Teknavi pääsi maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä jututtamaan ex-F1-kuski Johnny Herbertiä. Ford-tilaisuuden isäntänä toiminut Herbert heitti Teknaville tarinaa niin Fordin uutuuksista kuin reilu viikko sitten alkaneesta F1-kaudesta.
Brittikuski Herbert kurvaili formula ykkösissä vuosina 1989–2000. Herbert ajoi muun muassa Mika Häkkisen tallikaverina Lotuksella 1991–1992. Nykyään Herbert, 50, toimii Damon Hillin aisaparina Sky TV:n F1-kommentaattorina.
Ford oli pyytänyt Herbertin isännöimään tilaisuuttaan todennäköisesti racing-teeman takia. Fordin kirkkaimpina tähtinä Genevessä loistivat sporttiset Focus RS sekä GT.
– Focus RS:stä pidän paljonkin. Yleensä kun olen ajanut nelivetoisia autoja, niin ne ovat olleet aliohjaavia, jopa uusi Nissan GT-R. Nyt tuntuu, että tässä autossa kuski on huomioitu paremmin. Kun ajat sporttista RS-autoa, niin haluat, että se tuntuu sporttiselta eikä tavalliselta autolta. Uskon että autoon on tuotu asioita Fordin rallipuolelta, etenkin nelivetoon, Herbert kommentoi.
RS-versioilla onkin pitkä historia Ford-mallistossa, joten odotukset ovat aina kovat. Ford ei ilmoittanut vieläkään Focus RS:n tarkkoja speksejä, mutta se tiedetään, että auto on nelivetoinen ja että tehoa on yli 320 heppaa. Teho otetaan irti samasta 2,3-litraisesta ja nelisylinterisestä Ecoboost-koneesta, joka löytyy muun muassa uuden Mustangin keulalta. Koria on jäykistetty lisää ST-versioon verrattuna.
Toinen Fordin sportti oli siis tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä ensi kertaa nähty uusi GT, joka tuotiin nyt Eurooppaan. Se tarkoittanee myös myyntiä. Yli 600-heppainen superauto tekee siis täsmälleen saman kuin alkuperäinen GT40, se haastaa Ferrarin ja pistää ihmiset ajattelemaan uudestaan siniovaalin imagoa. GT:ssä on käytetty runsaasti alumiinia ja hiilikuitua, ja sen voimanlähteenä on 3,5-litrainen V6 – litrateho on siis huima.
– GT näyttää täydelliseltä katuautolta, mutta ulkonäössä on ripaus rata-autoa. Aerodynaamisia muotoja kun katsoo, niin se on todella kapea ”vyötäröstä”, eli siitä kohtaa missä kuski istuu. Sekin on vihje racing-teemasta, Herbert muotoili ja heitti, että GT on kovasti ”Ferrarin näköinen”.
Entä sitten F1-kausi 2015? Kausi pärähti käyntiin Melbournessa reilut 1,5 viikkoa sitten. Suomalaisittain kisa oli vaisu, sillä Kimi Räikkösen osalta kisa meni vihkoon ennen kuin kisa ehti kunnolla edes alkaa. Valtteri Bottas ei puolestaan startannut ollenkaan selkävaivojen takia.
– Pidän Kimistä. Hänellä paljon talenttia sormissaan ja varpaissaan. Hän kova kilpailemaan, mutta radan ulkopuolella… Tiedän, että Kimi ei halua puhua, eikä pidä mediasta – hän oikeastaan vihaa sitä. Intohimo ajamiseen ei välttämättä välity, mutta hän on huikean lahjakas, Herbert kertoi Teknaville ja jatkoi:
– Ferrarilla on nyt hyvä tilanne Kimin kannalta. Kun tallissa oli viime kaudella Fernando Alonso, niin kaikki tallin tekeminen oli Fernando Alonsoa. Nyt tilanne on eri Sebastian Vettelin kanssa. Kimi vaikuttaa kilpailukykyiseltä Vetteliin verrattuna. Ero tulee olemaan pieni. Ja Ferrari on parempi kuin viime vuonna, ei ihan Mercedeksen tasoa tänä vuonna, mutta Williamsin kanssa samassa.
– Ja hei, Kimihän erosi vaimostaan ja hänellä on uusi tyttöystävä ja lapsi. Ehkä nyt nähdään muuttunut Kimi, lapsi muuttaa asioita. Hitaampi hänestä ei ainakaan tule, Herbert virnuili.
Entä sitten Bottas?
– Hänessä on tulevaisuus, hänessä on ehkä enemmän lahjakkuutta kuin hän itse tietää. Hän on tällä hetkellä itsensä kannalta täydellisessä tiimissä oppiakseen. Hän voi menestyä joko Williamsilla tai sitten voi tulla siirto johonkin muualle, ehkä Mercedekselle.
– Hän on oikein mukava ja aito kaveri, ei mitää bullshittiä. Hän ajaa todella hyvin ja luotettavasti. Hänellä ei juurikaan huonoja päiviä – ja siinä itseasiassa monet suomalaiset ovat olleet hyviä.
Vielä viimeinen kysymys: kuka voittaa mestaruuden?
– Lewis Hamilton.
F1-kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Malesiassa. Avauskisan Australiassa voitti Mercedeksen Lewis Hamilton ennen tallikaveriaan Nico Rosbergia ja Ferrarin Sebastian Vetteliä.
Lue lisää:
Teknavin haastattelussa Jenson Button: ”Hienoa, että Honda tekee taas tällaisia tuotteita”
Galleria