Liikennevirasto on saanut valmiiksi betonisiltojen lujuustutkimukset. Virasto teetti lisätutkimukset 94 sillalle kesällä 2017.
Lue myös!
Liikenneviraston tutkimuksessa selvisi, että yksi rautatiesilta ei täyttänyt lujuusvaatimuksia. Kyseinen silta sijaitsee Iissä Oulu–Kemi-välisellä radalla. Kuivajoentien alikulkusilta on valettu vuonna 2016.
– Tämänkään osalta turvallisuusriskiä ei ole, mutta tarkempi selvitys kantavuuden alenemasta tullaan tekemään, kertoo yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikenneviraston tiedotteessa.
Kohonneita ilmamääriä useammassa sillassa
Liikenneviraston tutkimuksessa selvisi, että vaikka loput sillat täyttivät lujuusvaatimukset, niissä oli kohonneita ilmamääriä.
Tutkimuksen mukaan ylimääräinen ilma betonissa alentaa sen lujuutta.
– Kohonneita ilmamääriä oli useammassa sillassa, Torkkeli toteaa.
– Lujuusmarginaalit ovat korkean ilmamäärän silloissa olleet kuitenkin niin isoja, että lujuus täyttää silti vaatimuksen, tätä yhtä siltaa lukuun ottamatta.
Tutkimuksessa 94 siltaa
Liikennevirasto tutki 94 eri siltaa, jotka on rakennettu vuosien 2005–2016 välisenä aikana. Näistä rautatiesiltoja on 32 kappaletta.
Liikennevirasto kertoo, että Suomessa siltojen lujuusvaatimuksiin on sisällytetty kasvunvaraa jo suunnitteluvaiheessa.
Betonisiltojen laatuaineistojen ja lujuuden osoittamisen vaatimuksia on kiristetty, kun betonisilloissa havaittiin ongelmia.