Linja-autojen keulan rakenteeseen sekä istuimien takaosiin, kädensijoihin ja turvavöihin pitää tehdä parannuksia, suosittaa Onnettomuustutkintakeskus.
Tänään julkistetut uudet suositukset perustuvat Karkkilassa viime heinäkuussa sattuneen bussiturman tutkintaan. Henkilöauton kuljettajan epäillään surmanneen itsensä ajamalla tahallaan päin bussia, jossa oli yhteensä 19 ihmistä. Bussinkuljettaja ja kuusi matkustajaa loukkaantuivat vakavasti.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan bussin keulapuskurin sisään sijoitettava teräspalkki, alleajosuoja, olisi voinut pysäyttää päin tulevan henkilöauton. Kuorma-autoissa suoja on pakollinen, mutta linja-autot on vapautettu siitä.
– Alle tullessaan auto tuhoaa ohjauslaitteet, eikä kuski pysty enää ohjaamaan bussia, vaikka olisikin toimintakykyinen. Karkkilassa kävi juuri näin, selittää johtava tutkija Kai Valonen Onnettomuustutkintakeskuksesta.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa parannuksia myös bussien sisätiloihin. Kaksipisteturvavyöt pitävät matkustajat kiinni penkissä vain vyötärön kohdalta. Karkkilan turman uhrit saivat runsaasti kasvovammoja, koska heidän päänsä pääsivät iskeytymään ulkoneviin kädensijoihin.
Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä toteaa, että arjen turvallisuustyö on jo ennestään linja-autoliikenteessä hyvällä mallilla.
– Sikäli, kun kysymys on turvallisuusjärjestelmistä ja vastuullisuusmalleista, niin me jatkamme keskustelua viranomaisten kanssa, miten tästä edetään.
Itsemurhiin puututtava
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa lisäksi sosiaali- ja terveysministeriötä aloittamaan itsemurhien ehkäisyohjelman. Suomessa tehdään vuosittain lähes 900 itsemurhaa, joista noin 20 ajoneuvolla törmäämällä, Onnettomuustutkintakeskus muistuttaa. Törmäysitsemurhissa kärsimystä ja vaaraa aiheutuu usein myös sivullisille.
Tilastokeskuksen mukaan itsemurhien määrä on vähentynyt Suomessa tasaisesti koko 2000-luvun, mutta liikenteessä tehtyjen itsemurhien määrä on pysynyt jo useana vuonna lähes samana
0:22