Britanniassa jotkut vähittäiskauppiaat harkitsevat hankkivansa kylmäaltaisiinsa sikaa EU-maista, koska se tulisi kotimaista halvemmaksi. Maan sikateollisuutta edustava National Pig Association nousi asiasta takajaloilleen ja kehottaa pitäytymään kotimaisessa possussa.
Yhä vain jonot ja tyhjät tankit bensa-asemille. Ruokahyllyille on ilmestynyt yhä enemmän "ei ole tarjolla" -lappuja. Joulusta voi tulla tavallista ankeampi juhla-aterioiden ja lahjojen suhteen.
Britannian hallituksen mukaan ongelmissa kyse ei ole maan EU-eron jälkeisestä seurauksista. Esimerkiksi polttoainetta ei yhtäkkiä riitä kaikille, kun sitä hamstrataan. Jopa 2 000 asemalle on edes turha jonottaa.
Bensaa on, mutta varastoissa, mistä sitä ei saada huoltamoille, kun ei ole säiliöautojen kuljettajia. Siksi sotilaiden odotetaan ilmestyvän rattien taakse kansanhuoltotöihin, vaikkei mitään poikkeustilaa olekaan.
Miten käy perinteiselle sunday roastille?
Boris Johnsonin hallituksen kannalta uusi ikävä uutinen on, että vähittäiskauppiassa on herännyt halu hankkia possua kanaalin toiselta puolelta, koska se tulee edullisemmaksi.
Perinteinen sosiaalinen ruokailutapahtuma Sunday roast ei ole toistaiseksi vaarassa, mutta possukysymys näkynee näissäkin pöydissä.
Britanniassa riittäisi sikaa omastakin takaa, mutta alaa koskee sama ongelma kuin esimerkiksi bensahuoltamoita. Teurastamoilla moni työntekijä oli EU:n itäisistä ja kaakkoisista maista. Brexitin jälkeen ovi kävi yhteen suuntaan.
Teurastamoiden työvoimapula hidasti vauhtia
Sika-alan tuottajia edustavan NPA:n mukaan teurastamot toimivat siksi neljäsosaa aiempaa pienemmällä tuotantovauhdilla.
Brittisikafarmarien tiloilla on nyt jopa 150 000 sikaa, joita odottaa lautaselle pääsyn sijaan toisenlainen, hätäjoukkoteurastus. Myös monia alan yrittäjiä uhkaa tilojen lopettaminen.
NPA sanoo yrittäneensä puhua hallitukselle viisumeista työntekijöille. Toistaiseksi niitä ei heru. Sen sijaan hallitus on luvannut 5 000 viisumia säiliöautoja ajaville ja siipikarjateollisuudessa työskenteleville.
Rekkakuskin rankka työ ei kiinnosta
Uutistoimisto Reutersin mukaan moni Britanniassa rekkaa ajava haluaa lisää palkkaa. Työolot voivat olla huonot surkeine peseytymismahdollisuuksineen. Öisin rekkaparkeissa uhkaavat ryöstelijät. Tien päällä ollessa perhe on kaukana.
– Tämä ammatti on avioliiton tappaja. Meitä kohdellaan kuin likaa, 52-vuotias Phil-niminen brittikuljettaja sanoi Reutersille.
Työ ei siis houkuttele ainakaan brittejä.
– Kuka haluaa ajaa rekkaa? Olisihan se mukavampaa näpytellä tietokonetta, eikö vaan? Nykynuoret eivät halua tällaista työtä. Haluan lopettaa nämä hommat, sanoo uutistoimistolle 27 vuotta ammattikuljettajana toiminut Craig Holness.
Kuljettajaksi 84 000 euron palkalla
Eräs kuljetusyhtiö etsi ammattikuljettajaa 75 000 punnan eli noin 84 000 euron vuosipalkalla. Palkkojen eli työvoimakustannus nousu tarkoittaa helposti kaupoissa tuotteiden hintojen nousua.
Vaikka brexitillä hallituksen mukaan ei ole tekemistä nykytilanteen kanssa, äskeisessä mielipidemittauksessa 53 prosenttia briteistä oli sitä mieltä, että huonosti menee Britannialla EU-eron jälkeen. Näkemys on kasvanut 15 prosenttiyksiköllä kesäkuusta.
Bensan lisäksi lääkkeiden jakelussa on ollut ongelmia. Ja muun muassa ruokapakkauksiin tarvittavaa teollisuushiilidioksidiakin etsitään kissojen ja koirien kanssa.
Britanniassa puhutaan tyytymättömyyden talvesta, winter of discontent. Sillä viitataan talveen 1978-79, lukuisine lakkoineen.
Historia ei koskaan toistu samanlaisena. Ensi talvi voi saada ihan oman kutsumanimen.
Tässä voi avittaa Britanniassa tänään voimaan astunut vaatimus, että EU:sta maahan tulevilla kuljettajilla on oltava mukanaan passi. Tähän mennessä riitti korttimuotoinen henkilötodistus.
Jonhsonin hallitus sen sijaan päästää tavarat maahan ilman tarkastuksia vielä tämän vuoden loppuun asti. Syynä tähän hänen mukaansa on koronapandemia. Tavaroiden vapaan liikenteen kuitenkin lopetti brexit.