Joukkoliikenteen lippujen hintojen nouseminen tuntuu erityisesti pienituloisten lompakossa. Helsingin seudun liikenteeltä ja Tampereen seudun joukkoliikenteeltä todetaan, että hintaa tärkeämpänä kehitysprioriteettina on palveluiden laatu.
Helsinkiläinen Inna Rajapaju matkustaa joukkoliikenteellä joka päivä. Opiskelujensa aikana hän saa koulumatkatukea, mutta tuleva kesä huolettaa häntä.
– Minulla on kesätöitä, ja käyn töissä joka päivä. Todella suuri osa rahoista menee siihen, että on ostettava bussilippuja.
Hänen mukaansa monella opiskelijalla ei ole mahdollisuutta käydä opintojensa aikana töissä ja pienestäkin palkasta menee suhteellisesti suuri osa joukkoliikennelippuihin.
Nuoret Helsingissä, Kuopiossa ja Vaasassa kertoivat joukkoliikenteessä kokemistaan ongelmista Nuorten Ääni -toimituksen, Nuori Kuopion ja Pomedian Huomenta Suomeen toimittamassa jutussa.
Toimivuus hintaa suurempi prioriteetti
HSL nosti lippujensa hintoja viimeksi vuoden 2025 alussa keskimäärin kahdeksalla prosentilla. Kertalipun hinta nousi nyt 3,20 euroon.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) viransijainen toimitusjohtaja Vesa Silfer vastaa, että korotuspaineita on edelleen.
– HSL:llä toiminnan menot lähestyvät jo miljardia euroa.
Silferin mukaan hintapaineet johtuvat joukkoliikenteen kehittämiseksi tehdyistä panostuksista. Aleryhmiä kuitenkin löytyy.
– Tarjoamme 7–17-vuotiaille nuorille lipun puoleen hintaan, ja alle 7-vuotiaat pääsevät matkustamaan ilmaiseksi.
Tampereen seudun joukkoliikenteen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita toteaa hinnoittelun olevan tasapainottelua.
– Sen kanssa tuskailemme, että yritämme pitää hinnan kohtuullisena, mutta myös palvelut laadukkaina, Periviita sanoo.
Hän muistuttaa, että joukkoliikenteen hinnoista puhuttaessa tulee katsoa muutakin kuin kertalipun hintaa.
– Niin meillä kuin muillakin kaupunkiseuduilla hinnoittelu perustuu siihen, että mitä enemmän käytät, sitä edullisempaa se on.
Hän jatkaa, että Tampereen seudulla vuosilippu on hyvin suosittu lipputuote.
– Kun käyttää vuosilippua aikuisten hintaryhmässä, hintataso on reilun euron per päivä. Kertalipun hinta ei ole välttämättä se juttu tässä.
Pienemmillä paikkakunnilla ei ole riittävästi vuoroja
Kuopiolainen Jasmin Puomilahti sanoo, että bussit ovat ruuhka-aikana toisinaan niin täysiä, ettei hän ole päässyt autosta ulos omalla pysäkillään.
Kehyskunnissa ongelmaksi muodostuvat taas heikot yhteydet.
– Kaukoliikenteen bussit kulkevat todella huonosti. Pääsen kesällä Tervoon aamulla töihin, mutta en enää illalla takaisin Kuopioon, hän sanoo.
Vaasan nuorisovaltuuston jäsen Alvar Slotte puolestaan toteaa omasta kaupungistaan, että bussilinjoja on tarjolla vähän.
– Jos haluan kotoani johonkin paikkaan, pitää mennä vaihtamaan kaupungilla. Siinä ei ole mitään järkeä.
Kanssajäsen Veera Hinkkanen kritisoi kaupungin joukkoliikenteen aikatauluja.
– Katsoin että, jos pitää olla töissä, koulussa tai harrastuksissa, aikataulut vaativat lähtemään tuntia aikaisemmin.
HSL:n Silfer vastaa, että joukkoliikenteen on tärkeää mahdollistaa nuorille autoton elämäntapa sujuvilla matkaketjuilla.
Tämä on kuitenkin haastavaa pienemmillä kunnilla.
– Tiiviimmin asutut kaupunkiseudut pystyvät paremmin rakentamaan yhteyksiä, että ne ovat riittävän tiheitä, täsmällisiä ja luotettavia.
Karkeasti puolet joukkoliikenteestä rahoitetaan verovaroin
HSL:llä menot on perinteisesti katettu puoliksi verovaroin ja puoliksi lipputuloilla. Tampereen seudun joukkoliikenteessä lipputulot kattavat 60 prosenttia ja verotulot 40 prosenttia.
Jos joukkoliikenteestä haluttaisiin maksutonta, lipputulojen menetykset olisi katettava niin ikään verovaroin.
– Haasteena on se, että kokonaan verotuloilla katettavassa järjestelmässä voi tulla tilanteita, joissa joukkoliikenteen kehittäminen putoaa päättäjien prioriteettilistalta, Silfer pohtii.
Hänen mukaansa hinnan pudottaminen nollaan on joka tapauksessa tehoton tapa houkutella autoilijoita joukkoliikenteen kyytiin.
Joukkoliikenteen on ensi sijassa palveltava riittävän hyvin.
– Liikennettä ja liikkumista tutkineen professori Heikki Liimataisen mukaan prioriteettijärjestys joukkoliikenteen käyttäjillä on vaiva, aika ja raha.