ChatGPT-tekoälybotin suosio ei ole jäänyt huomaamatta Googlellakaan. Hakukonejätti ei kuitenkaan ole ainakaan vielä esittelemässä kilpailijaa varsin kyvykkäältä vaikuttavalle tekoälylle.
Googlen tekoälyjohtaja Jeff Dean ja emoyhtiö Alphabetin toimitusjohtaja Sundar Pichai vastasivat hiljattain yhtiön työntekijöiden kysymyksiin liittyen muun muassa ChatGPT-tekoälybotin räjähdysmäiseen suosioon.
CNBC:n mukaan yksi kysymyksistä koski sitä, onko Google missannut tilaisuutensa, kun sillä ei ole tarjota yleisölle vastaavaa bottia. Pichai ja Dean vastasivat, että yhtiön tekoälymallit ovat aivan yhtä kyvykkäitä kuin OpenAI:n kehittämä ChatGPT, mutta suuren yhtiön ei ole mahdollista tehdä yhtä ketteriä peliliikkeitä kuin pienen startupin. Pichain ja Deanin mukaan Google myös asettaisi maineensa vaakalaudalle, mikäli se hätäilisi tekoälymalliensa laajemman avaamisen kanssa.
– Tutkimme ilman muuta mahdollisuuksia saada näitä [tekoälymalleja] ihan oikeisiin tuotteisiin, Dean sanoi ja korosti, kuinka tärkeää Googlen on onnistua kerralla.
Lue myös: Koululaisen ChatGPT:llä tekemä kirjoitelma meni täydestä – tekoälyprofessorin mukaan hittibotti on mestari lähinnä "bullshitissä" ja "mansplainauksessa"
ChatGPT nielee rahaa
Google on hyödyntänyt omien hakualgoritmiensä kehittämisessä muun muassa BERT-, MUM- ja LaMDA-tekoälymallejaan. Ne ovat auttaneet yhtiötä tarjoamaan hakutuloksissaan aiempaa relevantimpia tuloksia, sillä tekoäly pystyy perinteisiä algoritmeja paremmin ymmärtämään, millaista tietoa kysyjä on oikeasti vailla. Esimerkiksi MUM osaa päätellä, milloin tietoa etsivä käy elämässään läpi jonkinlaista isompaa kriisiä ja on ammattiavun tarpeessa tarjoten kysyjälle huomattavasti hyödyllisempiä tuloksia.
Teknologiajulkaisu The Vergen mukaan myös ChatGPT:n takana oleva OpenAI oli aiemmin varovaisempi teknologiansa kehityksessä. Botin avaaminen suurelle yleisölle on kuitenkin merkki muuttuneesta strategiasta.
ChatGPT:n myötä yhtiö on saanut valtavasti julkisuutta sekä käyttökokemuksia, vaikkakin botin avaamisen hintana ovat olleet valtavat käyttökustannukset. Marylandin yliopistossa työskentelevä tekoälyprofessori Tom Goldstein arvioi joulukuun alussa ChatGPT:n pyörittämisen maksavan OpenAI:lle noin 100 000 dollaria päivässä, eli kolme miljoonaa dollaria kuukaudessa.
Tekoäly saattaa keksiä asioita
Deanin mukaan tekoälymallien käyttöön tiedonhaussa liittyy myös riskejä, sillä tekoäly saattaa keksiä tietoa niin sanotusti päästään.
– Jos ne eivät ole varmoja, ne saattavat kertoa, kuinka elefantit munivat eläinkunnan suurimpia munia tai mitä tahansa, Dean heitti.
Myös OpenAI on kommentoinut jopan oman yhtiönsä tuotteen kykyjä varovaisesti.
– ChatGPT on äärimmäisen rajoittunut, mutta riittävän hyvä joissain asioissa luodakseen harhaanjohtavan kuvan erinomaisuudesta. Olisi virhe luottaa sen antamiin vastauksiin missään tärkeässä juuri nyt, OpenAI:n toimitusjohtaja Sam Altman twiittasi.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.