Kilpailusta saadut kontaktit ja tuotekehityksen tuki saavat kiitosta kilpailijoilta ja suomalaiset ruokainnovaatiot kiinnostavat kuluttajia.
S-markettien hyllyillä kävi helmikuun alussa kuhina, kun Suomalaisen menestysreseptin kolmannen kauden voittaja- ja finaalituotteet lanseerattiin myyntiin. Mielenkiintoa uutuustuotteisiin on riittänyt ja savun makuiset Mattila Bros -savustamon Smokehouse-valmisruoat ovat saaneet S-ryhmän ykköslanseerauksena kuluttajien huomion.
– Smokehouse-tuotteet ovat olleet huikea myynnillinen menestys. Lanseerausviikon jälkeen tuotteet olivat koko S-ryhmän myydyin valmisryhmätuote koko S-ryhmän myymäläverkostossa, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Voittajatuotteesta lanseerattiin kolme eri makuvarianttia. Savun makuiset kana-, possu- ja kasvismakuvaihtoehto ovat käyneet kuluttajille kaupaksi, sillä jokainen niistä oli lanseerausviikolla neljän myydyimmän valmisruokakategorian tuotteen joukossa.
– On poikkeuksellista, että vasta lanseerattu tuote kipuaa myydyimmäksi kategoriansa tuotteeksi. Niin ei käy juuri koskaan tämän tyyppisten tuotteiden kohdalla. Suomalainen menestysresepti -formaatilla on ainutlaatuinen voima lanseerausmarkkinoinnissa sekä ideasta tuotteeksi -prosessissa, Oksa muistuttaa.
Suomalainen menestysresepti -voittajatuote on jokaisena vuonna yltänyt kategoriansa myydyimmäksi tuotteeksi. Alkuhuuman jälkeen myynti tasaantuu vähitellen tavalliselle tasolleen.
– Tämän vuoden voittajatuotesarjan kohdalla myynti näyttää asettuvan suunnilleen samalle tasolle suurimpien valmisruokavalmistajien suosittujen tuotteiden kanssa, Oksa hehkuttaa.
Samoin muiden kilpailun finaalituotteiden menestys on ollut havaittavissa, sillä kukin tuotteista on yltänyt lanseerausviikolla myynnillisesti oman vertailuryhmänsä kärkeen.
Kilpailu kannatti
Kilpailun voittajatuotteen kehittäneen Ylöjärveläisen Mattila Brosin päässä ollaan tyytyväisiä Suomalainen menestysresepti -ohjelman antiin. Vaikka aikataulu oli tiukka ja aiemmin savustamobisnekseen keskittynyt yritys kehitti aivan uudenlaista tuotetta, on Smokehouse-tuotesarjan kehityksestä vastanneen Tero Sivulan helppo hymyillä.
– Bisneksen kannalta kilpailu on ollut meille ihan käsittämätön juttu. Helmikuun liikevaihto oli kymmenkertainen vuoden takaiseen verrattuna. Maaliskuukin näyttää todella hyvältä, sillä luvassa on kolmin- tai nelinkertainen liikevaihto edelliseen vuoteen nähden, Sivula kertoo.
Voiton aikoihin Mattila Bros:in tehtaalla työskenteli 120 käsiparia, kun normaalioloissa on aiemmin riittänyt 20 työntekijää. Ylöjärven kaupungiltakin on tullut yritykselle kiitosta.
– Kontaktit ovat olleet kilpailun suurinta antia. Vaikka olen ollut 15 vuotta alalla ja Mattila Bros pyörinyt jo 65 vuoden ajan, saimme tästä paljon tuotekehityksen ja kuluttajaymmärryksen saralla. Tuollaista näkyvyyttä ei voi rahalla saavuttaa, Sivula hehkuttaa.
Tyytyväinen koitokseen on myös Jemma-tuoteperheen lanseerannut Vähäsarja Oy:n Mari Palin, jonka luotsaamat säilykehyllyn uutuustuotteet Butter Chicken, Pulled Pork BBQ ja Vege Gochujang ylsivät Suomalaisen menestysreseptin finaaliin.
– Lanseerausta varten valmistimme yli edellisen vuoden tuotantomme verran Jemma-tuoteperheen tuotteita. Meidän kokoiselle yritykselle tämä on aivan valtavan iso asia, Palin kertoo.
Vähäsarja Oy:n kotipaikkakunnalla Kalajoella on myyty lanseerausviikolla eniten Jemma-tuoteperheen tuotteita. Myös Kalajoen paikkakunnalle kilpailulla on ollut työllistävä vaikutus, sillä uusia työntekijöitä ja ekstraajia tarvittiin.
– Viime kesänä meillä oli perheen ulkopuolelta kolme työntekijää, joista yksi työskenteli osa-aikaisesti. Nyt meillä on parhaimmillaan 20 työntekijää. Myös muutos yhdestä vuorosta kahteen vuoroon on ollut iso. Kaikki paikat sukua ja harrasteporukoita myöten koluttiin apukäsien tarpeessa läpi, Palin kuvailee.
Suomalaiseen menestysreseptiin osallistumista Palin suosittelee lämpimästi jokaiselle elintarvikealan pienelle tai keskisuurelle yritykselle. Samanlaista alustaa tuotelanseeraukselle ei Suomessa ole toista.
– Saimme finalisteina taustallemme mahtavan tuotekehityksen tuen kokeneen ja näkemyksellisen tiimin muodossa. Näin valtavaa huomiota ei ole mahdollista tällä alalla saada millään muulla keinolla, Palin painottaa.
Uusia innovaatioita kohti
Suomalaisia ruokainnovaatioita nähdään televisioissa myös tulevaisuudessa, ja Suomalaisen menestysreseptin neljännen kauden kuvauksia jo valmistellaan.
– Prosessi on nyt siinä vaiheessa, että hakemuksista on karsittu ensimmäiseen esikarsintavaiheeseen pääsevät kilpailijat, Oksa paljastaa.
Iso teema tulevallakin kaudella tulee todennäköisesti olemaan helppous. Kilpailussa menestyvän tuotteen tulee ratkaista jokin kuluttajan arkinen ongelma paremmin kuin muiden vastaavien tuotteiden.
– Uusien raaka-ainepohjien hyödyntäminen on myös selvä trendi tämän päivän elintarvikeinnovaatioissa. Esimerkiksi kasvispohjaiset tuotteet ovat nosteessa, Oksa sanoo.
Menestysreseptiksi nousevassa tuotteessa tulee olla uuden innovaation tuntua, mutta samalla jotain kuluttajille tuttua. Helposti lähestyttävällä kokonaisuudella on ennenkin pärjätty kilpailussa, joten samaa voidaan odottaa myös tulevalta kaudelta.
– Valmisruokien ja valmiiden ratkaisujen kehittyminen sekä kysynnän kasvu ovat olleet sellaisia asioita, jotka määrittävät tämän vuoden voittajaa. Uskon, että se voi olla myös tulevien vuosien suuntaus, sillä kuluttajat hakevat ajansäästöä ja helppoutta arkeensa, Oksa summaa.