Curly Girl -metodi tyhjentää kauppojen hyllyjä Suomessakin – villitys hakee vertaistaan: "Näin suurta hiusilmiötä on harvemmin nähty"

Curly Girl -metodi tyhjentää yllyjä myös Suomessa.

Curly Girl -metodin ideana on korostaa ja hoitaa luonnonkiharaa tai laineikasta tukkaa. Metodin suursuosio näkyy jo suomalaisissakin kaupoissa: Keskon liikkeissä useamman tuotteen myynti on kasvanut.

– Yksittäisten Curly Girl -metodiin hyväksyttyjen tuotteiden myynti huhtikuussa on kasvanut tuotteesta riippuen 5–150 prosenttia, kertoo kodintarvikkeiden ja kosmetiikka-tuotelinjan osto- ja myyntipäällikkö Salla Tuuri Keskolta.

Syy myyntiin ei välttämättä ole yksin Curly Girlin, koska samanaikaisesti on esimerkiksi uutuuslanseerauksia ja esillepanomuutoksia.

– Hiustenhoito on kasvussa kokonaisuutena, mutta isoimmilla kehitysprosenteilla ovat Curly Girl -metodiin kuuluvat tuotteet. Eniten myynti on kasvanut pääkaupunkiseudulla ja Keski-Suomessa, Tuuri sanoo.

K-Citymarketissa kasvu on ollut voimakkainta, mutta kysyntää ja kysymyksiä on metodista ollut Tuurin mukaan kaikissa K-ruokakaupoissa. Yleisin kysymys liittyy siihen, millaiset tuotteet kuuluvat metodiin. Tuurin mukaan kauppoja varten onkin valmistettu listaus metodiin kuuluvista tuotteista tavarantoimittajien ilmoitusten mukaan.

Ilmiö on laajuudessaan ainutlaatuinen.

– Aika harvinaisia ilmiöt ovat tässä laajuudessa, ja tämä ilmiö on yllättänyt valmistajatkin. Suosio toki yllätti myös meidät voimakkuudellaan ja etenemisnopeudellaan, Tuuri sanoo.

– Edellisestä saman suuruusluokan ilmiöstä on jo hieman aikaa, mutta kosmetiikan puolelta nostaisin vastaavaksi ilmiöksi BB-voiteet sekä luonnonkosmetiikan ja vegaanituotteiden myynnin nousun sekä korealaisen ihonhoidon suosion kasvun. Hienoa nähdä, että "pääasiat" kiinnostavat ja saavat kokeilemaan tuotteita, joita ei olisi kuvitellut aiemmin kokeilevansa tai välttämättä pitänyt itselleen soveltuvina, hän jatkaa.

"Suuret hiusilmiöt" harvinaisia

Myös S-ryhmän liikkeissä Curly Girliin sopivien tuotteiden kysyntä on ollut kovaa. Median kirjoittelu on osaltaan ruokkinut kysyntää.

– Myynti on kaksinkertaistunut verrattuna vuoden takaiseen Curly Girl -metodiin soveltuvien tuotteiden osalta, valikoimapäällikkö Satu Orava S-ryhmältä sanoo.

Myynti on kasvanut samansuuntaisesti koko maassa. Myös hyllypuutteita on esiintynyt.

– "Suuret hiusilmiöt" ovat mielestäni harvinaisia, mutta uskon, että tulevaisuudessa niitä tullaan näkemään enenevässä määrin. Some mahdollistaa ilmiöiden muodostumisen ja leviämisen nopeasti, Orava kuvailee.

Kyselyjä useita kertoja päivässä

Curly Girl -ilmiö on ollut suomalaiselle XZ-merkille suotuisa, sillä sen myötä kysyntä on kasvanut silikonittomien hoitotuotteiden ja sulfaatittoman shampoon osalta.

– Metodin asiantuntemus on Curly Girl-yhteisöllä, mutta olemme yrittäneet helpottaa tuotteiden löytämistä kaupasta ja auttaa kuluttajia valitsemaan metodiin sopivia tuotteita, kertoo XZ Brand Manager Elina Seppänen Berner Oy:stä.

Aiheesta tulee useita kyselyjä päivässä sekä kuluttajapalveluun että sosiaalisen median kanaviin. Asiakkaita kiinnostaa tuotteiden saatavuus; osa lähettää kehitysehdotuksia.

– Uusien tuotteiden saaminen markkinoille ottaa aikansa, mutta kuuntelemme mielellämme kehitysehdotuksia, Seppänen sanoo.

Seppänen itse on työskennellyt noin kymmenen vuotta erilaisten hiustenhoitotuotteiden parissa. Hän pitää Culy Girl -metodin luomaa ilmiötä hyvin ainutlaatuisena.

– Iso joukko kuluttajia muuttaa yllättäen käyttäytymistään. Muutos näin lyhyessä ajassa on harvinaista. Nykyään tieto voi levitä nopeasti ja ihmiset omaksuvat uusia toimintatapoja sosiaalisen median kautta, Seppänen kuvailee.

– Curly Girl-metodi on kansainvälisesti ilmiö, joka on nyt rantautunut Suomeen. Yksilöllisyys on globaali megatrendi, ja kuluttajat haluavat löytää itselleen sopivia tapoja toimia riippumatta yleisesti totutuista toimintamalleista, hän kuvailee.

Edellinen isompi ilmiö oli kuivasampoon rantautuminen Suomeen. Se tosin kasvoi suosituksi huomattavasti pidemmän ajan kuluessa. Seppänen ei pidä Curly Girliä ohimenevänä ilmiönä.

– Jos on löytänyt sopivan tavan hoitaa omia hiuksia, niin kynnys vaihtaa takaisin vanhaan voi olla korkea, hän sanoo.

"Curly Girls on kyllä vertaansa vailla"

Myös L’Oréalilla on selvästi havaittu kasvua tiettyjen Curly Girl -metodiin kuuluvien tuotteiden myynnissä. L’Oréal Finlandin viestintäjohtaja Tarja Kuuselan mukaan ilmiö on lisännyt erityisesti hiusnaamion ja muotoilugeelin suosiota.

– Näin suurta hiusilmiötä on harvemmin nähty! 1980-luvulla Studio Line –tuotesarja sai samanlaisen hypen aikaiseksi, mutta nyt sosiaalisen median voimakaudella Curly Girls on kyllä vertaansa vailla, Kuusela sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat