Suomalaista ruokakulttuuria tunnetuksi tekevä Eat&Joy-konsepti palkittiin Suomen Ruokakulttuuriteko -palkinnolla.
Palkitun Eat&Joy:n takana ovat Uni One Oy:n kolmikko Eeropekka Rislakki, Jari Etelälahti ja Aki Arjola. Vuonna 2004 aloitetun projektin tavoitteena on tehdä maailmalla tunnetuksi suomalaista ravintola- ja ruokamaailmaa, designia ja baareja sekä Helsinkiä matkailukaupunkina.
– Hyvältä tuntuu. Tämä on palkkaa viiden vuoden työlle. Palkintosumma kuluu uusiin hankkeisiimme. Haluamme kasvattaa ymmärrystä siitä mikä on raaka-aineiden hyvä ominaismaku, Rislakki kertoi.
Hänen mielestään ruuan pientuottajien tilanne ei ole Suomessa hyvä ja uhkana on, että upeat maut häviävät.
Perusteluiden mukaan Eat&Joy:n puitteissa Helsingissä on vieraillut monia satoja ulkomaisia ruoka- ja vapaa-ajan toimittajia tutustumassa suomalaiseen ruokaan ja ravintoloihin.
Maatilatori tuo pientuottajien aarteet helsinkiläisten saataville
Perusteluissa mainittiin myös yrityksen Helsingin keskustassa pitämä, vajaan vuoden ikäinen Maatilatori-kauppa, joka on erikoistunut suomalaisten pientuottajien elintarvikkeisiin ja juomiin.
Maatilatori keskittyy kotimaisen sesongin makuihin ja käsittelemättömään täysruokaan. Tarjolla on kyytön, villiporon ja viljapossun lihaa, Inarinjärven ja Saimaan kaloja ja mätejä, luomu- ja villivihanneksia, alkuperäisiä juureslajikkeita ja sieniä.
Jalostetummista elintarvikkeista valikoimaan kuuluu pienjuustoloiden erikoisjuustoja, kirnuvoita, luomutäysvilja- ja -ruisleipiä, luomujauhoja sekä luomujäätelöä ja artesaanisuklaita.
Ruokakulttuuriteko-palkinto julkistettiin keskiviikkona ruoka-alan ammattimessuilla Gastrossa Helsingissä
Elintarviketeollisuusliiton ja Suomen Messujen myöntämä 5 000 euron arvoinen palkinto jaettiin nyt toista kertaa.
MTV3