Haaveet F1-osakilpailun saamisesta Suomeen ottivat suuren harppauksen eteen KymiRingin radan valmistuttua. Nyt koronapandemian takia F1-sarja on jo osoittanut kiinnostusta myös vaihtoehtoisiin ratoihin.
KymiRingillä oli tarkoitus järjestää tänä vuonna ensimmäinen MotoGP-osakilpailu sekä muun muassa Motocrossin MM-osakilpailu, mutta nämä tapahtumat jouduttiin siirtämään kesään 2021.
LUE MYÖS: Sokeeraava väite: Suomen F1-kisasta oli sovittu Bernie Ecclestonen kanssa – "Tätä olen pantannut kaikki nämä vuodet"
Ensi kesäksi saattaisi olla mahdollisuus vieläkin isompaan tapahtumaan, jos huhut F1-sarjan yhteydenotosta pitävät paikkansa.
MTV Urheilun saamien tietojen mukaan ensi vuonna F1-sarjan toimitusjohtajana aloittava Stefano Domenicali olisi jo ollut yhteydessä Suomeen mahdollisesta kisasta, jos poikkeusoloja joudutaan jatkamaan myös ensi kesänä.
Poikkeuskaudella on nähty yllättäviäkin ratoja F1-osakilpailuiden järjestäjänä, kun sarjan taustayhtiö on vuokrannut ratoja kisoja varten. Näin ollen aiemmin kynnykseksi muodostuneita oikeusmaksuja ei ole tarvittu.
Domenicali toimi Kimi Räikkösen aikaan Ferrarin tallipäällikkönä vuosina 2008–2014. Hänet valittiin syyskuussa sarjan uudeksi toimitusjohtajaksi.
KymiRing sopisi F1-autoille
KymiRingin kohdalla puuttuvat oheistilat ja muu infrastruktuuri saattavat kuitenkin muodostaa ongelman. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen näkee, että Iitin ylpeys pitäisi saada nopeasti valmiiksi, jotta tapahtuma olisi mahdollinen.
– Se vaatii paljon rahaa. Ensinnäkin, jos tuodaan tuollainen sirkus KymiRingille, niin jostain pitää nyt löytyä se raha, että saadaan rata valmiiksi eli saadaan rakennettua sinne kaikki F1:n vaatimat jutut. Ja se on iso homma.
– Ja tietenkin on turha tehdä ihan kaikkea sinne, jos ei ole tietoa siitä, että tämä F1-sirkus on tulossa sinne, koska F1 vaatii omat sairaalat ja kaikki muut tilat sinne. Infran tekeminen on se iso juttu, Oikarinen tiivistää.
Toni Vilander uskoo, että KymiRing tarjoaisi F1-kuskeille mieleistä haastetta monipuolisen profiilinsa takia.
– Ensimmäiset mutkat ovat suhteellisen nopeita, ja myös pimeitä mutkia on radalla aika paljon eli formula-autosta ei näe mutkan ulostuloon. Sitten on tosi, tosi pitkä takasuora, jonka jälkeen tulee vähän korkeuseroja ja syheröitä.
– Se on ilman muuta haastava rata. Moni niistä paikoista tämän päivän formula ykkösillä ajetaan kaasu pohjassa. Kyllä siellä on mahdollista ajaa Formula 1 -autolla, Vilander arvioi.