Suomen kaikkien aikojen kallein elokuva Big Game on kerännyt tähän mennessä maailmalta lähes kuuden miljoonan euron lipputulot.
Viikonloppuna ensi-iltavuorossa oli markkina-alueista suurin, Yhdysvallat.
Jalmari Helanderin ohjaama elokuva tuli siellä valkokankaille vain yhdessätoista suurimmassa kaupungissa. Lipputulot olivat nimelliset noin 12 000 euroa.
Kriitikkovastaanotto oli kuitenkin suopea ja elokuva arvosteltiin kaikissa valtalehdissä. New York Timesin arvostelussa Big Gamea kutsuttiin vastustamattomaksi satutrilleriksi.
Yhdysvaltojen levityksessä on uskottu digitaalistrategiaan. Nyt elokuva on siellä katsottavissa useilta netin suoratoistoalustoilta, kuten iTunesista ja Amazonista.
– Jos elokuvalle olisi haluttu laaja teatteriavaus, markkinointikustannukset olisivat olleet kymmeniä miljoonia. Yhdysvalloissa markkinointiin satsataan isosti tai laaja levitys ei kannata, sanoo tuottaja Petri Jokiranta.
– Kun painotus on digitaalinen, kulut ovat pienemmät.
Big Game teki Yhdysvalloissa toukokuussa varaslähdön DirecTV-satelliittikanavalla, jonka tilaajat ovat voineet katsoa sen noin kymmenen euron maksua vastaan. Jokirannan arvion mukaan pelkästään DirecTV:llä elokuva on tuottanut tähän mennessä puolitoista miljoonaa euroa. Pääosan näyttelevän Samuel L. Jacksonin nimi vetää.
– Big Game oli DirecTV:n katsotuimpien joukossa jo kuukauden. Se antaa positiivisen signaalin, Jokiranta toteaa.
Budjetti jo katettu
Big Game tehtiin kahdeksan ja puolen miljoonan euron budjetilla. Jokirannan ja Helanderin tuotantoyhtiön Subzero Entertainmentin kannalta leffa oli menestys jo ennen ensi-iltaansa: ennakkomyynnit kattoivat budjetin.
Elokuvat myydään maailmalle alueittain, ja paikalliset levitysyhtiöt maksavat oikeuksista minimitakuusummia. Menestyksen myötä tuotantoyhtiölle tilitetään enemmän, kunhan markkinointikustannukset on vähennetty.
Big Gamen kaltaisen viihde-elokuvan tuotoista teatterilevitystä suurempi osa tulee monilla markkinoilla suoratoistopalveluista, dvd-myynneistä ja televisio-oikeuksista.
Pelkästään Yhdysvaltojen oikeuksista maksettiin 3,5 miljoonan euron ennakko.
– Ne, jotka sijoittivat rahaa, saavat omansa takaisin jo nykytilanteesta, Jokiranta kertoo.
– Japanin, Kanadan ja Etelä-Afrikan ensi-illat ovat vielä edessä.
Suomesta pettymys
Elokuva on ollut menestys muun muassa Lähi-idässä ja Iso-Britanniassa, jossa se pääsi ensimmäisenä suomalaiselokuvana kymmenen katsotuimman listalle. Toivottua heikommin se on menestynyt esimerkiksi Ruotsissa, jossa katsojia kertyi 9000, ja hieman yllättäen Suomessa.
Helanderin ja Jokirannan edellinen elokuva Rare Exports sai Suomessa 252000 katsojaa. Kalliimmalle Big Gamelle odotettiin yhtä paljon katsojia. Nyt määrä näyttää jäävän noin 130000:een. Ero johtuu kielestä, Jokiranta uskoo.
– Rare Exports menestyi kaikkialla, myös pikkupaikkakunnilla, Big Game on tehnyt hyvää tulosta suurissa kaupungeissa. Englanninkielisyys karsii suomileffojen peruskuluttajia.
Kaksikon kolmas elokuva on suunnitteilla. Elokuvasäätiö myönsi sille kehittelyrahan kesäkuussa. Jokiranta ei kuitenkaan lupaa vielä lisätietoja.
– Jalmari jatkaa kirjoittamista elokuussa, tuottaja kertoo.
– Budjetti saattaa olla suurempi. Teemme Jalmarin tyyppistä elokuvaa, vähän vinksahtanutta, toiminnallista hyvän fiiliksen juttua.
Big Game – Samuel L. Jacksonin tähdittämä toimintaseikkailu
- Jalmari Helanderin kirjoittama ja ohjaama toimintaseikkailu
- Tapahtumat sijoittuvat Suomeen, mutta elokuva kuvattiin Saksassa
- Pääosissa Samuel L. Jackson USA:n presidenttinä ja Onni Tommila suomalaispoikana
- Katsojia tähän mennessä Suomessa 128000 ja esimerkiksi Iso-Britanniassa noin 150000
- Elokuva ilmestyy Suomessa suoratoistopalveluihin ja dvd:nä heinäkuun lopussa
STT - KALLE KINNUNEN