Etiopian turmakoneen lentäjillä oli alle minuutti aikaa reagoida, kun ongelmat alkoivat Ethiopian Airlinesin epäonnisella lennolla sunnuntaina, arvioi Traficomin osastopäällikkö ja kokenut lentäjä Jari Pöntinen.
Pöntisen mukaan pian nousun jälkeen pudonnut lentokone oli tutkadatan perusteella vain tuhannen tai parin tuhannen jalan korkeudessa ja sen pystynopeus oli pari tuhatta jalkaa.
– Ohjaajien toiminta-aika olisi alle minuutin silloin pahimmassa vaiheessa, kun nokka näyttää suoraan alaspäin, Pöntinen arvioi Huomenta Suomessa.
Turmakoneen mustia laatikoita ei ole vielä päästy tutkimaan, joten onnettomuuden tarkkaa syytä ei vielä tiedetä. Yhdeksi syyksi on epäilty uuden Boeing 737 Max 8 -konetyypin korkeudenohjausjärjestelmän häiriötä.
Pöntisen mukaan järjestelmä on rakennettu uuteen konetyyppiin, kun koneeseen on lisätty uudet ja aiempaa painavammat moottorit. Lisäys voisi aiheuttaa sakkausta, mitä järjestelmällä on pyritty estämään.
– Jos koneen nokka on ylhäällä ja anturit aistivat sen, korkeusvakaaja trimmaa nokkaa alaspäin, Pöntinen selittää ominaisuuden toimintaa.
Pöntisen mukaan vastuu uuden konetyypin hyväksymisestä on ollut Yhdysvaltain ilmailuviranomaisilla.
Boeing on kieltänyt konetyypeillä 737 Max 8 ja 9 lentämisen toistaiseksi, kun useat valtiot kielsivät koneella lentämisen omassa ilmatilassaan sunnuntain onnettomuuden jälkeen.
Pöntinen arvioi, että lentäjät on koulutettava reagoimaan korkeudenvakausjärjestelmän vikatilanteisiin simulaattorissa.