Philadelphian turmajunassa ei ollut uusimpia turvalaitteita, kertovat Yhdysvaltain onnettomuustutkijat.
Junan käyttämää rataosuutta ei ollut varusteltu niin sanotulla PTC-tekniikalla (Positive train control), joka hidastaa junan vauhtia tai jopa pysäyttää sen, jos nopeus nousee liian korkeaksi.
Käytännössä kyse on siitä, että junarataan asennetut laitteet ja juna kommunikoivat keskenään. Järjestelmä ottaa junan ohjauksen tarvittaessa hallintaansa veturinkuljettajalta.
Philadelphian eilisessä junaonnettomuudessa kuoli seitsemän ihmistä, ja paikallisissa sairaaloissa hoidettiin yli 200:aa loukkaantunutta.
Washingtonista New Yorkiin matkalla ollut juna suistui raiteilta kaarteessa Port Richmondin alueella. Junan nopeus oli onnettomuushetkellä yli 160 kilometriä tunnissa, vaikka nopeusrajoitus rataosuudella oli 80 kilometriä tunnissa.
Kuljettajaa ei vielä kuultu
Viranomaisten mukaan onnettomuudelta olisi vältytty, jos automaattinen nopeudensäätö olisi ollut käytössä. Junayhtiö Amtrak oli aloittanut tekniikan asentamisen rataosuudelle, mutta työ oli vielä kesken. Yhdysvaltojen lain mukaan teknologia pitää ottaa käyttöön raiteilla kuluvan vuoden loppuun mennessä, mutta poliitikot saattavat pidentää siirtymäaikaa vuoteen 2020, koska raideteollisuus on pitänyt aikataulua liian tiukkana.
– Tämä oli ensimmäinen todiste siitä, että viivästykset pitää lopettaa ja saada tekniikka käyttöön, sanoi Connecticutin senaattori Richard Blumenthal.
Veturinkuljettajaa ei ole vielä kuultu eilisestä turmasta. Hänelle halutaan antaa ensin pari päivää aikaa toipua. Onnettomuustutkijoiden mukaan kuljettaja painoi hätäjarrut päälle juuri ennen junan syöksyä raiteilta. Kuljettaja aktivoi hätäjarrut täydelle teholle, mutta junan vauhti ehti hidastua vain aavistuksen ennen kohtalokasta kaarretta.