Rovanperä ja Pajari tiukassa taistossa – suomalaisen perjantaille upea päätös: MTV seurasi Chilen MM-rallin ajopäivää
MM-rallikauden kolmanneksi viimeinen osakilpailu ajetaan tänä viikonloppuna Chilessä. Kilpailua johtaa perjantain jälkeen Toyotan Elfyn Evans 3,0 sekunnin erolla Hyundain Ott Tänakiin. Toyotan suomalaiskuljettajat Kalle Rovanperä ja Sami Pajari ovat kelpo asemissa kolmantena ja neljäntenä. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa päivän tapahtumia.
KOKONAISTILANNE 6/16 EK:N JÄLKEEN**:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Hyundai | 58:03,9 |
2. | Ott Tänak | Toyota | +3,0 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | 10,1 |
4. | Sami Pajari | Toyota | +12,2 |
5. | Grégoire Munster | M-Sport | +13,7 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +33,3 |
7. | Esapekka Lappi | Hyundai | +39,1 |
8. | Adrien Fourmaux* | M-Sport | +1:02,2 |
9. | Sébastien Ogier | Toyota | +1:27,9 |
*Fourmaux'n ajassa on mukana minuutin sanktio myöhästymisestä viidennellä erikoiskokeella.
**Rallin ensimmäinen erikoiskoe keskeytettiin Neuvillen, Tänakin ja Ogierin jälkeen. Pätkäajat laskettiin perjantaipäivän päätteeksi uusiksi. Tämän myötä Evans nousi Tänakin ohi kärkeen.
SEURANTA:
EK6 San Rosendo 2 – 23,32 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Adrien Fourmaux | M-Sport | 12:05,4 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +1,8 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +2,1 |
4. | Sami Pajari | Toyota | +3,5 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4,1 |
6. | Ott Tänak | Hyundai | +4,2 |
7. | Grégoire Munster | M-Sport | +6,0 |
8. | Esapekka Lappi | Hyundai | +7,0 |
9. | Thierry Neuville | Hyundai | +11,3 |
La 28.9. klo 9.30: Rallin ensimmäinen erikoiskoe keskeytettiin Neuvillen, Tänakin ja Ogierin jälkeen. Pätkäajat laskettiin perjantaipäivän päätteeksi uusiksi. Tämän myötä Evans nousi Tänakin ohi kärkeen.
Klo 23.41: Tilanne kärkisijoilla on perjantain päätteeksi kerrassaan kutkuttava. Ralli jatkuu lauantaina Suomen aikaa kello 14.50.
Klo 23.13: Munster puolestaan pistelee pätkän kuusi sekuntia Ogieria hitaammin. Hän putoaa Chilen kokonaistilanteessa viidenneksi, Pajari nousee hänen edelleen nelossijalle.
Klo 23.09: Päivän päätös ei ole Esapekka Lapilta luokkaa super. Hän häviää Fourmaux'lle seitsemän sekuntia, ja Lappia hitaampi tällä pätkällä on ollut vain Neuville.
– Tultiin läpi. En tiedä, oliko rengasvalinta nopein välttämättä. Pitää analysoida sitä. En tiedä, aika karmea päivä Hyundaille, mutta jatketaan tästä.
Klo 23.06: Fourmaux lasauttaa pohjat päivän päätöspätkälle: 1,8 sekuntia hyvää Ogieriin.
Fourmaux kertoo yrittäneensä parhaansa läpi iltapäivän, mutta auton kanssa on töitä pätkien välillä.
Klo 23.03: Pajari pudottaa Rovanperää pätkäajoissa pykälällä. Pajari on nyt kolmantena, 1,7 sekuntia Ogierista. Fourmaux on kuitenkin porhaltamassa pohjia hurjalla kyydillä.
– Hyvä päivä. Käytännössä ilman mitään virheitä. Toki joitain paikkoja liian varovasti, mutta se on ihan normaalia. Totuttelen tässä vielä. Muutkin meinaavat varmaan mennä aika kovaa, niin ei tässä helpolla pääse. Mutta tosi hyvä fiilis kaikkinensa. Tässä on kaksi päivää rallia vielä jäljellä, niin jatketaan, Pajari kuittaa.
Klo 22.59: Rovanperä kiilaa tässä kohtaa pätkän kolmosaikaan, 2,3 sekuntia Ogieria hitaampana.
– Ihan ok päivä siihen nähden, että ei tuntunut hyvältä missään vaiheessa. Se, että ollaan ehjänä maalissa eikä hirveän kaukana kärjessä, on jo hyvä. Koetetaan parantaa huomiselle, Rovanperä summaa.
Klo 22.57: Tänak säilyttää täpärästi rallin kokonaistilanteen kärkipaikan. Hän on perjantain jälkeen 0,4 sekuntia Evansin edellä.
Klo 22.55: Evans oli aivan loppua lukuun ottamatta pätkällä Ogieria nopeampi, mutta taipuu lopulta niukin naukin, 0,3 sekunnilla.
Evans sanoo, että meni ainakin paremmin kuin aiemmin, mutta auton kanssa ei ole "luonnollinen olo".
Klo 22.51: Ogierin lopetus on vahva. Hän rykäisee Tänakia 2,4 sekuntia nopeamman pätkäajan.
Ogierilla on ollut ongelmia hybridin kanssa.
Klo 22.48: Tänak porhaltaa Neuvillea 7,1 sekuntia nopeamman ajan. Virolaisella tekee tiukkaa Ogierin ja Evansin kanssa. Evans on väliajoissa hiukan edellä, Ogier niukasti jäljessä.
– Meillä oli hyvä päivä, ja meidän täytyy olla siihen todella tyytyväisiä, Tänak kuittaa.
Klo 22.46: Neuville on ajanut pätkän aikaan 12:16,7, mutta Tänak tulee jälleen sekuntikaupalla rivakampaa kyytiä.
– Haastava päivä. En pystynyt ajamaan nopeasti. Joka kerta kun yritimme hyökätä, auto lähti hanskasta. Uskon, että teimme virheen asetuksissa, Neuville sanailee.
Klo 22.35: Neuville ottaa MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahkon sanoin pientä "penkkapusua", mutta matka jatkuu ilman suurempaa draamaa.
Klo 22.34: Käynnissä on päivän viimeinen erikoiskoe. Juuri kun Neuville oli lähdössä sille ensimmäisenä autolla, tiellä vilahti pieni eläin, nähtävästi koira, mutta se lähti ennen belgialaisten starttia reitiltä pois.
EK5 Rere 2 – 13,34 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 6:35,9 |
2. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +0,2 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +1,3 |
4. | Esapekka Lappi | Hyundai | +2,3 |
5. | Grégoire Munster | M-Sport | +2,6 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +3,7 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +4,1 |
8. | Elfyn Evans | Toyota | +6,5 |
9. | Thierry Neuville | Hyundai | +10,0 |
Klo 22.15: Munster kellottaa pätkällä lähes Lapin veroisen vedon. M-Sport Fordin kuljettaja taipuu Ogierille 2,6 sekuntia.
Munster nousee Pajarin edelle rallissa, neljännelle sijalle. Pajari pysyy kuitenkin viidentenä, koska Fourmaux sai minuutin aikasanktion.
– Edeltävällä pätkällä meillä ei ollut paljoa luottamusta niin monien pirullisten mutkien ja takapään liukumisen myötä, mutta tämä oli todella hyvä veto, Munster virkkoo.
Klo 22.13: Esapekka Lappi taittaa mallikkaan pätkän. Hän taipuu Ogierille 2,3 sekuntia ja kaasuttelee erikoiskokeen nelosajan.
– Tämä tuli vähän paremmin. Pikkumuutoksia vielä tuossa korjausten lomassa tehtiin, ja nyt oli vähän parempi. Vähän meinaa latistaa, mutta koetetaan pitää leuka ylhäällä, sanoo Lappi, joka kärsi edeltäneellä erikoiskokeella rengasrikon.
Klo 22.09: Fourmaux taipuu lopulta täpärästi Ogierille, mutta vain 0,2 sekunnilla. Pätkän kakkosaika.
Fourmaux selvittää pätkän myöhästymishässäkkäänsä. Hänellä oli ollut ongelmia laturin kanssa. Fourmaux oli korjannut sitä, mutta samalla hän rikkoi letkun, joka piti sen jälkeen vaihtaa.
Fourmaux sai myöhästymisestään minuutin aikasanktion.
Klo 22.09: Pajari on niukasti Rovanperää hitaampi. Veto on häneltä kuitenkin oikein oivallinen, 4,1 sekuntia Ogierista.
– Ihan ok. Tosi puhdas pätkä taas ja alkaa ihan mukavalta tuntua. On kuitenkin paljon parannettavaa vielä, mikä on varmaan ihan luonnollista.
Klo 22.06: Fourmaux'lla vilkkuu autossa hälytys. Vauhti on kuitenkin raisua, ja hän on 8,5 kilometrin kohdalla jopa Ogieria nopeampi.
Klo 22.04: Rovanperälle toistaiseksi pätkän kolmanneksi nopein aika, 3,7 sekuntia Ogierista.
– Tällaista vauhtia nyt pääsee. Ei pääse kyllä kovempaa.
– Ajaminen ja auto eivät vain sovi yksi yhteen tällä hetkellä. Silloin niissä tilanteissa on vaikea nousta kyytiä. Ajetaan nyt se, mitä päästään, ja koetetaan ajaa virheettömästi.
Klo 22.04: Fourmaux on kuusi minuuttia myöhässä. M-Sport Fordissa vedenpaineet ovat pudonneet. Hän lähtee kuitenkin erikoiskokeelle, mutta saa myöhästymisestään minuutin aikasanktion.
Klo 22.00: Rovanperän takarengas käy hetkellisesti ojassa, mutta siitä ei suurta harmia muodostu.
Klo 21.57: Tänak siirtyy MM-rallin kärkeen. Evans taipuu tällä pätkällä hänelle 5,2 sekuntia ja Ogierille 6,5 sekuntia.
Klo 21.54: Tänakin pohjat eivät kauaa sellaisina pysy, kun seuraavana ajava Ogier lyö virolaisen rykäisyn 1,3 sekunnilla.
– Elämä on hyvää, yritämme nauttia, Ogier tokaisee.
Klo 21.51: Tänakin pätkäaika on eri luokkaa kuin Neuvillella. Virolaiselle pohjat 8,7 sekunnin erolla tallikaveriin.
– Auto on ollut ok aamusta asti, vähäsanainen Tänak lausuu.
Klo 21.49: Neuville kellottaa 6:45,9, mutta Tänak on tulossa useamman sekunnin nopeammin.
Neuville valittelee liukkautta. Auton kanssa on taistelemista. Irtosoraa on paljon, ja belgialainen toteaa, ettei tiedä, mistä se tulee.
Klo 21.42: Aika taittaa Reren pätkä toistamiseen. MM-sarjan kärkimies Thierry Neuville tutusti ensimmäisenä reitillä.
EK4 Pulperia 2 – 19,72 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 9:52,3 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +5,9 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +10,5 |
4. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +12,1 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +13,8 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +13,9 |
7. | Grégoire Munster | M-Sport | +13,9 |
8. | Kalle Rovanperä | Toyota | +15,8 |
9. | Esapekka Lappi | Hyundai | +27,2 |
Klo 21.31: Evans jatkaa rallin kärjessä, Tänak on noussut toiseksi (+2,7). Rovanperä on nyt tulosliuskalla kolmantena (7,5) ja Pajari on pudonnut kaksi pykälää viidenneksi (+9,9). Lappi on kahdeksantena, 35 sekuntia kärjestä.
Klo 21.17: Esapekka Lappi oli ajamassa oivaa pätkäaikaa, mutta on kärsinyt rengasrikon. Oikea takarengas on hajonnut keskellä tietä. Lappi jää Ogierin ajasta 27,2 sekuntia.
– Ei oo jumalauta todellista, ei vitun vittu, kartanlukija Janne Ferm kiroaa pätkän maalissa.
Lappi kuittaa, että "huonoa tuuria, ei voi mitään".
Klo 21.16: Pajarillakaan pätkä ei mennyt hyvin. Hän häviää Ogierille 13,8 sekuntia.
– Oli aika haastavaa. Osa paikoista oli tosi liukkaita. Ei ollut oikein luottoa puskea niissä paremmissa paikoissa. Aika vaihtelevaa, mutta ihan ok.
Klo 21.12: Rovanperä ottaa tällä erikoiskokeella Ogierilta takkiin 15,8 sekuntia. Häntä ennen Fourmaux hävisi Ogierin ajalle 12,1 sekuntia.
– Mentiin yhdessä paikassa vähän leveäksi ja jouduttiin peruuttelemaan. Ei oikeastaan muuta ihmeellistä. Tietenkin harmi, että tällä pätkällä, minkä aika vaikuttaa aamuunkin, mutta sellaista se on.
Rovanperä viittaa siihen, että tältä pätkältä saataisiin vertailuajat erikoiskoe 1:lle, jonka vain kolme kuskia pääsi maaliin. Nämä vertailuajat tulisivat kokonaisaikaan.
Klo 21.11: Rovanperän auto vaikuttaa säilyneen ehjänä, ja matka jatkuu oivaa kyytiä. Kontakti aitaan oli melko kevyt.
Klo 21.08: Rovanperä on pyörähtänyt. Suomalainen kolauttaa aitaan. Viiden kilometrin kohdalta 7,5 kilometriin hän on ottanut reilut kahdeksan sekuntia lisää takkiin Ogierille.
Klo 21.06: Evans jäi peräti 10,5 sekuntia Ogierin vahvasta kärkinoteerauksesta.
Klo 21.02: Ogierille tähänastiset pohjat 5,9 sekunnin erolla Tänakiin.
Ogier lupaa antavansa myöhemmin viikonloppuna enemmän kommentteja, mutta tänään lausuntoja ei juuri heru.
– Tämä ei ole älykkäin tapa, mutta nämä ovat kaikki käytössä olevat työkalumme, joten huomenna minulla on antaa teille enemmän.
Klo 21.00: Tänak ajoi pätkän kahdeksan sekuntia Neuvillea nopeammin, mutta Ogier on tulossa vielä kovempaa.
Tänak jatkaa vähäsanaista kommentointilinjaansa.
– Siisti pätkä. Hauska ralli. Kaikki hyvin.
Klo 20.58: Thierry Neuville on ajanut pätkän aikaan 10:06,2. Hän sanoo pidon olevan "nolla", ja Hyundain tiellä pitämisessä oli tekemistä. Huollossa tehtiin muutoksia, mutta ne "eivät olleet hyviä".
Klo 20.46: Päästäisiinkö Pulperia tällä kertaa viemään kokonaan läpi? Päivän alussa vain kolme kuskia sai kaasuteltua pätkän maaliin, ja erikoiskoe keskeytettiin yleisön toiminnan takia.
EK3 San Rosendo 1 – 23,32 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 12:20,5 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +0,1 |
3. | Grégoire Munster | M-Sport | +1,1 |
4. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +2,7 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +3,8 |
6. | Ott Tänak | Hyundai | +4,7 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +5,6 |
8. | Esapekka Lappi | Hyundai | +11,8 |
xx. | Sébastien Ogier | Toyota | +1:48,5 |
xx. | Martins Sesks | M-Sport* | +5:19,9 |
** Sesks ajoi ilman hybridiyksikköä.
Klo 20.35: Ennen kuin kilpailu jatkuu perjantain loppupäivän kolmella pätkällä, alla kuljettajien kommentteja huoltotauolta:
Klo 18.48: Martins Sesks on keskeyttänyt. Hän ei pystynyt ajamaan takaisin huoltoon rengasrikkojen runtelemalla autollaan. Hänellä oli käytössään vain yksi vararengas, mutta kahden renkaan puhkeamisen myötä hän olisi tarvinnut toisen. Latvialaista ei tänään enää ajamassa nähdä, vaan hän aloittaa leikin uudelleen huomenna.
Klo 17.31: Kärki on päivän ensimmäisen lenkin kaasutellut. Kärjessä on tiukkaa Evansin johtaessa rallia 2,2 sekunnilla ennen Rovanperää. Ajaminen jatkuu kello 20.46, jolloin samat kolme pätkää ovat jälleen ohjelmassa.
Klo 17.18: Sesks jää Rovanperän pohjista 5:19,9 minuuttia. Latvialainen on kärsinyt kaksi rengasrikkoa.
– Juutuin irtosoraan, osuimme penkkaan, Sesks sanoo.
Päivähuoltoon on siirtymää päälle 130 kilometriä. Siinäkin on rengasrikkojen jäljiltä tekemistä.
– Meillä ei ole toista vararengasta, joten olemme isoissa ongelmissa nyt.
Klo 17.10: Sesks ajaa yhä pätkää läpi. Hän tulee jäämään Rovanperän pohjista yli viisi minuuttia. Tässä hänen tilanteensa:
Klo 16.59: Lappi jää Rovanperän pohjista 11,8 sekuntia. Yksi oikealle kääntyvä mutka painuu vähän leveäksi, mutta siitä selvittiin ilman suurempaa draamaa.
– Ei tämä pysy tiellä yhtään. Ei ole minkäänlaista pitoa. Vaikka lopussa tultiin ihan mummoa kirkkoon, niin kuin koko pätkä, niin silti menee pihalle. Se vain valui ja valui ja valui. En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.
Samaan aikaan Sesks tekee ajovirheen ja joutuu pysähtymään pätkän varteen.
Klo 16.57: Pajari maalissa. Tappiota Rovanperälle tulee 3,8 sekuntia.
– Ihan jees. Haastavalta tuntuu. On paljon pidon vaihtelua. Vaikea sanoa pätkällä ajaessa, että mennäänkö kovaa vai hiljaa. Opetellaan.
Klo 16.53: Rovanperä nipistää kymmenyksellä alle Evansin ajan!
– Ihan ok ajan puolesta, mutta ajaminen on tosi vaikeeta. Tällainen tien pinta ja pito ei sovi oikein mun normaalille ajotyylille. Joutuu taistelemaan koko ajan ihan älyttömästi sitä ajotyyliä ja autoa vastaan. Ei ole kyllä kivaa, Rovanperä sanoo.
Klo 16.51: Evansin noteeraus kestää Fourmaux'n hyökkäyksen. Eroa 2,6 sekuntia Evansin hyväksi.
Klo 16.48: Evans tulee Ogierin perässä 4,6 sekuntia Tänakia kovempaa ja nousee kisan kärkeen.
– Seb ei hidastanut minua. Tilannetta on vaikea hallita. Jotkut paikat ovat puhtaita, mutta irtosoraakin löytyy.
Klo 16.46: Ogierille tappiota Tänakiin nähden 1:43,8 rengasrikon vuoksi. Kokonaistilanteessa Ogier on 1:28,0 päässä MM-sarjaa johtavasta Neuvillesta. Ogierilla ei ole juuri mitään sanottavaa tämänkään pätkän maalissa, eikä siitä vähästä saa edes mitään selvää.
Klo 16.42: Tänak alittaa Neuvillen noteerauksen 0,9 sekunnilla.
– Meillä kaikki kunnossa. On ollut hyvä aamu.
Klo 16.39: Neuville on pätkän maalissa.
– Tästä tulee pitkä viikonloppu. Taistelen. En voi tehdä mitään muuta. Todella haastavaa.
Neuville kuulee myös Ogierin rengasrikosta.
– Kuten sanoin, tästä tulee pitkä viikonloppu. Meidän täytyy keskittyä omaan tekemiseemme. Vain sillä on merkitystä.
Klo 16.34: Ogier rikkoo renkaansa aivan pätkän ensimmäisillä kilometreillä. Vajaat kaksi minuuttia siinä minuuttia palaa, kun renkaan vaihtaa.
Klo 16.26: Päivän ensimmäisen lenkin viimeinen pätkä käyntiin.
EK2 Rere 1 – 13,34 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 6:44,4 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +2,3 |
3. | Sami Pajari | Toyota | +2,9 |
4. | Sébastien Ogier | Toyota | +3,9 |
5. | Ott Tänak | Hyundai | +4,1 |
6. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +4,8 |
7. | Grégoire Munster | M-Sport | +5,9 |
8. | Esapekka Lappi | Hyundai | +6,6 |
9. | Thierry Neuville | Hyundai | +8,3 |
10. | Martins Sesks | M-Sport* | +8,4 |
* Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.
Klo 16.09: Omanlaisensa vahvistus spekulaatioihin Hyundain tallimääräyksestä tulee siinä, että jopa Munster on Lappia 0,7 sekuntia nopeampi. Ilman hybridiyksikköä ajava Sesks on täpärästi hitain rally1-kuljettaja jäätyään Evansin pohjista 8,4 sekuntia.
Klo 16.03: Lappi jää Evansin pohjista 6,6 sekuntia. Hän on tässä kohtaa toiseksi hitain. Taakse jää vain Neuville.
– Ihan jees. Järkevä alku. Varmaan se aika voisi olla parempi, mutta en mitenkään yllättynyt ole. Katsotaan, voidaanko ajaa kovempaa vai ei, Lappi sanoo.
MTV Urheilun selotamossa nostetaan heti esiin, että olisiko Hyundailta tullut jo tallimääräys.
– Eiköhän tuosta pysty tulkitsemaan, että käsky on tullut tuoda auto maaliin. Se ei ole helppo paikka olla kolmosautona, kun näyttöjä pitäsi antaa päälliköille ja samaan aikaan he pyytävät, että tuo auto maaliin, MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen sanoo.
Muistetaan, että nykyisellä pistesysteemillä Hyundaille riittäisi merkkimestaruuteen se, että tallin kuskit ajavat täydet pisteet kauden kolmesta viimeisesä sunnuntaipäivästä.
Klo 16.00: Pajari jää Evansista 2,9 sekuntia, eli lähes sama vauhti kuin Rovanperällä.
– Tuntui todella vaikealta. Flow ei ollut hyvä. Jos aika on hyvä, hieno juttu. Flow ei ollut sellainen kuin haluaisin. Ero pidossa on aika iso riippuen siitä, ajaako ajolinjalla vai sen vieressä.
Klo 15.57: Rovanperä jää Evansista 2,3 sekuntia. Näyttää siltä, että olosuhde vain huononee Evansin jälkeen.
– Tie ei putsaannu ihan niin paljon kuin olettaisi. Ihan ok, Rovanperä sanoo.
Klo 15.54: Fourmaux jää Evansista 4,8 sekuntia.
– Valitettavati menetimme ensimmäisen erikoiskokeen. Pito vaihtelee suuresti.
Klo 15.51: Evans tulee 3,9 sekuntia Ogieria kovempaa.
– Ihan ok. Pito vaihteli. Joissain paikoissa oli irtosoraa, mutta toisissa paikoissa olosuhde oli ihan hyvä. Se tekee tästä vaikeaa.
Klo 15.50: MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen kommentoi Ogierin ja Tänakin niukkaa kommentointilinjaa, joka siis johtuu Ogierille annetusta 30 000 euron ehdollisesta sakosta Kreikassa annettujen kommenttien vuoksi. Suninen uskoo, että Tänak ja Ogier ovat juonineet suunnitelman yhdessä.
– Se on iso menetys rallissa, jos ei pystytä kommentoimaan tai jos moititaan jotain, niin heti annetaan sakkoa. Tämä on ainutlaatuinen laji, kun mikrofoni tulee heti suun eteen ja päästään adrenaliinihöyryissä kommentoimaan. Se on lajin suola. Niitä pitäisi pystyä sallimaan. Tiimeiltä on aika tarkat raamit, mitä saa ja mitä ei saa sanoa. Jos lähdetään tuomitsemaan kaikki, niin tässä on se lopputulos valitettavasti.
Klo 15.48: Ogier lyö Tänakin ajan 0,2 sekunnilla. Kokonaistilanteessa eroa 9,3 sekuntia Tänakiin ja 14,9 sekuntia Neuvilleen.
– Hyvää huomenta! Olit nopein 0,2 sekunnilla. Onko jotain, mitä haluaisit sanoa? haastattelija Molly Pettit aloittaa.
– Hyvää huomenta! Ymmärrät, ettei minulla ole paljoakaan sanottavaa.
– Mitä se vaatii, että puhut meille?
– Anteeksi, en kuule mitä sanoit.
Tätä se nyt tulee olemaan Ogierin ja Tänakin kanssa.
Klo 15.45: Tänak tulee pätkän jälkimmäisen puoliskon todella hyvin suhteessa Neuvilleen. Eroa maalissa 4,2 sekuntia virolaisen hyväksi. Kokonaistilanteessa sitä on nyt 5,6 sekuntia.
– Sama kuin aiemmin. Ei mene kovin hyvin, mutta en saa sanoa mitään.
Klo 15.42: Neuville pätkän maalissa. Tänak tulee perässä reilun sekunnin kovempaa tässä kohtaa.
– Paljon putsaamista. Ei kovin kivaa. Tämä oli paljon pahempi kuin ensimmäinen. Minulla ei ole pitoa.
Klo 15.35: Nyt jatkuu. Neuville liikkeellä.
Klo 15.32: Toisen pätkän alku on viivästynyt.
Klo 15.30: MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen huomauttaa, että avauspätkälle tässä kohtaa annetut laskennalliset ajat voivat vielä muuttua.
– Uskon, että tässä kohtaa annetaan aika, jotta voidaan katsoa yleiskilpailun tilannetta. Ihmisten on helpompi seurata rallia. Jos Kalle painaa nyt molemmilla pätkillä kymmenen sekuntia päihin Ogieria, siinä on helpot perustelut sitten, ettei Kallen olisi kuulunut ykköspätkällä kymmentä sekuntia jäädä.
Klo 15.27: Pian mennään taas. Toivottavasti tällä kertaa saadaan pätkä ajettua läpi.
EK1 Pulperia 1 – 19,72 km*
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 9:59,1 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +9,1 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +10,5 |
4. | Elfyn Evans* | Toyota | +10,5 |
5. | Adrien Fourmaux* | M-Sport | +10,5 |
6. | Kalle Rovanperä* | Toyota | +10,5 |
7. | Sami Pajari* | Toyota | +10,5 |
8. | Esapekka Lappi* | Hyundai | +10,5 |
9. | Grégoire Munster* | M-Sport | +10,5 |
10. | Martins Sesks* | M-Sport** | +10,5 |
* Erikoiskoe keskeytettiin kolmen ensimmäisen auton jälkeen. Lopuille kuljettajille annettiin laskennallinen aika.
** Sesks ajaa Chilessä ilman hybridiyksikköä.
Klo 15.20: Laskennalliset ajat ovat saapuneet. Kaikki rally1-kuljettajat, jotka eivät ehtineet ajaa avausptkää läpi, saavat ajan 10:09,6. Aika on sama kuin Neuvillen noteeraus.
Kaikille muille kuljettajille avauspätkän aika on 10:40,0.
Klo 15.06: Rallin ensimmäinen erikoiskoe on keskeytetty. Tässä tiedot Chilestä:
Klo 14.58: Siinä mielessä pätkän keskeyttäminen on mielenkiintoista, että kaksi kovinta Hyundai-kuljettajaa ehtivät ajaa sen läpi ja kuluttaa renkaitaan. Toyota-kuljettajista sekä Evans että Rovanperä saavat säästää renkaitaan tämän pätkän ajan.
Rengaskuluman odotetaan olevan viikonlopun aikana erittäin kovaa, ja rengaspeli on tästä johtuen yksi kisan ratkaisevista yksityiskohdista.
Klo 14.57: Tiedot Chilestä kertovat, että pätkä on keskeytetty yleisön toiminnan takia, eli mitä ilmeisimmin katsojat ovat väärässä paikassa. Voi voi.
Klo 14.52: Evans ajaa ilman kypärää pätkää läpi. Erikoiskoe on peruttu!
Klo 14.51: Ogier lataa 9,1 sekunnin pohjat Tänakiin nähden.
– Kaikki kunnossa. Hyvä aika, Ogier kuittaa ja näyttää peukkua.
Samat sanat kuin Tänakiin. Saa nähdä, kuinka kauan nämä kommentit jatkuvat. Toisaalta tämä on juuri sitä, mitä FIA toiminnallaan tilasi.
Klo 14.48: Tänak lyö Neuvillen 1,4 sekunnilla.
– Emme voi sanoa paljoakaan. Tällä hetkellä olemme positiivisia, Tänak veistelee.
Hän jatkaa kuittailua FIAn suuntaan Ogierin saaman 30 000 euron sakon takia.
Evans lähtee liikkeelle viisi minuuttia alkuperäistä aikaa myöhemmin.
Klo 14.45: Neuville maalissa.
– Todella vaikeaa. Pitoa ei ole yhtään. Alku oli kuin jäällä ajaisi. Tiedämme tavoitteemme. En yrittänyt liikaa. Ajoimme puhtaasti, mutta pitää parantaa vähän.
Klo 14.44: Ensimmäiset väliajat nyt kaikilta mestarikandidaateilta taulussa. Neuville ja Tänak tulevat aivan tasatahtia, Ogier on viidessä kilometrissä pari sekuntia edellä.
Klo 14.35: Neuville liikkeellä! Ralli on käynnissä. Rovanperän lähtöaika 14.50, Pajarin 14.53 ja Lapin 14.56.
Klo 14.34: Rengasvalinnat on helppo listata: kaikilla pääluokan kuljettajilla on tälle lenkille pakattuna viisi pehmeää rengasta.
Klo 14.23: Lähtöjärjestys on tuttuun tapaan MM-pistetilanteen mukainen: Neuville, Tänak, Ogier, Evans, Fourmaux, Rovanperä, Pajari, Lappi, Munster, Sesks.
M-Sportilla kolmannen kerran ajava Sesks kilpailee tälläkin kertaa ilman hybridiyksikköä.
Klo 14.15: Hyvää iltapäivää ja tervetuloa mukaan seuraamaan päivän rallitapahtumia! MM-taistelun kannalta kyseessä voi olla jo iso päivä. Rengasrikkojen riski on suuri, ja sellainen heilauttaisi asetelmia jo tuntuvasti. Hyundain Thierry Neuville lähtee kisaan 34 pisteen erolla tallikaveriinsa Ott Tänakiin ja 38 pisteen erolla Toyotan Sébastien Ogieriin. Valmistajissa Hyundain ero Toyotaan on 35 pistettä.
-
Lataa lisää
Uusimmat
-
09:46
VR myy maantielogistiikkansa ja luopuu asema- ja varikkokiinteistöistään
-
09:44
Häkkänen: EU:n kaavailema lyijykielto heikentäisi puolustusta – kiellon taustalla ympäristön suojelu
-
09:43
Helsinki ostaa Helsingin areenan tontin
-
09:41
Matilda Wirtavuori sai erikoispalkinnon Miss Universum -kilpailussa: "Tuntuu ihan mahtavalta"
-
09:36
Taustat julki: Tämä halpamainen teko sai Mike Tysonin räjähtämään
-
09:28
Ruotsalaiskaksikon epäillään valmistelleen räjähdeiskua Vantaalla
-
09:21
Tokmanni paransi tulostaan
-
09:21
Mies vapaaksi – poliisi vaati vangittavaksi vuonna 2000 kadonneen Ismo Kumpulaisen murhasta
-
09:07
Ronnie O'Sulivanille käsittämätön snookertappio
-
09:04
Musiikkilegenda Quincy Jonesin kuolinsyy selvisi
-
08:39
Olli Jokinen viittoi maalivahtinsa pois – veskarin reaktio käynnisti huiman tapahtumasarjan
-
08:35
Juna-asemien näytöt toimivat taas
-
08:25
Nordea: Toiminnassa ei ole häiriötä
-
08:20
Kommentti: Tämä mies Markku Kanervan tilalle – Huuhkajien kärsimysnäytelmä tiivistyy yhteen ongelmaan
-
08:18
"Ihmiset jäävät tyhjän päälle": Hallituksen tavoite puolittaa toimeentulotuen saajien määrä tyrmätään täysin epärealistisena
-
08:16
Taivaalle nousee tänä iltana superkuu
-
08:09
Poista nämä laturit heti käytöstä!
-
07:46
JP Leppäluoto, 50, paljasti ilouutisen: "Tästä äijästä tulee alkuvuodesta 2025 vielä kerran isä!"
-
07:45
Lauri Markkanen loukkaantui pelottavasti – huolestuttava tieto kulisseista
-
07:43
Superhelppo kastike kalalle kuin kalalle – kalastusopas Tomin takuuvarma ohje
-
Lataa lisää