Rikosseuraamuslaitoksen Roti-järjestelmän käyttöönotto on johtanut virheisiin rikoksista tuomittujen rangaistusten mittaamisessa. Risen mukaan kyse on ollut yksittäistapauksista.
Jotkut rikoksista tuomitut ovat hakeneet Suomen valtiolta korvauksia, koska he ovat joutuneet suorittamaan rangaistuksiaan liian pitkään Rikosseuraamuslaitoksen (Rise) uuden asiakastietojärjestelmä Rotin takkuilevan alkutaipaleen vuoksi.
STT:n Valtiokonttorilta saaman tiedon mukaan virheiden syynä voi olla tekninen virhe tai inhimillinen erehdys, mutta tapaukset linkittyvät Roti-järjestelmän käyttöönottoon tai sen aiheuttamaan työmäärään.
Valtio on jo maksanut yhdelle ihmiselle 600 euron korvauksen siitä, että hän oli vankeudessa viisi päivää pidempään kuin olisi pitänyt. Hänen rangaistusaikansa oli Roti-järjestelmässä väärin.
Kaikkiaan Roti-järjestelmään liittyvistä ongelmista on tullut Valtiokonttorille viisi korvaushakemusta, joista yksi on ratkaistu.
Lue myös: Vankilan järjestelmävirhe jumitti vangin asiat kuukausiksi, kun vartijat odottivat it-tuelta apua
Erityisasiantuntija Anni Perttula Risen digipalvelutiimistä kertoo, että hänen tiedossaan on muutama tapaus, joissa tuomitun yhdyskuntapalvelukerrat eivät olleet siirtyneet Rotiin oikein. Tämän seurauksena tuomittu oli suorittanut liikaa yhdyskuntapalvelua.
– Puhutaan käsittääkseni kuitenkin yksittäisistä maksimissaan viidestä tapauksesta, Perttula vastaa sähköpostitse.
Myös Valtiokonttorilta yksi ihminen on hakenut korvausta liian pitkästä yhdyskuntapalveluksesta. Yksi hakijoista oli puolestaan kaksi päivää liian pitkään tutkintavankeudessa. Vankilan lausunnon mukaan työntekijät eivät olleet Roti-kirjausten vuoksi huomanneet tutkinnanjohtajan sähköpostia.
Virheitä korjattu käyttöönotosta lähtien
Rikosseuraamuslaitos otti uuden Roti-asiakastietojärjestelmänsä käyttöön viime vuoden toukokuussa, ja se korvasi vanhat Risen käyttämät tietojärjestelmät.
Käyttöönoton jälkeen järjestelmässä on paljastunut suuri määrä virheitä. Perttula arvioi, että toukokuusta 2022 lähtien Rotin pääkäyttäjille on tehty kaikkiaan 13 000 palvelupyyntöä eli tikettiä, joista noin kymmenesosa on vielä ratkaisematta. Osa virheistä johtui Perttulan mukaan siitä, että tiedot eivät siirtyneet oikein vanhoista järjestelmistä uuteen.
– Yleisesti ottaen Rotin toiminnallisuuksiin liittyen virheitä on ilmennyt vuoden aikana ennakoitua enemmän ja niitä on myös korjattu, hän toteaa.
Perttulan mukaan henkilöstöä on myös koulutettu lisää järjestelmän käyttöön.
"Toivoimme, että se nopeuttaisi työprosesseja"
Kehittämisen ja ohjauksen vastuualueen johtaja Pauli Nieminen Rikosseuraamuslaitoksesta kertoo STT:lle, että virheellisesti mitattuja rangaistuksia ilmeni ihmisillä, jotka olivat tulleet suorittamaan rangaistustaan samoihin aikoihin, kun Roti otettiin käyttöön.
– Minulla on sellainen käsitys, että niitä on todella vain muutama, hän sanoo.
Yskivän alun jälkeen Rotia on Niemisen mukaan korjattu ja päivitetty useissa eri työryhmissä ja on pyritty korjaamaan viat, jotka ovat voineet johtaa virheisiin tuomitun rangaistuksessa. Uusia vastaavia virheitä ei Niemisen korviin ole sittemmin kantautunut.
Roti on hänen mukaansa kuormittanut jo valmiiksi työllistettyä henkilöstöä.
– Toivoimme, että se nopeuttaisi työprosesseja ja vapauttaisi aikaa vankien ja yhdyskuntaseuraamusasiakkaiden kanssa työskentelemiseen, Nieminen sanoo.
Jälkikäteen hän arvioi, että Risen tietojärjestelmät olisi tullut päivittää pienissä erissä eikä yhtenä massiivisena kokonaisuutena. Valtionhallinnossa olisi hänestä voinut myös olla kehitysryhmä, joka olisi voinut auttaa virastoja suurten ict-projektien läpiviennissä.
– Uskon, että me siitä jatkokehityksellä ihan toimiva työväline saadaan