Hyundain Esapekka Lappi on kolmantena ja Toyotan Kalle Rovanperä viidentenä, kun Ruotsin MM-rallin ensimmäinen täysi ajopäivä, perjantai, on ajettu. Rallia johtaa Hyundain Craig Breen. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa perjantaipäivän etenemistä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
TILANNE 8/18 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Craig Breen | Hyundai | 57:05,5 |
2. | Ott Tänak | M-Sport | +2,6 |
3. | Esapekka Lappi | Hyundai | +11,2 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +26,5 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +31,1 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +36,8 |
7. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +1:16,2 |
8. | Oliver Solberg | Skoda | +2:56,8 |
SEURANTA
EK8 Umeå Sprint 2 – 5,16 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 3:28,1 |
2. | Ott Tänak | M-Sport | +0,5 |
3. | Esapekka Lappi | Hyundai | +1,4 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +2,5 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +2,9 |
6. | Craig Breen | Hyundai | +4,3 |
7. | Oliver Solberg | Skoda | +6,9 |
8. | Teemu Suninen | Hyundai | +8,2 |
Klo 20.42: Ajaminen jatkuu huomisaamuna kello 9.05 Suomen aikaa. Norrbyn erikoiskoe ajetaan tuolloin ensimmäistä kertaa.
Klo 20.40: Rovanperä voitti siis Uumajan yleisöerikoiskokeen torstain lisäksi tänään perjantaina. Eilinen pätkän nelonen Esapekka Lappi oli nyt kolmanneksi nopein.
Rallin kokonaistilanteessa kolmantena jatkava Lappi on kisaa johtavaa Craig Breeniä 11,2 sekuntia perässä. Rovanperä on viidentenä, 31,1 sekuntia kärjestä.
Klo 20.30: Lorenzo Bertelli kävi kunnolla penkassa ja otti pätkällä Rovanperältä takkiin peräti 49,1 sekuntia.
Klo 20.27: Breenin johto kutistuu entisestään! Hän jää 4,3 sekuntia Rovanperän kärkiajasta. Tänak on irlantilaista 3,8 sekuntia nopeampi ja Lappi 2,9 sekuntia ripeämpi.
Klo 20.25: Jari Ketomaa painottaa, että virheet pois saamalla Lappi pystyy taistelemaan aivan kärjessä. Niitä on perjantaihin sattunut, mutta pystyykö suomalainen ajamaan lauantain virheettömämmin?
Klo 20.24: Loubet, joka pöllyttää lopussa vielä penkkaa, jää pätkän kärkiajan kellottaneesta Rovanperästä 15 sekuntia.
Klo 20.22: Pierre-Louis Loubet vetää selvästi pitkäksi. Häneltä tuhraantuu useita sekunteja aikaa.
Klo 20.21: Esapekka Lapilta kelpo veto. Hän painaa perjantain päätöspätkän kolmoseksi, 1,4 sekuntia Rovanperää hitaampana.
– Ihan kohtuullinen päivä. Tietää, että ei tule sillä lailla kuin pitäisi. Tietää, että voi ajaa kovempaa. Toki harmi, että ei pystynyt käyttämään tätä päivää kuten olisin halunnut, mutta koetetaan muuttaa jotain huomiselle ja hyökätä sitten huomenna, Lappi sanoo.
Klo 20.17: Ott Tänakin kanssa meni tiukaksi, mutta virolainen häviää Rovanperälle perjantain päätöksessä lopulta 0,5 sekuntia.
Klo 20.14: Rovanperälle tällä pätkällä taipuu myös Elfyn Evans, 2,9 sekunnilla. Brittikuski ottaa lopuksi kontaktia penkkaan.
Klo 20.12: Auton käsittelytaidosta Ketomaan kehuja keräävä Rovanperä lyö pätkällä seuraavaksi maaliin saapuvan Thierry Neuvillen 2,5 sekunnilla.
Klo 20.09: Rovanperä saapuu komeasti Toyotaa hyppyyttäen yleisön eteen ja iskee Toyotan perjantain päätöserikoiskokeella maaliin ajassa 3.28,1.
– Kyllä Kalle maalaa kuin Picasso Mona Lisaa, Jari Ketomaa runoilee.
1:12
Klo 20.04: C Moren asiantuntija Jari Ketomaa uskoo, ettei Kalle Rovanperä pysty nousemaan rallissa enää voittotaisteluun ajamalla – sen verran eroa on tullut, kun suomalainen on kärsinyt auraajan roolista. Ketomaa arvioi tällä erää Rovanperän taistelevan sijoista 3–5.
Klo 20.04: Tuota pikaa käynnistyy Uumajan yleisöerikoiskoe, joka ajetaan nyt toistamiseen tämän rallin aikana. Eilen kun yleisöerikoiskoe avasi pelin, pohjat kellotti Kalle Rovanperä.
EK7 Botsmark 2 – 25,81 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | M-Sport | 12.02,3 |
2. | Esapekka Lappi | Hyundai | +0,9 |
3. | Craig Breen | Hyundai | +4,1 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +5,9 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +7,4 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +11,3 |
7. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +17,3 |
8. | Oliver Solberg | Skoda | +42,1 |
Klo 19.20: Jari Ketomaa korostaa, että Breenin kaula on Lapilta kiinni ajettavissa ja suomalainen on voittotaistelussa mukana.
– Nyt vaan ei enää yhtään virhettä enää. Oma taso, tehdään sitä omaa työtä eikä mietitä liikaa, mitä tapahtuu, asiantuntija nuotittaa.
Klo 19.09: Lappi jatkaa Ruotsin rallin kokonaistilanteessa kolmantena ja Rovanperä viidentenä. Lappi on 14,1 sekuntia kärkikuski Breeniä perässä, kun taas Rovanperä on Breeniä 35,4 sekkaa jäljessä.
Klo 19.00: Breen jää nyt aavistuksen Tänakin ja Lapin ajoista ja kilpailu kärjessä hitusen tiukkenee. Irlantilainen on pätkällä Tänakia 4,1 sekuntia ja Lappia 3,2 sekuntia hitaampi.
Klo 18.55: Lappi on mietteliäällä tuulella: – Ei tämä toinen luuppi lähde ihan sillä lailla, mitä ajattelin. Minä luulin, että automme toimii hyvin toisella kierroksella, mutta ei se menekään niin. Pitää miettiä, mitä tehdään huomiselle.
Klo 18.54: Esapekka Lappi taipuu tiukan taiston jälkeen täpärästi Tänakille. Virolainen on erikoiskokeella 0,9 sekuntia nopeampi; suomalaiselle tässä kohtaa pätkän kakkosaika.
Klo 18.47: Tänak painaltaa peräti 5,9 sekuntia Evansia nopeammin ja kellottaa pätkän kärkiajan. Esapekka Lappi on kuitenkin pätkän keskivaiheilla Tänakia vikkelämpi.
Klo 18.44: Evans täräyttää uudet pohjat 1,5 sekunnin erolla Neuvilleen. Hän on Rovanperää 5,4 sekuntia nopeampi.
Klo 18.42: Neuville taittaa erikoiskokeen 3,9 sekuntia Rovanperää nopeammin.
Klo 18.39: Rovanperä on pätkän maalissa.
– Ei mikään helppo pätkä. Sorauraa on tosi paljon. Kun joutui avaamaan sitä takaa tuleville, joutui alussa varsinkin käyttämään eturenkaita paljon. Ne menivät varmaan aika huonoiksi. En usko, että oli hirveän hyvä, Rovanperä kuvailee.
Klo 18.36: Thierry Neuville käy rajoilla ja viistää Hyundaillaan lumipenkkaa, mutta välttyy pahemmalta.
Klo 18.33: Thierry Neuville on avannut Rovanperää nopeammin. 5,35 kilometrin kohdalla eroa on 1,5 sekuntia ja 8,67 kilometrissä 3,4 sekuntia belgialaisen hyväksi.
Klo 18.29: – Hyvin menee, Jari Ketomaa kommentoi ensin matkaa taittavan Kalle Rovanperän ajamista.
Putsaamista ei ole niin paljon kuin monilla aiemmilla pätkillä.
Klo 18.26: Näillä näppäimillä lähdetään ajamaan Botsmark toiseen kertaan. C Moren asiantuntija Jari Ketomaa korostaa, että rengaskuluma alkanee vaikuttaa perjantain päätöspätkillä.
EK6 Sarsjöliden 2 – 14,23 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Craig Breen | Hyundai | 6.35,0 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +2,6 |
3. | Ott Tänak | M-Sport | +2,8 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4,3 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +5,8 |
6. | Esapekka Lappi | Hyundai | +6,8 |
7. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +9,6 |
8. | Ole Christian Veiby | Volkswagen | +23,9 |
2:21
Klo 17.36: Ketomaa veikkaa, että ahtoletkun klemmari on jäänyt Sunisen autosta irti, mutta se on saatu sittemmin takaisin paikalleen.
– Harmillinen homma, että auki on jäänyt joku paikka, mutta ihmisiähän siellä on, että virheitä sattuu, Ketomaa sanoo.
Klo 17.35: Hitaasti matkaa taittanut, edellisellä erikoiskokeella hätävilkuin ajanut Teemu Suninen kommentoi vaikeuksiaan.
– Ei buustannut ekalla pätkällä. Huollosta lähdettiin, mutta pitää antaa aikaa pojille, että laittavat sitten ruuvit kiinni, Suninen sanoo.
Klo 17.33: Takamoto Katsuta jäi ruotsalaispihalle pätkän varrella. Esapekka Lappi jatkaa kokonaistilanteessa kolmantena, mutta otti pyörähdyksensä myötä ylimääräisiä sekunteja sarakkeeseensa. Eroa kärkikuski Breeniin on nyt 17,3 sekuntia, kun taas Tänak on kakkossijalla, 6,8 sekuntia Lapin edellä.
Rovanperä on yhä viidentenä; eroa kärkeen hänellä on 28,2 sekkaa.
Klo 17.23: Breen jatkaa väkivahvasti ja tempaisee jälleen pohjat. Hän on ek:lla Evansia 2,6 sekuntia vikkelämpi.
– Tuntuu uskomattoman hauskalta, Breen mehustelee.
Klo 17.17: Lappi jää pätkän pohjat vetäneen Evansin ajasta 4,2 sekuntia. Ilman pyörähdystään suomalainen oli kärkivauhdissa.
– Meni risteys pitkäksi. Ei pysähtynyt, tai jarrutin liian myöhään totta kai, mutta ei voi mitään, Lappi tokaisee.
Klo 17.16: Voi turkanen, Esapekka Lappi pyörähtää ympäri ja menettää aikaa!
– Näitä ei pidä tulla, näitä ei tarvita! Ei yhtään lisää vauhtia, Jari Ketomaa manaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 17.14: Esapekka Lappi on komeassa vedossa. Hän porhaltaa sekä 4,92 kilometrin että 11,73 kilometriin väliaikapisteisiin toistaiseksi nopeinta kyytiä.
Klo 17.12: Tänak jäi Evansin pohjista 0,2 sekuntia, mutta iskee toistaiseksi pätkän kakkosajan.
Klo 17.10: Edellisellä erikoiskokeella ympäri vetäneellä Takamoto Katsutalla vaikuttaa olevan jäähdytyksen kanssa ongelmia. Japanilainen ajaa eräälle pihalle ja jättää autonsa siihen. Hän pyytää vettä, mutta Ketomaa sanoo, että noin suurella vuodolla loppupäivää ei pysty vetämään läpi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 17.08: Elfyn Evansilta mallikas veto. Hän pyyhkäisee erikoiskokeen pohjat, 1,7 sekuntia Rovanperää nopeampana. Evans kuvailee vetoaan puhtaaksi ja jatkaa, ettei se sisältänyt "suurta draamaa".
Klo 17.06: Tänak hyökkää kovaa, mutta ottaa penkkakosketusta ja osuu miltei vieressä olleen rakennuksen seinään!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 17.05: Neuville taipuu tällä ek:lla Rovanperälle 1,5 sekunnilla. Hyundain belgialaiskuski valittaa, että auto aliohjaa jokaisessa mutkassa.
Klo 17.04: Rovanperä on ajanut pätkän maaliin. Hän ei usko aikansa riittävän pätkän kärkivetoon, mutta ajaminen tuntui hyvältä, vaikka irtolunta oli paljon "sotkuisen" etapin varrella.
– Ihan hyvä pätkä. Heti kun on puhdasta, tullaan varmasti kovaa niin kuin normaalisti. Nyt toisella lenkillä on aika paljon hitaita mutkia, joissa on paljon irtolunta ulkona. Niissä häviää, Rovanperä sanailee suomenkielisissä kommenteissaan.
Klo 17.00: Rovanperän jälkeen reitille lähtenyt Neuville on jäänyt 4,92 kilometrin kohdalla suomalaisen ajasta 1,1 sekuntia. Huomattavasti paremmalta näyttää suomalaisen kannalta kuin edellisellä ek:lla.
Klo 16.58: Rovanperältä oivaa ajamista tällä erikoiskokeella. Ketomaa sanoo, ettei edelleenkään helppoa ole, mutta ek:ta pystyi tulemaan läpi ilman että meno oli pelkkää selviytymistä.
Klo 16.47: Seuraava erikoiskoe, toistamiseen ajettava Sarsjöliden, starttaa kello 16.54. Kalle Rovanperän ei pitäisi kärsiä ensimmäisenä lähtevän kuskin paikastaan yhtä lailla kuin viime pätkällä, jolla hän otti paljon takkiin.
EK5 Brattby 2 – 10,76 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Craig Breen | Hyundai | 6.25,1 |
2. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +7,8 |
3. | Esapekka Lappi | Hyundai | +8,5 |
4. | Ott Tänak | M-Sport | +9,8 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +10,1 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +14,6 |
7. | Oliver Solberg | Skoda | +19,9 |
8. | Emil Lindholm | Skoda | +21,2 |
9. | Kalle Rovanperä | Toyota | +21,3 |
Klo 16.37: Teemu Sunisen vaikeuksista ei saatu vielä tarkempaa selkoa. Kartanlukija Mikko Markkula sanoi pätkän maaliin tultaessa, että "ei mitään turhia kommentteja, eikö niin?"
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Suninen jäi WRC2-luokasta nopeimman pätkäajan tehneen Oliver Solbergin kellotuksesta peräti 1.43,6 minuuttia.
Klo 16.34: Hyundain Craig Breen nousi kokonaiskilpailun kärkipaikalle Ott Tänakin edelle. Kaksikkoa erottaa 7,7 sekuntia. Esapekka Lappi jatkaa kolmantena; hänellä on eroa kärkimies Breeniin 10,5 sekkaa. Kalle Rovanperä putosi viidenneksi – kärkeen on eroa 23,5 sekuntia.
Klo 16.31: WRC2:ssa ajava Teemu Suninen ajaa todella hiljaa ja hätävilkut päällä. Suomalaisen Hyundaissa on nyt häiriötä.
Klo 16.22: Erikoiskokeen pohjat nakuttanut Breen on todella mielissään.
– En ole koskaan kokenut mitään tällaista, hän hehkuttaa, kun Hyundailla kulkee.
Klo 16.20: Nyt tuli todella raju painelu Craig Breeniltä! 7,8 sekuntia Loubet'n edelle pätkän ylivoimaiseksi ykköseksi. Lappi nyt erikoiskokeen kolmosena.
Klo 16.19: M-Sportin Pierre-Louis Loubet paukuttaa pohjat. Mies lyö Lapin 0,7 sekunnilla. Kova veto, mutta ei tarvitse Lapinkaan tempaisuaan hävetä.
Klo 16.18: – Oli kyllä haastavin pätkä tänään ehdottomasti, mutta tämä on Ruotsin rallia. Toinen kierros tällaisella pehmeällä pätkällä menee aika rajuksi aina ja ravistelee aika hyvin, Lappi sanoo ja jatkaa pään hakkaavan vasemmalle ja oikealle.
Klo 16.14: Esapekka Lappi tykittää menemään ja painaa pätkän pohjat! Hän on 1,3 sekuntia Tänakia nopeampi.
Klo 16.12: Hurjaa draamaa! Tatamoto Katsuta käy katollaan, ja samassa rytäkässä lumet lentävät kattoluukusta sisään. Toyotan japanilaiskuski pystyy kuitenkin jatkamaan osumaa ottaneella Toyotallaan ja pääsee pätkän maaliin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 16.10. Ketomaa sanoo Lapin tulevan "ihailtavan siististi". Suomalainen malttaa tulla uraa pitkin. On jännittävää nähdä, millaisia aikoja suomalainen lyö.
Klo 16.08: Tänak lyö niukasti Evansin ajan, 0,3 sekunnilla. Rovanperää Tänak on tällä pätkällä 11,5 sekuntia nopeampi.
Klo 16.06: Elfyn Evans tulee pätkän maaliin. Hän lyö Rovanperän 11,2 sekunnilla. Evanskin sanoo olosuhteiden olevan todella hankalat, mutta toteaa myös niiden paranevan auto autolta.
Klo 16.04: Neuville kertoo, että erikoiskoe oli hyvin fyysinen ja rattia sai kääntää kunnolla. Hänelläkin meni "taisteluksi", ja lumivallit kävivät tutuiksi.
Klo 16.03: Neuville taittaa pätkän 6,7 sekuntia Rovanperää nopeammin. Rovanperällä oli aika lailla tekemätön paikka auramiehenä.
Klo 16:01: – Ei tuossa hirveästi ollut tehtävissä. Yritin pysyä sillä huonolla uralla, joka siellä oli. Tosi, tosi sotkuinen pätkä. Katsotaan, kuinka paljon häviämme aikaa, mutta puhdas ajo meiltä. Ei pystytty hirveästi enempää tekemään, tosi vaikeaa, Rovanperä sanoo.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 16.00: Neuville on painanut pätkän ensimmäiset 4,99 kilometriä 5,3 sekuntia vaikeassa lähtöpaikassa ollutta Rovanperää nopeammin.
Klo 15.57: Ketomaa korostaa edelleen Rovanperän taistelevan rajusti.
– Suoraan sanottuna hirveää ajaa tuossa urassa, kun et yhtään tiedä onko pitoa.
Klo 15.55: Huonolta kuitenkin näyttää reitillä: takarenkailla ole lainkaan pitoa, ja taisteluksi menee, mutta Rovanperä "taistelee leijonan lailla", Ketomaa perkaa.
Klo 15.53: C Moren asiantuntija Jari Ketomaa huomioi, että äkkiseltään tie ei näytä "kauhean huonolta". Mihin Rovanperä Brattbyn toisella vedolla pystyy?
Klo 15.48: Nyt lähdetään ajamaan uudestaan samoja lenkkejä kuin aiemmin perjantaina. Seuraavaksi vuorossa on Brattby toiseen kertaan. Kalle Rovanperä lähtee jälleen auraamaan, kun pätkä pyörähtää liikkeelle kello 15.53.
EK4 Botsmark 1 – 25,81 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Takamoto Katsuta | Toyota | 12:00,0 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +0,3 |
3. | Ott Tänak | M-Sport | +0,5 |
4. | Craig Breen | Hyundai | +0,7 |
5. | Esapekka Lappi | Hyundai | +1,9 |
6. | Elfyn Evans | Toyota | +5,4 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +7,3 |
8. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +13,6 |
Klo 15.40: Alla puolestaan Lapin velmu haastattelutuokio englannin kielellä:
2:14
Klo 14.37: Ja tästä vielä Esapekka Lapin mietteet:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 14.26: Tästä katseluun ja kuunteluun Kalle Rovanperän kommentit päivähuollossa:
1:26
Klo 13.00: Edessä on huoltotauko. Jäädään odottelemaan kuljettajien kommentteja aamupäivän lenkin jälkeen.
Klo 12.47: WRC2:ssa Sami Pajari painaa Skodallaan pohja-ajan! Oliver Solberg taipuu 0,4 sekunnilla. Kokonaistilanne jatkuu erittäin tiukkana. Solberg johtaa, mutta Pajari nousi toiseksi, ja Teemu Suninen on kolmantena.
Eilen vanhalla Skodalla säväyttänyt Jari Huttunen on joutunut vähän antamaan periksi uudemmalla kalustolla ajaville kilpailijoille, mutta Huttunenkin on vielä viidennellä sijalla.
Klo 12.36: Breen oli viimeisessä splitissä 0,5 sekuntia Katsutan edellä, mutta maalissa tappiota tulee 0,7 sekuntia. Katsutalle siis pohja-aika!
– Ihan ok. Olin todella lähellä missata jarrutuksen yhdessä risteyksessä. Muuten ei draamaa.
Klo 12.30: Lappi maalissa. Tappiota Katsutalle tulee 1,9 sekuntia. Myös Rovanperä ja Tänak ehtivät siis Lapin edelle.
– Tuli mun mielestä kyllä hyvin, kartturi Janne Ferm sanoo.
– Ei tullut riittävän hyvin, Lappi vastaa.
Sama viesti toistui myös tv-haastattelussa.
– Liukasta, todella liukasta. Ei meinaa löytyä pitoa mistään. Sen pitäisi parantua, mutta joka paikka on sotkuinen. Linjat menevät penkkoihin. Minäkin käytän penkkoja, ja siksi ulostulo mutkasta on toisinaan todella huono. Ei isoja virheitä kuitenkaan.
Klo 12.27: Katsuta alittaa Rovanperän noteerauksen 0,3 sekunnilla! Hieno veto japanilaiselta tälle täysin uudelle pätkälle.
– Tämä oli todella kovavauhtinen pätkä. Tuntuu hyvältä.
Klo 12.24: Tänak taipuu Rovanperälle 0,2 sekunnilla oltuaan pari kilomeriä ennen ek-maalia vielä kymmenyksen edellä.
– Ehkä meidän pitäisi olla häntä nopeampi, koska tie putsaantuu. Iltapäivän pitäisi olla parempi. Katsotaan. Ei ole helppoa.
Kyllä tämä vähän siltä haisee, että kun Rovanperä pääsee jossain kohtaa eroon aurausvelvoitteestaan, hän painelee muilta maisemaan.
Klo 12.21: Evanskin häviää Rovanperälle 5,1 sekuntia. Tänak, Katsuta ja Lappi ovat väliajoissa vain kymmenysten päässä Rovanperästä.
– Minulla on vaikeuksia monilla osa-alueilla. On vaikea löytää luottamusta ja tasapainoa ylipäätään.
Klo 12.18: Neuville häviää Rovanperälle 7,0 sekuntia. Tämä alkaa näyttää erittäin hyvältä.
– Hyvin tuli. Jos hävisin aikaa, en tiedä, missä se tuli, Neuville ihmettelee.
Klo 12.15: Tahkon arvio näyttäisi väliaikojen perusteella pitävän melko hyvin paikkansa, mutta maaliin päässyt Rovanperä ei silti ollut täysin tyytyväinen olosuhteisiin.
– Nämä kaksi jälkimmäistä pätkää olivat parempia kuin ensimmäinen, mutta tässä oli paikoitellen vaikeaakin putsata uraa. Kapealla osuudella oli paljon irtolunta. Yritin ajaa puhtaasti. Nopealla ja puhtaalla osuudella pystyin ajamaan kovaa, mutta risteyksissä ja helpoissa paikoissa menettää aikaa, kun ei ole pitoa.
No, ainakin olosuhteet ovat olleet huomattavasti paremmat, mitä etukäteen ajateltiin.
Klo 12.07: C Moren asiantuntija Riku Tahko panee merkille, että olosuhteet ovat Rovanperän kannalta melko hyvät.
– Tämä on ratkaisujuttuja Kallen koko päivän kannalta. Jos tässä pystyy minimoimaan tappion, ollaan todella hyvässä mallissa.
Klo 12.03: Rovanperä starttaa pätkälle.
Klo 12.00: Pian mennään taas. Edessä on päivän pisin pätkä.
EK3 Sarsjöliden 1 – 14,23 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 6:28,3 |
2. | Esapekka Lappi | Hyundai | +1,0 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1,7 |
4. | Ott Tänak | M-Sport | +2,2 |
5. | Craig Breen | Hyundai | +2,8 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,4 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +5,4 |
8. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +10,0 |
Klo 11.42: Kun Pajarikin on saatu WR2:ssa maaliin, suomalaiset ovat 3–5 järjestyksessä Suninen, Huttunen, Pajari. Kärjessä on Oliver Solberg. Kärkiviisikko mahtuu kuitenkin 7,2 sekunnin sisään.
Klo 11.15: WRC2-luokassa suomalaisten neloisjohto on toistaiseksi mennyttä. Kakkos-ek:n jälkeen kärjessä ollut Lindholm ajoi yhden vasurin leveäksi ja menetti puolitoista minuuttia, kun joutui putsaamaan autoa lumesta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 10.58: Suomalaisille kaksoisvoitto tältä pätkältä! Breen jää 2,8 sekunnin päähän Rovanperästä, ja näin järjestys on Rovanperä–Lappi–Katsuta.
Ja muistetaan, että Katsutakin on melkein suomalainen asuttuaan Jyväskylässä jo vuosikaudet.
Klo 10.52: Tämähän näyttää mukavalta. Suomalaisilla kaksoisjohto tällä pätkällä, kun Lappi jää sekunnin Rovanperän pohjista.
– Vähän liian varmistelevaa on koko ajan. Pikkuisen voisi tulla ehkä joka paikkaan kovempaa, mutta sitten se voi olla jo liikaa. Katsotaan. Jatketaan nyt näin, ja koetetaan tulla vähän vielä kovempaa.
Klo 10.46: Myös Tänak häviää Rovanperälle. Takkiin tulee 2,2 sekunnin verran. Olipa hyvä veto Rovanperältä.
– Tämä on täysin erilainen kuin edellinen pätkä. Tämä on jäisempi. Tyytyväisyys on tässä vaiheessa ehkä turhan vahva sana, mutta olemme täällä, Tänak sanoo.
Klo 10.43: Olosuhteet eivät tällä pätkällä ole niin huonot kuin edellisellä, sillä Rovanperä lyö Neuvillen 4,4 sekunnilla ja Evansin 5,4 sekunnilla.
– Auto puskee aivan liikaa. Minulla on vaikeuksia pitää mutkissa vauhtia yllä. Minun täytyy ottaa jarrulla vauhti pois joka kerta. Meidän täytyy reagoida tähän, Neuville sanoo.
Klo 10.40: Evans sen sijaan lipeää vasemmalle kääntyvässä mutkassa kovasta vauhista penkkaan. Osuma tulee kartanlukijan puoleiseen kylkeen, mutta Evans pääsee onnekseen jatkamaan matkaansa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 10.37: Rovanperä maalissa. Ilman suurempia ongelmia tuli tämäkin pätkä läpi.
Klo 10.31: Päivän toinen pätkä on käynnissä, kun Rovanperä starttaa tälle viime vuoden Power Stagelle.
EK2 Brattby 1 – 10,76 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Craig Breen | Hyundai | 6:24,8 |
2. | Ott Tänak | M-Sport | +3,8 |
3. | Esapekka Lappi | Hyundai | +5,4 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +7,9 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +8,4 |
6. | Elfyn Evans | Toyota | +9,7 |
7. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +10,7 |
8. | Kalle Rovanperä | Toyota | +12,5 |
Klo 10.12: WRC2:ssa suomalaisilla on tässä vaiheessa kolmoisjohto. Järjestys tällä ek:lla ja kokonaiskilpailussa Lindholm–Suninen–Huttunen.
Klo 9.57: Craig Breeniltä komea veto. 3,8 sekunnin pohjat, ja irlantilaiskuljettaja nousee kokonaistilanteessa Tänakin jälkeen toiseksi. Erittäin vaikean viime kauden jälkeen tämä oli oikein tervetullut aloitus.
– Olen kaivannut tätä tunnetta, Jeesus Kristus. Olen kaivannut tätä. Täysin vaivatonta. Toinen mahdollisuus, olen todella onnekas, Breen sanoo tunteiden vallassa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 9.54: Rovanperän vaikeasta lähtöpaikasta kertoo se, että jopa Loubet on häntä 1,8 sekuntia nopeampi, eikä ranskalainen ole lumella ollenkaan kotonaan.
Klo 9.51: Lappi on maalissa. Varsin siisti ja hyvä aloitus. Tappiota Tänakille tulee 1,6 sekuntia, eli Lappi on tässä vaiheessa toiseksi nopein.
– Ihan ok. Oli aika liukasta. Ei ollut ollenkaan helppoa, mutta aika puhdas veto. Ei oikein tiennyt, missä pitäisi ajaa: urassa vai uran sivussa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 9.48: Katsuta aloittaa varovasti. Hän on toki tässä vaiheessa toiseksi nopein, mutta jää Tänakista 4,1 sekuntia. Eroa tulee ainakin yhdessä oikealle kääntyvässä mutkassa, kun Katsutan auton keula haukkasi hankeen.
– On aika liukasta joissain paikoissa. Linjalla oli paljon irtolunta, eikä mutkassa ollut pitoa.
Klo 9.45: Tänakilta mahtava veto. 4,5 sekunnin pohjat tässä vaiheessa kielivät siitä, että virolainen hyödynsä lähtöpaikkansa mestarillisesti.
– Ei tuntunut hyvältä. Ajaminen oli vaikeaa, ja pätkä oli todella sotkuinen. Kovaa taistelua, Tänak sanoo.
Klo 9.42: Evans taipuu Neuvillelle 1,3 sekunnilla, eikä walesilainen ole alkuunkaan tyytyväinen.
– Risteykset ovat huonossa kunnossa, ja penkat ovat kovia. Vaikea alku.
Klo 9.39: Pätkän loppupäässä ero Neuvillen ja Rovanperän välillä ei kasva ihan niin paljon. Neuville on maaliin tullessaan 4,1 sekuntia Rovanperää nopeampi.
– Paljon putsattavaa. Rovanperällä täytyi olla aivan helkkarin vaikeaa. En edes nähnyt hänen linjojaan joissain paikoissa, kun irtolunta on niin paljon. Tunne autossa on parempi kuin eilen, mutta ei niin hyvä kuin haluaisin.
Klo 9.36: Rovanperä selvittää pätkän ilman suurempia ongelmia läpi, mutta jo Neuvillen väliajasta on nähtävissä, että tie putsaantuu todella paljon takana tuleville.
Belgialainen on viiden kilometrin kohdalla jo 3,5 sekuntia edellä.
– Olosuhteet olivat aika hirveät niin kuin odotinkin. Tiessä ei ole jääpohjaa ollenkaan, ainoastaan paljon lunta tiellä, mikä on aika liukas meille. Yritin ajaa puhtaasti ja nopeasti. Olin muutaman kerran penkoissa, mutta muuten tuli ihan siististi.
Klo 9.30: Rovanperä starttaa pätkälle!
Klo 9.27: Listataan tähän kärkikuljettajien lähtöajat:
Rovanperä 9.30, Neuville 9.33, Evans 9.36, Tänak 9.39, Katsuta 9.42, Lappi 9.45, Loubet 9.48, Breen 9.51.
Ruotsissa on syytä seurata myös WRC2-luokkaa, jossa on mukana liuta suomalaiskuljettajia: Lindholm, Suninen, Huttunen, Pajari...
Ykkös-ek:n jäljessä kärjessä on vanhalla Skoda Fabia R5:llä ajava Jari Huttunen.
Klo 9.20: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan perjantain tapahtumia. Suomalaisittain edessä on erittäin mielenkiintoinen päivä, sillä sekä Kalle Rovanperällä että Esapekka Lapilla on edellytykset taistella Ruotsissa jopa voitosta.
Päivä on rallin toiseksi pisin, ja ensimmäisenä reitille starttaava Rovanperä varmasti toivoisi sen olevan hieman lyhyempi, sillä edessä on ainakin joillain pätkillä melkoinen urakka ajouran putsaamiseksi. Rovanperä itse nosti olosuhteiden puolesta yhdeksi pahimmista pätkistä heti tämän päivän ensimmäisen erikoiskokeen.
Lämpötila Uumajassa laski taas yön aikana useamman asteen verran pakkaselle, ja päivä mentäneen läpi pikkupakkasessa. Tämä tarkoittaa sitä, että jo eilen koviksi osoittanutuneet penkat ovat kovia myös tänään. Kuljettajien on siis syytä olla tarkkana, missä penkkoihin voi tai kannattaa nojata ja missä ei.
Jo torstai-illan avaus-ek:lla nähtiin useampia penkkaosumia, jotka tekivät näkyviä jälkiä autoihin – muun muassa Lapin Hyundaihin...
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.