Cheek riitautui pahasti huipputuottajan kanssa – "Pitkä ystävyys katkesi silmänräpäyksessä"

Cheek
Lehtikuva
Julkaistu 06.10.2016 06:15

Kati Pukki

kati.pukki@mtv.fi

@katipukki

Cheek kertoo uudessa kirjassa, mikä ajoi hänet huonoihin väleihin pitkäaikaisen tuottajansa MGI:n kanssa.

Tänään ilmestyneessä JHT Musta Lammas -kirjassa (Otava) räppäri Cheek kertoo pahasta riidastaan musiikkituottaja MGI:n, eli Henri Lanzin kanssa. Cheek ja nykyään Yhdysvalloissa menestyksekästä tuottajanuraa luova MGI olivat tehneet etenkin räppärin alkuvuosina paljon yhteistyötä.

Jossain vaiheessa Cheek kuitenkin kirjan mukaan huomasi, että MGI ei aina täysin huolehtinut siitä, mitä biittejä hän antoi ja kenelle.

– Kun olin aikoinani julkaisemassa ensimmäistä Sony-singleäni, punjabi-sampleen perustuvaa Avaimet mun kiesiin, kuulin radiosta Trilogian tismalleen samaan fiilikseen tehdyn biisin Hei!. MGI oli veistänyt biitin samasta puusta sekä Trilogialle että minulle. - - Jouduin nopeasti duunaamaan biisiin Antti Turpeisen kanssa uuden biitin, jotta se ei olisi kuulostanut kopiolta Trilogian kappaleesta, Cheek kertoo.

Tuolloin hän vielä kuitenkin ymmärsi, että virheitä sattuu. Pian sama tapahtui kuitenkin uudelleen toisen kappaleen kanssa. Ja kun samanlainen virhe sattui vielä kolmannen kerran, paloivat Cheekillä hihat MGI:hin. Tuottaja teki tuolloin yhteistyötä aloittelevan Lahti-räppärin Asteen kanssa.

– Yksi sample-idea, jota olin pallotellut MGI:n kanssa jo pitkään - - oli Mikko Alatalon Tytöt tahtoo pitää hauskaa. - - Niinpä ruuvasimme MGI:n kanssa biisin nimeltä Tytöt. Huhtikuussa 2009 menin keskustelemaan Jake Hannulan kanssa siitä, pitäisikö toukokuussa ilmestyvän Jare Henrik Tiihonen -albumini toisen kesällä julkaistavan singlen olla Tytöt. Kun astuin sisään Warnerin ja Popgramin yhteiseen toimistoon, eräästä kokoushuoneesta kuului tuttu renkutus: ”All the best girls, all the best, they got boys...” Olin järkyttynyt, vaikka arvasinkin heti, mikä oli homman nimi. Kyseessä oli Asteen biisi Poikkeus sääntöön, Cheek selittää kirjassa.

Hän raivostui erityisesti siitä, että MGI oli tehnyt molemmille räppäreille samaan aikaan kasaripop-sampleen perustuvan kesäbiisin, jossa puhutaan tytöistä. Lisäksi Bogartin All the best girls -samplen käyttäminen oli kirjan mukaan ollut alun perin Cheekin ja MGI:n idea. Hän soitti MGI:lle ja kertoi olevansa tälle loukkaantunut.

– Lopuksi ilmoitin, että en voi enää jatkaa yhteistyötä hänen kanssaan, ja lopetin puhelun. MGI näki asian aivan eri tavalla. En tiedä, ymmärsikö hän missään vaiheessa, mitä tarkoitin. Pitkä ystävyys ja yhteistyö tärkeimmän työtoverini kanssa katkesi silmänräpäyksessä.

MGI puolustautuu kirjassa omassa puheenvuorossaan muun muassa sillä, että hänellä on oma tavaramerkkisoundinsa, kuten kaikilla tuottajilla, ja että hiphopissa kukaan ei voi omia vielä toteuttamattomia ideoita.

Cheek kertoo kirjassa ottaneensa uransa aikana yhteen myös muiden kollegojensa kanssa. Yleensä riidat on kuitenkin sovittu. Esimerkiksi räppäri Elastisen kanssa välit viilenivät, kun Cheek päätti jättää levy-yhtiö Rähinä Recordsin ja siirtyä Warner Musicille. Kaksikko on kuitenkin saanut asian sovittua.

– Kun Jare ilmoitti syksyllä 2011, että siirtyy Rähinältä Warnerille, se oli henkilökohtainen isku. Tuntui kuin matto olisi vedetty jalkojen alta. Mielestäni asiat olisi pitänyt hoitaa toisella avalla. - - Kun Jare tuli Rähinälle, hänestä tuli Rähinä crewn mies. Koin, että ei voi toimia niin, että ensin otetaan crewlta jeesiä ja annetaan sen nostaa sut seuraavalle levelille, ja sitten se crew vaan hylätään, Elastinen muistelee noita aikoja kirjassa.

Mikko Aaltosen kirjoittama JHT Musta Lammas (Otava) julkaistaan tänään torstaina.

Tuoreimmat aiheesta

Musiikki