Kanarian MM-rallin perjantaipäivä koostuu kuudesta erikoiskokeesta ja kaikkiaan 118,84 ek-kilometristä. MTV Urheilu seuraa tässä artikkelissa päivän tapahtumia.
Lue myös: Kalle Rovanperä löi Tomi Tuomiselle jauhot suuhun – "Et"
Lue myös: Kalle Rovanperä: "Aika raaka kyyti"
TILANNE 3/18 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 35:22,0 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +17,8 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +20,2 |
4. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +34,2 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +34,4 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +39,3 |
7. | Ott Tänak | Hyundai | +42,9 |
8. | Thierry Neuville | Hyundai | +45,4 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +1:08,1 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +1:42,8 |
PERJANTAIN OHJELMA:
15.35 | Huolto A, Gran Canaria Stadium (40 min) |
17.18 | EK4 Valsequillo–Telde 2 (26,32 km) |
19.04 | EK5 Velleseco–Artenara 2 (15,27 km) |
20.40 | EK6 La Aldea–Mogan 2 (17,83 km) |
22.30 | Huolto B, Gran Canaria Stadium (45 min) |
SEURANTA:
EK3 La Aldea–Mogan 1 (17,83 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 10:39,5 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +2,0 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +3,9 |
4. | Sami Pajari | Toyota | +4,5 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +6,6 |
6. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +9,6 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +10,5 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +11,3 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +16,0 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +26,2 |
Klo 14.11: Rovanperän aloitus tähän kisaan on ollut ennennäkemätön. Hän ei ole koskaan aikaisemmin voittanut MM-rallin kolmea ensimmäistä erikoiskoetta. Ja muistetaan, että hän oli nopein myös eilisen testi-ek:lla.
Tämänhetkinen johtomarginaali Ogieriin nähden on sekin Rovanperän kohdalla ennennäkemättömän iso, kun huomioidaan ajetut kilometrit. Toyota-kaksikon ero tähän mennessä 0,3 sekuntia kilomterillä Rovanperän hyväksi.
Klo 14.00: Toyota vie tältä pätkältä viisi ensimmäistä sijaa! M-Sportin Munster ja McErlean häviävät kaikille Hyundai-kuskeille.
Klo 13.57: Katsuta jää Rovanperästä 6,6 sekuntia, Pajari vain 4,5 sekuntia. Kokonaistilanteessa Pajari on hienosti viidentenä vain 0,2 sekunnin päässä parhaasta Hyundai-kuljettajasta eli Fourmaux'sta.
– Todella nautinnollinen pätkä. Yleisesti ottaen aika kuiva aamupäivä. Paljon jäi parannettavaa. En haluaisi puskea kovin paljoa enempää, mutta voin ajaa puhtaammin. Toivottavasti iltapäivä on parempi, Pajari sanoo.
Klo 13.51: Rovanperä lyö Ogierin 2,0 sekunnilla. Se on 3/3 Rovanperälle tämän aamun osalta. Huima aloitus kisaan ja 17,8 sekunnin johtomarginaalilla päivähuoltoon.
– Ei hyvä ollenkaan. Tällä pätkällä oli vaikeaa, varsinkin alussa. En tiedä miksi, mutta auto aliohjasi paljon. En saanut renkaita ja tasapainoa toimimaan. Loppu tuli paljon paremmin.
Klo 13.48: Fourmaux on nytkin nopein Hyundai, mutta tappiota Ogierille tulee 7,6 sekuntia. Seuraavana Rovanperä, joka on väliajoissa Ogieria edellä.
Klo 13.45: Ogier ottaa kiinnityksen pohja-aikaan 1,9 sekunnin erolla Evansiin.
– Ihan ok. Meillä oli vaikeinta ensimmäisellä pätkällä. Tämä on leveää tietä. Ihan ok, ei täydellistä. Otetaan iltapäivälle lisää yritystä.
Klo 13.42: Tänak jää Evansista 7,4 sekuntia. Hän on yhtä lailla pettynyt autonsa suorituskykyyn kuin Neuville.
– Olen aika yllättynyt näistä ongelmista. Kyse ei ole siitä, että olisin jotenkin sekaisin. Jos insinöörit eivät tiedä, mitä tapahtuu, miksi minun pitäisi tietää?
Klo 13.39: Neuville jää Evansista 6,6 sekuntia. Kokonaistilanteessa ero MM-sarjan kärkikaksikon välillä on 25,2 sekuntia Evansin hyväksi.
– Tämä ei ole kovin nautinnollista. Homma ei toimi. En voi ottaa mitään linjaa. Käännän käsijarrulla. Se on ainoa, mitä voimme tehdä.
Neuville on ollut koko aamun aivan hukassa autonsa kanssa.
Klo 13.36: Evans pätkän ja aamupäivän lenkin maalissa.
– Yritimme tehdä sen, minkä voimme. Ei helppo pätkä. Oli paljon nuottikorjauksia. Tämä oli nuotituksella yksi ruuhkaisimmista pätkistä.
Klo 13.25: Ja sitten mennään. Evans liikkeellä.
13.20: Aamupäivän viimeinen pätkä on alkamassa. Sitä odotellessa ehtii lukea vaikka tämän kisan nuotituksesta, joka osoittautui kuljettajille todella vaikeaksi: MM-rallitähdet heitettiin "painajaismaiseen" paikkaan – Kalle Rovanperä tekee tylyä jälkeä
EK2 Velleseco–Artenara 1 (15,27 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 8:59,5 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +6,7 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +9,8 |
4. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +11,8 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +12,4 |
6. | Ott Tänak | Hyundai | +14,6 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +15,3 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +15,3 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +23,7 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +35,7 |
Klo 12.26: M-Sport-kuljettajat ovat tälläkin pätkällä selkeästi muita hitaampia. Ja Munster heistä selkeästi nopeampi.
Klo 12.19: Pajari ajaa ristirengastuksella. Hänellä on kaksi kovaa ja kaksi pehmeää rengasta alla. Tappiota Rovanperälle 12,4 sekuntia, mutta hän on nopeampi kuin Tänak, Katsuta ja Neuville.
– Tunne ei ollut lainkaan pöllömpi. Se oli parempi kuin ensimmäisellä pätkällä. Ehkä renkaat alkoivat olla liian pehmeät. Kosteita paikkoja ei ollut niin paljon. Kova rengas olisi ollut parempi. Muuten ajaminen oli ihan ok.
Klo 12.16: Katsuta ajaa tasa-ajan Neuvillen kanssa. Eroa Rovanperän tulee 15,3 sekuntia.
Klo 12.13: Rovanperä on 6,7 sekuntia nopeampi kuin Ogier! Ero kärkikaksikon välillä on kahden pätkän jälkeen 15,8 sekuntia Rovanperän hyväksi! Ja tässä kisassa piti ajaa kilpaa kymmenyksistä... Rovanperä ajaa nämä ennakkoarviot roskakoriin.
– Olisin voinut ajaa paremmin. Alussa flow ei ollut niin hyvä, vaikka olosuhteessa ei ollut mitään vikaa. Sumua on paljon, ja se liikkuu. On vaikea puskea tässä olosuhteessa. Etuautomme tekee mainiota työtä nuottien kanssa.
Klo 12.10: Fourmaux jää Ogierista 5,1 sekuntia, ja Rovanperä taas on tulossa yhtä paljon kovempaa kuin ranskalaismestari!
Klo 12.07: Ogier ottaa kiinnityksen pohja-aikaan alittamalla Evansin ajan 3,1 sekunnilla. Samalla hän nousee kokonaistilanteessa tallikaverinsa edelle. Rovanperä tulee taaempana vieläkin kovempaa.
Klo 12.04: Myös Tänak taipuu Evansille. Eroa maalissa lopulta 4,8 sekuntia. Ogier ja Fourmaux väliajoissa nopeampia kuin Evans. Rovanperä saatiin juuri pätkälle.
Klo 12.01: Neuville jää Evansista 5,5 sekuntia.
– En ole yllättynyt. En voi kertoa, mikä on pielessä. En tiedä. Yritän parhaani. Jokin on pielessä. Kukaan ei osaa kertoa, mikä se on, enkä tiedä itsekään.
Klo 11.58: Evans pätkän maalissa, ja ainakaan Neuville ei pysty vastaamaan hänen vauhtiinsa – olkoonkin, että ero on huomattavasti pienempi kuin avauspätkällä. Tänak väliajoissa jopa Evansia edellä.
– Vaikeaa. Sumu oli paksua, ja olosuhde vaihteli. Olosuhde oli vähän parempi kuin odotin, mutta aika samanlainen kuin etuautonuoteissa.
Klo 11.53: Rengasvalmistaja Hankookin mukaan pätkän alussa on tihkusadetta, samoin 4,3–6,0 kilometrin kohdalla.
Klo 11.49: Evans taas ensimmäisenä pätkälle.
Klo 11.46: Pian mennään päivän ja rallin toisen erikoiskokeen merkeissä. Mahtaako Rovanperän mahtivauhti jatkua tälläkin pätkällä.
EK1 Valsequillo–Telde 1 (26,32 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 15:43,0 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +6,5 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +9,1 |
4. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +12,8 |
5. | Ott Tänak | Hyundai | +17,0 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +17,4 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +17,5 |
8. | Thierry Neuville | Hyundai | +19,6 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +28,4 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +40,9 |
Klo 11.05: Emil Lindholmilta kelpo veto WRC2:ssa. Hän on kolmanneksi nopein ja häviää Yohan Rosselille vain 5,0 sekuntia.
Klo 10.46: McErleanin tappio Rovanperälle on yli 40 sekuntia, ja näin pääluokka on valmis.
Klo 10.43: Munster jää Rovanperästä lähes puoli minuuttia. Perässä tuleva tallikaveri McErlean on vielä hitaampi.
Klo 10.40: Pajari on kymmenyksen Katsutaa hitaampi. Eroa Rovanperään 17,5 sekuntia, mutta Neuville taipuu parilla sekunnilla.
– En ole kovin tyytyväinen. En vain löytänyt flow'ta. Ei tullut kovin puhtaasti. En tehnyt varsinaisesti virheitä, mutta oli vain vaikeaa. Nyt voimme parantaa.
Klo 10.37: Katsuta jää Rovanperästä peräti 17,4 sekuntia.
Klo 10.34: Rovanperä lataa 6,5 sekunnin pohjat! Se on huimat 0,25 sekuntia kilometrillä.
– Käsittämätön veto, MTV Urheilun selostaja Juho Kokko tiivistää.
Rovanperä ei menettänyt pätkän loppupäässä lainkaan aikaa Evansille, mutta hänkään ei ollut tyytyväinen rengaspaineisiin.
– Olen vähän yllättynyt. Ei tämä niin hyvältä tuntunut. Rengaspaine ei ollut ihanteellinen. Renkaan valmisteluun täytyy keskittyä seuraavalla pätkällä paremmin. Tuntui, ettei edessä ollut pitoa, Rovanperä sanoo.
Klo 10.31: Fourmaux on Hyundai-kuljettajista nopein. Hän jää Evansista 6,3 sekuntia.
– Kaunis pätkä. Ajoin hyvin, olen tyytyväinen. Auton tasapaino on ihan kunnossa, Fourmaux kuittaa.
Klo 10.30: Riku Tahko spekuloi Hyundai-kuskien tappiota Evansille:
– Jos Hyundain autoon ei olla saatu rakennettua niin paljon pitoa kuin Toyotaan, silloin rengas sutii enemmän, jolloin paine nousee enemmän. Onko niin, että rengaspaine nousee niin pilviin ek:n loppua kohden, että se on kuin neljällä saippuapalalla ajaisi. Siinä se Evansin vähän rauhallisempi startti sitten näkyy, kun saa pidettyä paineen paremmin kurissa. Niin kuin Ogier sanoi: paine nousee loppua kohden, ja silloin auto rupeaa olemaan vaikeammin ajettaa.
Klo 10.28: Ogier taipuu Evansille lopulta 2,6 sekuntia. 15 kilometrin väliajassa Rovanperä on vastaavasti peräti kuusi sekuntia Evansia edellä.
– Oli vaikeaa renkaiden kanssa. Painetta oli paljon, eikä se toiminut. Nautin siitä, että saan olla taas autossa. En tietenkään ole heti niin terävänä kuin olisin, jos ajaisin kaikki kisat, Ogier sanoo.
Klo 10.27: Fourmaux'lla kaikki kunnossa. Hän etenee tv-kuvissa normaaliin tapaan, mutta jostain syystä hänen viimeisin väliaika on 5,4 kilometristä.
Klo 10.26: Tänak häviää Evansille 10,5 sekuntia.
– Kamalan vaikeaa. Sellaista tämä on. Renkaat ovat pienin ongelma.
Klo 10.25: Näyttää siltä, että Fourmaux'lle on tapahtunut jotain, sillä nyt Rovanperä on jo 10 kilometrissä, eikä Fourmaux'ta näy sielläkään. Rovanperä tuossa kohtaa 3,2 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu.
Klo 10.24: Fourmaux'lle ei näy väliaikaa 7,5 kilometrissä. Perässä lähtenyt Rovanperä on jo tämän pisteen ohittanut...
Klo 10.22: Neuville häviää Evansille 13,1 sekuntia.
– Vaikea alku, Neuville kuittaa eikä sano mitään muuta edes kysyttäessä.
Pätkän alkupäässä Rovanperä 2,0 sekunnin pohjat 5,4 kilometriin.
Klo 10.19: Evans pätkän maalissa.
– Ihan ok. Muutamassa paikassa oli sumua ja kosteita tai märkiä mutkia.
Klo 10.16: Rovanperä lähtövuorossa seuraavana. Tähän mennessä Ogier on nopein kuljettaja pätkällä. Evans seuraavana, ja kaikki kolme Hyundai-kuljettajaa walesilaisen perässä väliajoissa.
Klo 10.15: Evansin ja Neuvillen ero kasvaa 15 kilometrissä 5,5 sekuntiin Evansin hyväksi.
– Tässä nähdään, miksi Neuville häviää. Auto rupeaa puskemaan, kun rengas saavuttaa lämpötilan. Tullaanko kuulemaan tuttu kommentti understeer, understeer. Kun rengas lämpenee enemmän, auto rupeaa puskemaan suoraan, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo.
Klo 10.12: Evans ja Neuville ovat kirjanneet väliajat 7,5 kilometriin. Evans 2,8 sekuntia edellä.
Klo 10.06: Tässä rengasvalinnat ensimmäiselle lenkille:
kuljettaja: | talli: | kovaa: | pehmeää: |
Elfyn Evans | Toyota | 5 | |
Thierry Neuville | Hyundai | 5 | |
Ott Tänak | Hyundai | 5 | |
Sébastien Ogier | Toyota | 5 | |
Adrien Fourmaux | Hyundai | 5 | |
Kalle Rovanperä | Toyota | 5 | |
Takamoto Katsuta | Toyota | 4 | 1 |
Sami Pajari | Toyota | 4 | 2 |
Grégoire Munster | M-Sport | 5 | |
Joshua McErlean | M-Sport | 5 |
Klo 10.03: Ralli on käynnissä! Evans ensimmäisenä matkaan.
Klo 10.00: MTV Urheilun MM-rallistudiossa yksi keskeinen ennakkopointti on se, kuka pystyy omaksumaan uuden kisan metkut nopeimmin. Mielenkiintoista on myös nähdä, jatkuuko Elfyn Evansin huima kyyti myös tässä kisassa. Lisäksi kyseessä on ensimmäinen kerta MM-sarjassa, kun Hankookin kova rengas on käytössä.
– Varmasti asfaltti on Hankookille tutuin ja helpoin pinta. Afalttirenkaan kanssa he ovat tehneet vuosikymmeniä työtä eri ratasarjoissa. Eniten infoa löytyy tähän. Mutta miten kuskit pystyvät ymmärtämään renkaan parhaiten pidemmillä pätkillä, kun mennään yli 15 kilometriä? Sitä ei pysty simuloimaan testeissä, asiantuntija Riku Tahko sanoo.
Klo 9.45: Hyvää huomenta! Tervetuloa mukaan seuraamaan historian ensimmäistä Kanarian MM-rallia. Kyseessä on perinteikäs kilpailu, joka ajettiin ensi kertaa jo vuonna 1977. Viime vuodet kisa on ajettu osana rallin EM-sarjaa, ja nyt on siis aika tulla mukaan MM-sarjaan.
Kyseessä on kauden ainoa niin sanottu puhdas asfalttiralli, joka on kuljettajien näkökulmasta lähempänä rata-ajoa kuin mikään muu tämän kauden kisoista. Leikkauksia on todella vähän, joten lähtöpaikan merkitys on tavanomaista pienempi, kun mutkiin ei nouse likaa. Vastaavasti kaikille uuden nuotin ja ajamisen tarkkuus nousee ratkaisevaan rooliin. Erot kuskien välillä ovat todennäköisesti hyvin pieniä.