Yhdysvaltain ilmailuviranomaiset ovat havainneet uuden mahdollisen riskitekijän 737 Max -konemallissa.
Simulaattoritesteissä on herännyt epäilys, että pysyvätkö lentäjät ottamaan turmakonemallin nopeasti hallintaan, jos automaattiohjelmista painaa konetta alas.
Boeing on vakuuttanut ottavansa epäilykset vakavasti.
"Tyypillisiä digitaalisen ajan ongelmia"
Liikenneprofessori Jorma Mäntysen mukaan viat vaikuttavat tyypillisiltä digitaalisen ajan ongelmilta.
– Voi olla ohjelmistovirheitä, voi olla mikroprosessori vikaantunut, mitä epäillään juuri. Voi olla, että sensorit antavat väärää tietoa koneelle. Kun ihminen on päätöksentekijä ja kone on päätöksentekijä ja kun tulee ristiriita näiden välille, niin se voi olla fataalia, Mäntynen kertoo.
Turmakoneet ovat olleet tähän mennessä iso mainehaitta Boeingille. Useat lentoyhtiöt vaativat tällä hetkellä taloudellisia korvauksia lentokonevalmistajalta. Noin neljäsataa lentäjää on tekemässä myös ryhmäkannetta Boeingille.
Mäntysen mukaan suurin imagotappio Boeingille on kuitenkin se, että valmistaja ei kertonut lentäjille olennaista tietoa ohjelmistosta ja sen ongelmista.
– Lentäjien jos kenen pitäisi tietää miten kone toimii, hän kertoo.
737 Max -malli putosi viime vuoden lokakuussa maahan Indonesiassa ja myöhemmin maaliskuussa Etiopiassa. Turmat vaativat yhteensä 346 ihmisen kuoleman. Kaikki turmakonemallit ovat olleet maassa putoamisesta lähtien.
Katso koko MTV Uutiset Liven lähetys yläpuolelta!