Skuutteihin 15 vuoden ikäraja ja promilleraja – tämän suuruinen sakko voi napsahtaa

0:25imgNyt se on päätetty! Skuutteihin tulee 15 vuoden ikäraja ja promilleraja – katso video!
Julkaistu 27.05.2025 17:25(Päivitetty 28.05.2025 15:58)
Toimittajan kuva

Joonas Mustonen

joonas.mustonen@mtv.fi

Tämä kaikki tulee muuttumaan sähköpotkulautailussa.

Eduskunta hyväksyi tiistaina mikroliikkumista eli muun muassa sähköpotkulautailua koskevat lakiehdotukset. 

Käsittely oli yksimielinen, joten asiasta ei äänestetty, eduskunnan tiedotteessa kerrotaan. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.

Lakiehdotus tarkoittaa sitä, että sähköpotkulaudalla ja kevyillä sähköajoneuvoilla ajamiseen tulee 15 vuoden alaikäraja. Ikäraja koskee kaikkia sähköpotkulautoja, siis vuokrattavia sekä yksityisomistuksessa olevia. 

Ajoneuvon luovuttaminen alle ​15-vuotiaalle muuttuu myös rangaistavaksi, joka tarkoittaa Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisarion Dennis Pastersteinin mukaan 60 euron liikennevirhemaksua.

– Ikäraja on järeä, mutta perusteltu keino vähentää lasten vakavia onnettomuuksia, toteaa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan vastaava Marko Kilpi (kok.) tiedotteessa. 

Entisenä poliisina Kilpi myös toteaa, että "sähköpotkulaudat eivät ole leluja, vaan kulkuvälineitä, joilla tulee ajaa vastuullisesti ja liikennesääntöjä noudattaen". 

– Myös poliisi saa lisää valtuuksia valvoa päihtyneenä ajamista ja kieltää ajon päihtymyksen vuoksi.

AOP Marko Kilpi 27052025Kansanedustaja Marko Kilpi kuvattuna eduskunnassa vuonna 2019.Pekka Sipola

Promilleraja ja suositus käyttää kypärää

Eduskunta päätti myös, että kevyellä sähköajoneuvolla ajamiseen tulee promillerajaksi 0,5. Alkoholin ja huumausaineiden vaikutuksen alaisena sähköpotkulaudalla ajamisesta napsahtaa 200 euron suuruinen liikennevirhemaksu, kertoo Pasterstein.

Lisäksi kypärän käyttösuositus laajenee pyöräilystä mikroliikkumiseen.

​Lakimuutos antaa jatkossa kaupungeille ja kunnille keinoja mikroliikkumisen hallintaan sekä liikenneturvallisuuden ja esteettömyyden parantamiseen, tiedotteessa kerrotaan.

– Liikenneturvallisuus ei saa olla neuvottelukysymys kaupunkien ja sähköpotkulautaoperaattoreiden välillä. Uusi laki tuo kaivattua selkeyttä ja pelisääntöjä, sillä sähköpotkulautojen suosion räjähdysmäinen kasvu on monin paikoin jättänyt kaupungit ja kunnat pulaan, Kilpi toteaa.

Lakipaketin keskeinen tavoite on vähentää mikroliikenteen onnettomuuksia. 

1:58imgKaksi viikkoa sitten Helsingissä sattui saman viikon aikana kaksi tietoon tullutta skuuttionnettomuutta.

Uutista täydennetty Marko Kilven kommenteilla 27.5. kello 17.48.

Lue myös: 

Sähköpotkulautailijoiden ikää on vaikea valvoa

Liikenneturva skuuteista: "Ei tulisi olla lasten kulkuväline"

14-vuotias törmäsi 92-vuotiaaseen sähköpotkulaudalla – tässä risteys

Tuoreimmat aiheesta

Sähköpotkulaudat