Nainen kuoli Bathin kaupungissa Iso-Britanniassa, kun hän nojautui junan ikkunasta ulos ja löi päänsä puunoksaan, kertoo BBC. Onnettomuustutkinnan mukaan junan ikkunan yllä ollut varoitusmerkki oli puutteellinen.
Britannialaisen raideonnettomuustutkintaosaston (RAIB) mukaan 28-vuotias Bethan Roper oli matkustamassa junalla Penatrhin kaupungista kohti Bath Spa -juna-asemaa joulukuussa 2018. Juna kulki noin 120 kilometrin tuntinopeutta, kun Roper nojasi ulos junan ikkunasta.
Paikalla olleiden silminnäkijöiden mukaan Roperin pää ehti olla muutaman sekuntin ulkona ikkunasta, kun hän ”putosi” takaisin vaunuun.
Onnettomuusraportin mukaan muut matkustajat yrittivät elvyttää naista, mutta hänet julistettiin kuolleeksi Bristolin asemalla. Myöhemmin selvisi, että hän oli lyönyt päänsä vastaantulleeseen puunoksaan.
Tutkijat: Varoituskyltin sana saattoi johtaa harhaan
Raportin mukaan Great Western Railway -junayhtiön junassa on avattavat ikkunat, joiden kautta sisällä olevat matkustajat pystyvät avaamaan junan oven ulkopuolelta junan ollessa asemalla. Se oli ikkunoiden ainoa tarkoitus.
Mikään varoituskylttien lisäksi ei kuitenkaan estänyt matkustajia avaamasta ovia matkan aikana. Raportin mukaan varoituskyltti oli alan käytäntöjen mukainen, muttei ilmaissut asiaankuuluvalla tavalla, kuinka suuri riski oli kyseessä.
Tutkijoiden mukaan ikkunan yllä olleen kyltin teksti " Caution! Do not lean out of window when train is moving" (suom. ”Varoitus! Älä nojaa ikkunasta ulos junan liikkuessa”) oli ongelmallinen.
Tutkijoiden mukaan sana ”caution”, joka kääntyy suomeksi varoituksen lisäksi myös sanaksi ”huolellisuus” tai ”harkitsevuus”, antoi olettaa, että ikkunasta nojaaminen olisi turvallisempaa, jos sen tekee varovasti.
Onnettomuustutkijat kuitenkin totesivat, ettei junayhtiöllä ollut syytä odottaa ihmisten nojaavaan ulos ikkunoista, koska sellaista ei ollut aikaisemmin tullut yhtiön tietoon.
Puunoksa kasvoi lahosta puusta
Junayhtiö oli suunnitellut vaihtavansa kyltit paranneltuihin versioihin, muttei ollut tehnyt sitä vielä Roperin onnettomuuden aikaan. Yhtiö selitti asiaa henkilöstömuutoksilla. Sen mukaan muun muassa kylteistä vastanneet huoltomiehet olivat lopettaneet yhtiön palveluksessa aiemmin, eikä niiden huoltotarpeista oltu ilmoitettu asianmukaisesti.
Raportin mukaan yhtiö ei ollut myöskään tarkastanut reittinsä varrella olevan kasvillisuutta vuoden 2009 jälkeen, mikä tutkijoiden mukaan ”mahdollisesti vaikutti onnettomuuteen”. Tutkijoiden mukaan kyseinen puunoksa, johon Roper törmäsi, oli huonossa kunnossa ja kasvoi lahonneesta varresta.
Tutkijoiden mukaan myös kolme muuta oksaa matkan varrella olivat potentiaalisesti vaarallisia.
Roper työskenteli paikallisessa pakolaisia auttavassa hyväntekeväisyysjärjestössä ja oli paikallisen poliittisen nuorisojärjestön hallituksen jäsen. Roperin isän mukaan hän ”nautti elämästä työskennellen väsymättä paremman maailman puolesta”.