Kauden kohutuin F1-auto voi lyödä monet ällikällä – yllättävä ratkaisu tarjoaa suuren mahdollisuuden: "Onko tämä oikotie onneen?"

10.10559593ak
/All Over Press
Julkaistu 08.03.2020 08:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MTV Urheilu käy läpi kaikkien tallien asetelmat uuden F1-kauden kynnyksellä. Tässä jutussa vuorossa on Racing Point.

BWT Racing Point F1 Team

Kauden 2020 kuljettajat: Sergio Perez (11), Lance Stroll (18)
Tallipäällikkö: Otmar Snafnauer
Moottori: Mercedes
Debyytti MM-sarjassa: 2008
Valmistajien MM-tittelit: –
Kuljettajien MM-tittelit: –
Kisavoitot: –
Sijoitus 2019: 7:s

– Racingin Pointin RP20 on Mercedes W10 pinkeissä maaleissa.

Saksalainen Auto Motor und Sport tiivisti osuvasti kaikkien ajatukset, kun Otmar Szafnauerin johtaman tallin uusi menopeli nähtiin radalla Barcelonan talvitestien avauspäivänä. W10 on auto, jolla Mercedes voitti viime vuonna kuudennen peräkkäisen tuplamestaruutensa, ja Racing Point tuntuu nyt kopioineen sen itselleen mitä suurimmassa määrin.

Tapaus puhutti alkuun kovasti, mutta talli vakuutti, että kaikki on tehty täysin sääntöjen puitteissa.

Mikä muiden keskikastin tallien kannalta pelottavinta, RP20-vaikuttaa ainakin testien perusteella olevan hyvinkin onnistunut kopio. Se oli testeissä todella nopea, ja Sergio Pérez, kymmenenteen F1-kauteensa valmistautuva meksikolaiskuljettaja, sanoi, ettei ole koskaan lähtenyt kauteen niin hyvällä autolla kuin nyt.

– Onhan se kopio. Jos katsotaan autoa ja yksityiskohtia, kyllä se on niin lähellä kuin olla ja saattaa. Mercedes ja Racing Point käyttävät samaa voimayksikköä, ja tässä on viime vuoden Mercedeksen vaihteisto. Sitäkin kautta autoa on aika pitkälle kopioitu. Ilmanotossa on hieman eroja, mutta muuten auto on viime vuoden Mercedes. Jos maaleja rapsutettaisiin, pinkin alta paljastuisi ehkä vähän hopeista maalia, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen vertailee.

Jos tai kun Racing Point saa autonsa kulkemaan myös kisaolosuhteissa, talli on alkavalla kaudella varteenotettava ehdokas niin sanotun kakkosdivisioonan voittajaksi eli valmistajien MM-sarjan nelossijalle. Viime kaudella Racing Point sijoittui seitsemänneksi.

– Heitänpä ilmoille sellaisen, että nimenomaan alkukaudella Racing Point tulee yllättämään monet, mutta miten he pystyvät viemään kehitystyötä kauden edetessä? Racing Pointin iskunpaikka on kauden ensimmäinen neljännes, C Moren F1-selostaja Niki Juusela sanoo.

Oikarinen huomauttaa, että Racing Point voisi olla kehitystyönsä kanssa vaikeuksissa, mikäli uusi auto olisi kopioitu ymmärtämättä, miksi auto on sellainen kuin se on. Tekninen johtaja Andrew Green on kuitenkin vakuuttanut, että Racing Point on analysoinut Mercedeksen vuodentakaisen konseptin huolella ja talli ymmärtää suunnittelussa tehdyt ratkaisut.

Tältä pohjalta vanhan mestariauton kopioinnista voi olla Racing Pointille hyötyä pidemmälläkin tähtäimellä.

– Missä vaiheessa Racing Point päättää, että nyt keskitytään kauteen 2021, jolloin tulee suuria teknisiä muutoksia? Onko tämä oikotie onneen tälle vuodelle? Kopioidaan auto, päästään aikaisessa vaiheessa keskittymään ensi vuoteen ja kerätään tarpeeksi pisteitä, että ollaan MM-sarjassa neljänsiä tai viidensiä.

Formula ykkösten Australian GP:n ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan perjantaina 13. maaliskuuta, kisa on edessä sunnuntaina 15. maaliskuuta. C More esittää kaikki ajotapahtumat. Juuselan ja Oikarisen Racing Point -keskustelun voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.

Muut jo julkaistut talliesittelyt

Alfa Romeo

Haas

Williams

Tuoreimmat aiheesta

F1