin 16. ruutu tarjosivat Williamsille vähintäänkin kohtuulliset lähtöasetelmat, mutta kisan lopputulos oli kaukana siitä, mitä Williams olisi toivonut.
Russell joutui keskeyttämään vaihdelaatikkovian vuoksi, Latifi ajoi ruutulipulle sijalla 13, mutta sai 30 sekunnin aikasakon ja putosi maaliin asti ajaneista viimeiseksi, 16:nneksi.
Latifin aikasakko näyttää Williamsin kannalta jopa nololta, sillä kanadalaiskuskia rangaistiin, kun hän ei ajanut Verstappenin keskeytyksen aiheuttaman turva-autojakson aikana muiden kuljettajien tavoin varikkosuoran kautta, vaan ajoi normaalisti pääsuoraa pitkin ja ykkösmutkan läpi.
Latifi kysyi tilanteessa kisainsinööriltään, pitääkö hänen ajaa turva-auton ja muiden kuljettajien mukana varikon kautta, mutta kisainsinöörin vastaus oli niin epäselvä, että Latifi ymmärsi sen väärin. Voisi kuvitella, ettei tällaisia virheitä satu F1-tasolla.
Kaiken kukkuraksi Williams putosi valmistajien MM-sarjassa viimeiselle sijalle, kahden tulokaskuljettajan voimin kilpailevan Haasin taakse. Tämä varmistui, kun Latifin aikasakko nosti Mick Schumacherin 13:nneksi.
Ratavirkailijat
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Video: Max Verstappen jäi autoonsa odottelemaan ratavirkailijoita.
Bakussa toistui taas kerran sama asia, joka on tullut vuosien saatossa tutuksi monissa ei-niin-perinteisissä F1-maissa ajettaessa; radan varrelle asettuneita ratavirkailijoita ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua kovin sähäköiksi.
Tämä on toisaalta ymmärrettävää mutta toisaalta myös hämmentävää. Bakussa kyse ei nimittäin pitäisi olla ainakaan harjoituksen puutteesta, sillä tämänkin viikonlopun aikana ratavirkailijat pääsivät useaan otteeseen harjoittelemaan autojen poistamista radalta ja radan siivoamista.
Esimerkiksi kolmansissa harjoituksissa seinään ajanut Verstappen jäi pitkäksi aikaa autoonsa odottelemaan, milloin ratavirkailijat mahtavat ryhtyä tuumasta toimeen. Verstappen halusi tietysti autonsa siirrettävän mahdollisimman nopeasti, sillä auto piti saada korjattavaksi Red Bullin pilttuuseen ennen aika-ajojen alkua.
Toisille, kuten edellä kerrottu Russellin ja Williamsin esimerkki osoittaa, ratavirkailijoiden hitaus saattaa olla pelastuskin, mutta suotavaa olisi, että sessiot saataisiin vietyä läpi mahdollisimman sujuvasti ja sulavasti.