Lahteen rakennettava uusi eteläinen kehätie uhkaa Pipon moottoriurheilualuetta. Siellä F1-tähti Valtteri Bottas aloitti uransa.
Päätös vuosikymmeniä suunnitteilla olleen Lahden eteläisen kehätien rakentamisesta tehtiin keväällä. Uusi tie yhdistää Tampereen valtatien ja Lahti-Helsinki-valtatien niin, että kaupungin läpiajolta vältytään.
Arviolta 275 miljoonan hanke on hautaamassa alleen muun muassa Pipon moottoriurheilukeskuksen.
Pipon rata
- Valmistunut vuonna 1980
- Pituus: 987 metriä
- Leveys: 8 metriä
- Muuta: Valtteri Bottaksella kierrosennätykset Formula A -luokassa (40,786) ja Mini-luokassa (51,84)
(lähde: lahdenfk.fi)
– Saimme viime viikolla kaupungilta tiedon, että kaupunki tulee irtisanomaan Lahden moottoriurheilukeskuksen vuokrasopimuksen. Virallinen irtisanomispaperi pitäisi tulla meille tällä viikolla. Vuokrasopimuksen mukaan meidän pitäisi lähteä seuraavan kalenterivuoden eli vuoden 2017 lopussa, mutta tästä pitää vielä keskustella kaupungin kanssa, Lahden FK-kerhon puheenjohtaja Risto Salonen toteaa MTV Sportille.
Radan tulevaisuutta uhkaa Kujalan alueelle tehtävä ramppi, joka kulkee suunnitelmien mukaan radan vierestä.
– Rampin ja ohitustien myötä alueen arvo nousee huomattavasti. Meille on sanottu, että Lahden kaupunki haluaa alueen tuottavampaan käyttöön, Salonen tarkentaa.
Uusi rata toiveissa
Lahden seudun moottoriurheiluväki on kampanjoinut Pipon radan säilymisen puolesta, mutta tämä ratkaisu ei näytä todennäköiseltä. Toiseksi paras vaihtoehto olisi uuden radan rakentaminen lähiseudulle.
– Tekninen lautakunta on etsimässä korvaavaa paikkaa, tai ainakin tällaista tietoa olemme saaneet. Me viemme ajatusta uudesta radasta ehdottomasti eteenpäin. Tulemme vaatimaan, että meille ostetaan vastaavanlainen paikka tästä läheltä, jotta saamme uuden radan, Salonen kommentoi ja jatkaa, että kaupunki saattaa tarjota myös rakenteilla olevaa, tunnin ajomatkan päähän valmistuvaa KymiRingiä vaihtoehdoksi.
– Se ei ole käytännöllinen ratkaisu. Kisoissa kiertäville kuskeille sillä ei ole väliä, koska heillä on kuljetuskalustot, mutta meidän harrastajista noin 80-85 prosenttia on sellaisia, joilla ei ole kuljetuskalustoa. Silloin se on mahdoton rasti.
MTV Sportin F1-asiantuntija Ossi Oikarinen toivoo, että Pipon rata säilyisi, mutta vastaavakin paikka kelpaisi. Hän ei halua edes ajatella sitä vaihtoehtoa, että Lahden alueella ei olisi rataa.
– Tämä herättää pelkoa henkilökohtaisesti. Aloitin kartingin juuri tältä radalta vuonna 1984, se on minun kotiratani. Sillä on ollut hyvin suuri vaikutus siihen, että olen lähtenyt töihin F1-sarjaan. Lisäksi se on yksi Suomen parhaista radoista, kuljettajat arvostavat sitä todella paljon, F1-insinöörinä toiminut Oikarinen sanoo.
Bottas nostanut kiinnostusta
Pipon radan kuuluisin kasvatti on ehdottomasti nastolalainen Valtteri Bottas. Nykyinen Williamsin F1-kuski otti radalla ensiaskeleensa moottoriurheiluun 6-vuotiaana.
Bottaksen myöhemmillä esityksillä on ollut suuri vaikutus radan ja Lahden FK-kerhon suosioon.
– Kun Bottaksen Williams-sopimus julkistettiin, jäsenmäärässämme oli nähtävissä selkeä piikki. Ennen sitä meillä oli noin sata jäsentä, nyt 190. Myös jokakeväisen 7-10-vuotiaille suunnatun kartingkoulun osallistumismäärä tuplaantui, Salonen selvittää.
FK-Kerhon puheenjohtaja onkin huolissaan moottoriurheilun harrastustoiminnan hiipumisesta Lahden seudulla. Hän haluaisi nähdä tulevaisuudessakin "uusia bottaksia" Pipon radalla.
– Siitä lähdetään, että viimeiseen mieheen taistellaan, Salonen päättää.