Steiermarkin GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottas teki juuri sen, mitä lääkäri on määrännyt – Ferrarin syväkyykky vaihtui jo konttausasentoon

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Itävallassa käyty kauden toinen osakilpailu, Steiermarkin GP, ei ollut viihdearvoltaan aivan samalla tasolla kauden avausosakilpailun kanssa, mutta ei tämäkään kylmäksi jättänyt.

TOPIT

1. Keskikasti (vai mikä se nyt on?)

Keskikastin kuuden tallin välillä nähtiin viime kaudella tämän tästä tiukkoja, jännittäviä yhteenottoja, kun McLarenin, Renault'n, AlphaTaurin (silloin vielä Toro Rosso), Racing Pointin, Alfa Romeon ja Haasin autot mahtuivat aika-ajovauhdissa keskimäärin alle sekunnin sisään. Sunnuntain perusteella tänä vuonna saatetaan nähdä vieläkin kovempaa taistelua ainakin McLarenin, Racing Pointin ja Renault'n välillä. Viimeisen kierroksen trilleri Lando Norrisin, Sergio Pérezin, Lance Strollin ja Daniel Ricciardon välillä oli huima näytelmä, ja nelikko mahtui ruutulipulla vaivaisen 1,121 sekunnin sisään. Ainoa ero viime vuoteen taitaa olla se, ettei näistä kolmesta tallista voi puhua enää keskikastina – ne kun saattavat ratkaista keskenään jopa valmistajien MM-pronssin kohtalon.

2. Lewis Hamilton

1,216 sekuntia. Lewis Hamiltonin veto sateisessa aika-ajossa oli häikäisevä. Red Bull Ringillä ajettu kierros on kestoltaan F1-kauden lyhin, vain reilun minuutin, joten tällainen ero on suorastaan mykistävä. Vertailun vuoksi: viikkoa aikaisemmin 1,2 sekunnin sisään mahtui kaikkiaan kuusi eri tallia. Erot toki kasvavat sadekelillä, mutta tämä ei himmennä Hamiltonin suorituksen arvoa tippaakaan. Ja kun kuusinkertainen maailmanmestari oli päässyt kerran vauhtiin, hän ei osoittanut hiipumisen merkkejä myöskään sunnuntain kilpailussa. Varma startti, heti paukusta muutaman sekunnin karkumatkalle, ja loput hoitui rutiinilla. Britti tulee olemaan äärimmäisen kova pala purtavaksi myös tämän vuoden MM-taistelussa.

3. Lando Norris

Lando Norris nousi F1-tasolle kauden 2018 jälkeen yhdessä F2-kilpakumppaneidensa George Russellin ja Alexander Albonin kanssa. Heistä suurimpana talenttina pidettiin F2-mestariksi ajanutta Russellia, mutta F1-tasolla Russell on joutunut toistaiseksi taistelemaan toinen käsi selkänsä taakse sidottuna, kun hänen allaan on kaikkea-muuta-kuin-kilpailukykyinen Williams. Norris sen sijaan on valloittanut F1-kannattajien sydämet aurinkoisella persoonallaan ja ahkeruudellaan sosiaalisessa mediassa. Mutta radallakin kulkee. Kuka olisi osannut arvata, että 20-vuotias britti on kahden ensimmäisen osakilpailun jälkeen MM-sarjassa kolmantena, mutta niin se vain on. Kauden avausosakilpailun kolmossija sai eilen jatkoa viidennellä sijalla. Norris alkoi loistaa etenkin varikkopysähdyksensä jälkeen. Hän ajoi pitkään yhdeksännellä sijalla, kunnes 10 kierrosta ennen ruutulippua McLarenin varikkomuurilla tehtiin ainoa oikea päätös, ja Norris nostettiin Carlos Sainzin edelle. Huima kiri huipentui kahdella viimeisellä kierroksella, joiden aikana Norris nousi vielä kolme pykälää ylöspäin. Tästä veijarista on McLarenille iloa pitkäksi aikaa!

4. Valtteri Bottas

MM-sarjan kärkimies ei ollut parhaimmillaan lauantain aika-ajossa. Bottas ei saanut Pirellin renkaisiin samanlaista pitoa kuin tallikaveri Hamilton, ja lähtöruutu oli Mercedes-kuljettajalle vaatimattomasti vasta neljäs. Myös jarruissa oli lauantaina ongelmia, kun etupään jarruista toinen lasittui, eikä Bottas voinut täysin luottaa siihen, kulkeeko auto niin kuin hän sitä käskyttää. Sunnuntaina Bottas saavutti kuitenkin maksimaalisen tuloksen. Muutama ensimmäinen kierros kului harmittavasti Sainzin perässä, ja näytti jo siltä, että paitsi Hamilton myös Red Bullin Max Verstappen karkaisivat tavoittamattomiin. Bottas kuitenkin paransi vauhtiaan kilpailun loppua kohden, ja Verstappen joutui nöyrtymään neljä kierrosta ennen ruutulippua. Juuri tällaisia suorituksia Bottas tarvitsee niinä vähän huonompina viikonloppuina taistellakseen Hamiltonia vastaan mestaruudesta.

VIITTÄ VAILLE TOPPI

Sergio Pérez

Racing Pointin meksikolaiskuljettajan kohdalle merkattiin pitkä miinus lauantain aika-ajon jälkeen. 17. lähtöruutu ei ollut ollenkaan sitä, mihin "pinkillä Mercedeksellä" on nykypäivänä mahdollisuudet yltää. Pérezillä oli sateessa ongelmia saada rengaslämmöt riittävän ylös, ja tämä kostautui. Sunnuntai oli kuitenkin Pérezin päivä – kahta viimeistä kierrosta lukuun ottamatta. Kaikki tiesivät Racing Pointin kilpailuvauhdin, ja Pérezkin on tullut tunnetuksi erityisesti vahvana kisakuskina. Nälkä taisi kuitenkin kasvaa syödessä turhan isoksi. Pérez taisteli toiseksi viimeisellä kierroksella nelossijasta Albonia vastaan ja pääsi jo thaimaalaiskuljettajan rinnalle mutta rikkoi lopulta ohitustilanteessa etusiipensä. Vauhti katosi, ja tuulispäänä takaa tullut Norris kuittasi Pérezin kilpailun viimeisessä mutkassa. Jos kilpailu olisi jatkunut muutaman sata metriä pidempään, kuudenneksi sijoittunut Pérez olisi pudonnut myös Strollin ja Ricciardon taakse.

FLOPIT

1. Ferrari

Tarvitseeko tähän edes perustella mitään? Jos jättiläinen oli jo ennestään kyykyssä, sunnuntain jälkeen Ferrari on jo polvillaan konttausasennossa. SF1000-auton suorituskykyyn ei löytynyt parannusta edes päivitysosista, jotka Ferrari kiirehti Unkarin sijaan jo Itävaltaan. Kun moottorista ei irtoa enää samanlaisia tehoja kuin viime vuonna, seuraukset näkyvät armottomasti tulostaululla. Vauhti oli kuitenkin hukassa myös sadekelissä, mikä kielii siitä, että auton ajettavuudessakin on niin sanotusti toivomisen varaa. Tallipäällikkö Mattia Binotto tiivisti asian sijoihin 10 ja 11 päättyneen aika-ajon jälkeen osuvasti sanomalla, ettei Ferrarilta yksinkertaisesti sovi odottaa tällaista. Katastrofi huipentui sunnuntain kilpailussa, kun Charles Leclerc jyräsi Sebastian Vettelin yli heti ensimmäisellä kierroksella, ja molempien kilpailu jäi kesken.

2. Alexander Albon

Kuudes aika-ajossa, neljäs kilpailussa. Ruutulipulla yli kymmenen sekunnin päässä tallikaveristaan Verstappenista, vaikka tämä kävi tekemässä viimeisillä kierroksilla yhden ylimääräisen varikkopysähdyksen. Jos Red Bull mielii haastaa Mercedeksen valmistajien MM-taistelussa, myös toisesta autosta on löydyttävä kuljettaja, joka pystyy lyömään painetta Hamiltonille ja Bottakselle sekä ajamaan vähintäänkin silloin tällöin kolmen parhaan joukkoon. Red Bullin ykköstallin viimeisin palkintokorokesijoitus jonkun muun kuin Verstappenin tuomana on Monacosta 2018, kun Ricciardo juhli voittoa. Pystyykö Albon ajamaan tasapäisesti Hamiltonia ja Bottasta vastaan? Ei välttämättä pysty. Albon, 24, ajaa toki vasta toista kauttaan ykkösissä, mutta thaimaalaisen olisi oman itsensä takia ajettava hyviä tuloksia juuri nyt. Red Bull -leiristä kantautuu huhuja, joiden mukaan yhtiöstä 49 prosenttia omistava Dietrich Mateschitz haluaisi tuoda Vettelin ensi kaudeksi takaisin kotiin. 51 prosenttia Red Bullista on thaimaalaisen Yoovidhyan perheen omistuksessa, mutta heidänkään on vaikea puhua omansa puolesta, elleivät Albonin tulokset ala olla toivotunkaltaisia.

3. Missä haastajat?

Mercedes. Mercedes. Mercedes. Mercedes. Mercedes. Mercedes. Mercedes? Valmistajien MM-sarjaa on hallinnut viimeisten kuuden vuoden ajan yksi talli, ja kauden 2020 kahden ensimmäisen viikonlopun perusteella ei varsinaisesti ole odotettavissa, että Mercedeksen yksinvalta olisi murtumassa. Sarjan jännitteen kannalta oli valitettavaa, että molemmat Red Bull -kuljettajat keskeyttivät viikko sitten ajetun avausosakilpailun, sillä Mercedes karkasi välittömästi 37 pisteen karkumatkalle. Toisessa kisassa sekä Verstappen että Albon ajoivat maaliin, mutta Mercedekset olivat taas edellä, ja niinpä Mercedeksen MM-johto on kahden osakilpailun jälkeen jo yli 40 pistettä. Tosin toisena ei ole Red Bull vaan McLaren. Red Bullin 53 pisteen ero tuntuu jo tavoittamattoman suurelta. Tilanne on loppukautta ajatellen masentava senkin takia, että Verstappen voitti Itävallassa sekä 2018 että 2019, mutta nyt hänellä ei ollut edes tallinsa kotiradalla mitään palaa Bottasta ja Hamiltonia vastaan.

Lue myös:

    Uusimmat