MM-rallikauden kolmas, Meksikossa ajettava osakilpailu käynnistyi toden teolla ensimmäisenä täytenä ajopäivänä eli perjantaina. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa rallin tapahtumia päivän kuudella metsäpätkällä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Meksikon MM-rallijärjestäjät yllättivät myös Esapekka Lapin ja Kalle Rovanperän pahanpäiväisesti – "Siihen kun tultiin sataayhdeksääkymppiä, niin..."
LUE MYÖS: Tekniikkavika tuhosi Ott Tänakin kilpailun – virolaisen toiveet menivät murskaksi, kun konepelti aukesi
TILANNE 8/23 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi | Hyundai | 1.20:24,9 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +3,4 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +26,3 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +38,8 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +54,5 |
6. | Dani Sordo | Hyundai | +1:24,8 |
xx. | Ott Tänak | M-Sport | +13:58,0 |
PERJANTAIN OHJELMA:
EK9 Las Dunas Superspecial 1 – 3,70 km | klo 01.16 |
EK10 Distrito León Mx SSS – 1,30 km | klo 02.16 |
SEURANTA:
EK8 Las Minas 2 – 13,79 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi | Hyundai | 8:47,7 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +1,2 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +3,1 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +3,9 |
5. | Dani Sordo | Hyundai | +5,4 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +6,8 |
xx. | Ott Tänak | M-Sport | +23,5 |
Klo 00.54: Tässä vaiheessa on aika kiittää seurasta liveseurannan osalta. Päivän päättävät yleisö-ek:t paketoidaan erikseen. Liveseurannan merkeissä jatketaan lauantaina iltapäivällä.
Klo 00.53: Emil Lindholm nousee Solbergin ongelmien seurauksena WRC2-luokassa kolmanneksi. Tälläkin pätkällä tulee reilut kymmenen sekuntia takkiin Gus Greensmithille.
Klo 00.50: WRC2-luokassa Oliver Solberg putoaa rengasrikon vuoksi lähes kahden minuutin päähän kärjestä.
Klo 00.37: Lappi tekee päivän neljännen pohja-aikansa ja kasvattaa johtomarginaalinsa 3,4 sekuntiin. Loistava päivä!
– Olen ajanut samalla rytmillä koko ajan ja yrittänyt tulla siististi. Nyt onnistuimme siinä hyvin, ja aika on hyvä. Auto tuntuu mahtavalta. Voin vain nauttia.
Klo 00.35: Ogier ei pysty lyömään Neuvillea, ja Lappi tulee useamman sekunnin kovempaa. Tämä näyttää suomalaisittain hyvältä.
– Yritämme vain pitää oman vauhtimme. Toistaiseksi kaikki menee hyvin. EP tekee hyvää työtä. Hieno taistelu.
Klo 00.28: Neuville lyö Rovanperän 5,6 sekunnilla, ja kaksikon välinen ero on nyt 15,7 sekuntia belgialaisen hyväksi. Sitä ei kahdella yleisö-ek:lla kiinni ajeta, eli Neuvillella on huomenna parempi lähtöpaikka kuin Rovanperällä.
Klo 00.26: Rovanperä ei ollut kovin tyytyväinen siihen, että otti tälle lenkille kaksi vararengasta. Hän kuitenkin lyö terveisiä ajelevan Tänakin 16,7 sekunnilla.
Huomista ajatellen merkittävää on kuitenkin se, että kokonaistilanteessa Rovanperän edellä oleva Neuville on kasvattamassa eroaan suomalaiseen useammalla sekunnilla.
Klo 00.13: Päivän viimeinen metsäpätkä on käynnissä, kun Tänak lähtee liikkeelle.
EK7 Ortega 2 – 15,71 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 8:20,8 |
2. | Esapekka Lappi | Hyundai | +1,9 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +4,2 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +6,9 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +8,0 |
6. | Ott Tänak | M-Sport | +33,9 |
xx. | Dani Sordo | Hyundai | +1:00,1 |
Klo 23.59: Sordon vasen takarengas oli hajonnut ja tuhonnut myös auton takakulmaa. Kenties tästä johtuen pöly pääsi tunkeutumaan ohjaamoon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 23.47: Sordo häviää Ogierille minuutin ja putoaa nelossijalta kuudenneksi.
Klo 23.46: Dani Sordo putoaa kauas palkintopallitaistelusta. Hänen autonsa ohjaamo on aivan täynnä pölyä, ja eroa kärkeen tulee useita kymmeniä sekunteja.
Klo 23.44: Ogier lyö Lapin 1,9 sekunnilla, ja Lapin johtomarginaali kutistuu 0,3 sekuntiin.
Klo 23.42: Ogier tempaisee taas 4,2 sekunnin pohjat edellään ajaviin. Katsotaan, pystyykö Lappi vastaamaan.
Klo 23.38: Neuville tulee kovempaa kuin Rovanperä, ja Evans tulee kovempaa kuin Neuville. Ei mitään uutta auringon alla, siis. Taaempana Ogier on avannut 1,1 sekuntia kovempaa kuin Lappi.
Klo 23.33: Aikojen perusteella Rovanperän auto taitaa kuitenkin olla ihan kunnossa. Rovanperä on 25,9 sekuntia nopeampi kuin Tänak, jonka hybridiyksikkö ei ainakaan tv-grafiikoiden perusteella toiminut lainkaan tällä pätkällä.
Klo 23.25: Kalle Rovanperä taitaa sanoa kesken ek:n kartturilleen Jonne Halttuselle, että "jotain on rikki".
Klo 23.20: Ja taas mennään! Tänak on jo startannut seuraavalle pätkälle.
EK6 El Chocolate 2 – 29,07 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi | Hyundai | 21:54,1 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +0,8 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +7,6 |
4. | Dani Sordo | Hyundai | +8,1 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +9,4 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +12,4 |
7. | Ott Tänak | M-Sport | +29,0 |
Klo 23.17: WRC2-luokassa Emil Lindholm putosi kärkipaikalta nelossijalle. Ei mitään ihmeempää, kuulemma. Lindholm tuli pätkän varmistellen läpi.
– Kolme autoa ennen meitä pääsivät tarkastamaan tämän pätkän edellisellä rundilla, kun sitten se keskeytettiin. Tämä oli tiedossa, että jäädään. Oli pakko pelata varman päälle. Tämä on ihan ok. Kisa on pitkä.
Tämä erikoiskoe siis keskeytettiin päivän ensimmäisellä lenkillä Jourdan Serderidiksen auton tukittua tien. Pätkä pantiin poikki juuri silloin, kun Lindholm oli lähtöviivalla.
Klo 23.04: Sordo ei aivan pysty vastaamaan Evansin vetoon. Hän jatkaa sijalla neljä. Ero kolmantena olevaan walesilaiseen kasvaa muutamalla kymmenyksellä, ja se on nyt 1,1 sekuntia.
Klo 22.59: Lappi nappaa tästäkin pohja-ajan! Hän on 0,8 sekuntia Ogieria nopeampi ja kasvattaa johtomarginaalinsa 2,2 sekuntiin. Hienoa taistelua!
– Puhtaasti tuli. Täällä ei voi hyökätä, muuten ajaa ulos. Pitää vain pysyä linjalla, ja siinä se.
Pohja-aika on Lapille päivän ja rallin kolmas.
Klo 22.56: Välissä Evans alitti Neuvillen ajan 2,0 sekunnilla, ja nyt Ogier tulee ja tekee 6,8 sekunnin pohjat. Mutta: Lappi on väliajoissa Ogieriakin nopeampi!
– Hyvä taistelu! Ajoin hyvin, olen tyytyväinen.
Klo 22.50: Neuville alittaa Rovanperän ajan 3,0 sekunnilla. Väliajoissa Ogier ja Lappi ovat omilla lukemillaan. Ero kolmannessa splitissä vain 0,1 sekuntia Ogierin hyväksi.
Klo 22.48: Rovanperä tulee maaliin 16,6 sekuntia Tänakia nopeampana. Tämäkään aika ei takana tuleville riitä. Huomionarvoista on, että Rovanperä on Rally1-kuljettajista ainoa, jolla on tällä lenkillä mukana kaksi vararengasta.
– Tie putsaantuu paljon takana tuleville. Tein parhaani. Puhdas veto. Otimme kaksi vararengasta, koska ajattelimme, että voimme niin saavuttaa enemmän. täällä lisäpainoa ei ole hyväksi, mutta katsotaan myöhemmin lenkillä.
Klo 22.44: Tänak saatu ek-maaliin. Rovanperä väliajoissa 15 sekuntia nopeampi.
– Turbo on kunnossa nyt. Tien putsaamista oli jonkin verran.
Klo 22.39: Toisen lenkin rengasvalinnoissa on jonkin verran eroja kuljettajien välillä:
kuljettaja: | talli: | kovaa: | pehmeää: |
Ott Tänak | M-Sport | 3 | 2 |
Kalle Rovanperä | Toyota | 4 | 2 |
Thierry Neuville | Hyundai | 5 | |
Elfyn Evans | Toyota | 5 | |
Sébastien Ogier | Toyota | 5 | |
Esapekka Lappi | Hyundai | 4 | 1 |
Dani Sordo | Hyundai | 5 |
Klo 22.35: MM-sarjan kärkikolmikko on tullut toiseen väliaikaan. Neuville nopein, Rovanperä 1,9 sekuntia hitaampi ja Tänak 6,7 sekuntia hitaampi.
Klo 22.22: Sitten mennään! Tänakin auto on korjattu, ja virolainen starttaa ensimmäisenä pätkälle.
Klo 22.12: Välipalanachot on syöty, ja seuraavaksi on taas aika nautiskella suklaata. Edessä on pätkä, jonka Teemu Suninen nosti aiemmin tänään yhdeksi koko MM-rallikauden vaikeimmista.
Tänak starttaa pätkälle 22.22, Rovanperä 22.25, Neuville 22.28, Evans 22.31, Ogier 22.34, Lappi 22.37 ja Sordo 22.40.
EK5 Las Minas 1 – 13,79 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi | Hyundai | 8:55,6 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +0,6 |
3. | Dani Sordo | Hyundai | +1,9 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +3,2 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +5,4 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +12,8 |
xx. | Ott Tänak | M-Sport | +2:08,4 |
Klo 21.35: Esapekka Lappi päivähuollossa:
1:58
Klo 21.20: Kalle Rovanperä päivähuollossa:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 21.13: Ott Tänak päivähuollossa:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 19.55: WRC2-luokassa Emil Lindholm jatkaa piikkipaikalla. Hän jäi Oliver Solbergin pohja-ajasta 4,0 sekuntia, mutta kokonaistilanteessa toisena oleva Gus Greensmith on yhä 3,0 sekunnin päässä.
Klo 19.33: Kovaa oli kato Rally1-kuljettajien joukossa perjantain ensimmäisellä lenkillä. Kymmenestä kuljettajasta kolme joutui keskeyttämään, ja Tänakillekin tuli turbo-ongelman vuoksi tappiota yli 12 minuuttia.
Klo 19.27: Sordo on tällä pätkällä kolmanneksi nopein. Kokonaistilanteessa hän ei kuitenkaan pysty nousemaan Evansin edelle kolmanneksi. Kaksikon välinen ero nyt 0,6 sekuntia walesilaisen hyväksi.
Klo 19.23: Tänään 30 vuotta täyttävä Katsuta ajaa ulos ja joutuu keskeyttämään toisen peräkkäisen kilpailun.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 19.20: Lappi tekee 0,6 sekunnin pohjat ja lähtee päivähuoltoon 1,4 sekunnin johtomarginaalilla Ogieriin nähden!
– Täytyy olla tyytyväinen. Seb on voittanut tämän rallin niin monta kertaa, ja pystymme vastaamaan hänen vauhtiinsa. Toki ajaminen ei ole koskaan täydellistä. Oli paikkoja, joissa menetin muutaman kymmenyksen. Parantamisen varaa siis on. Yritetään sitä toisella lenkillä.
Klo 19.16: Ogier tulee maaliin 2,6 sekuntia Evansia kovempaa, mutta Lappi on väliajoissa ranskalaista edellä. Hyvältä näyttää suomalaisittain.
– Tie paranee auto autolta, mutta iltapäivällä olosuhteiden pitäisi olla tasapuolisemmat.
Nähdäänkö Ogierilta silloin jonkinlainen isku?
Klo 19.12: Evans alittaa Neuvillen noteerauksen 2,2 sekunnilla. Lappi on hetki sitten startannut tälle pätkälle.
Klo 19.10: Neuville on ek-maalissa 7,4 sekuntia Rovanperää nopeampi. Belgialaiskuljettaja harmittelee, että edellisellä ek:lla auton pohjaan tullut erittäin kova isku vei hänen autostaan hybridiyksikön.
– Vähän huolestuttavaa on, jos hybridit rupeaa jo tässä kohtaa hajoamaan. Pätkiä ei ole ajettu kuin kolme. Todennäköisesti ongelmien pitäisi vain kasvaa, kun lämpötila nousee ja mennään kohti Meksikon iltapäivää, C Moren asiantuntija Teemu Suninen sanoo.
Neuville muuten nousi kokonaistilanteessa takaisin Rovanperän edelle.
Klo 19.06: Rovanperä maalissa. Takaa tulevat ovat väliajoissa useita sekunteja edellä. Rovanperä kertoo saaneensa osuman auton takapäähän, ja sen jälkeen hybridiyksikkö ei enää toiminut.
Klo 19.02: Niin vain Tänak pääsee tämänkin pätkän läpi. Vielä pitäisi selvittää reilun 60 kilometrin siirtymä huoltoon.
Klo 18.55: Edellä mainitun aikataulun mukaan mennään. Rovanperä starttasi juuri pätkälle viisi minuuttia Tänakin perään.
Klo 18.45: Tulospalvelun mukaan Tänak starttaa viitos-ek:lle klo 18.50 ja Rovanperä klo 18.55.
Klo 18.43: Lenkin viimeisen pätkän piti alkaa jo hetki sitten, mutta päivän aiempien tapahtumien vuoksi aikataulusta ollaan hieman jäljessä.
EK 4 Ortega 1 – 15,71 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 8:27,8 |
2. | Esapekka Lappi | Hyundai | +0,4 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +0,7 |
4. | Dani Sordo | Hyundai | +4,3 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4,6 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +5,7 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +7,9 |
xx. | Ott Tänak | M-Sport | +2:40,0 |
Kll 19.14: WRC2-luokan kärjessä on Emil Lindholm 3,3 sekunnin marginaalilla Gus Greensmithiin.
Klo 18.35: Sordo viimeisenä Rally1-kuljettajana pätkän maalissa. Hän häviää Ogierille 4,3 sekuntia ja putoaa kokonaistilanteessa Evansin taakse neljänneksi. Tästä erosta 2,7 sekuntia tuli kahdella viimeisellä kilometrillä.
– Menetin lopussa aikaa. Ei ollut luottamusta autoon, joka eli todella paljon.
Klo 18.34: Tässä vielä Neuvillen mainitsema läheltä piti -tilanne töyssyssä, joka yllätti hänet täysin yli 150 kilometrin tuntivauhdissa:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 18.32: 30-vuotispäiväänsä viettävä Takamoto Katsuta kertoo, että hänellä oli autossaan savua ja hän joutui siksi avaamaan autostaan ikkunaa.
Klo 18.26: Lappi häviää Ogierille 0,4 sekuntia, mutta kokonaistilanteessa suomalainen pysyy piikkipaikalla 0,8 sekunnin marginaalilla. Komeaa ajoa Lapilta!
– Tuntuu hyvältä. Alku ei mennyt hyvin, toinen puolisko oli parempi. Täytyy parantaa alkua toisella vedolla.
Klo 18.23: Ogier nipistää 0,6 sekunnilla Evansin ajan alle ja nousee rallin kärkeen. Perässä Lappi on muutaman kymmenyksen perässä väliajoissa.
Klo 18.19: Evans tulee ja tekee tässä vaiheessa pohjat. Hän on 3,9 sekuntia nopeampi kuin Rovanperä.
Klo 18.15: Neuville häviää Rovanperälle 3,3 sekuntia. Hän osui pätkän puolivälissä jonkinlaiseen töyssyyn.
– Se oli hullua. Teki todella kipeää, ja se yllätti meidät täysin. Luulin, että ajamme ulos. Onneksi olemme tässä ja auto toimii ainakin jollain tavalla.
Klo 18.12: Rovanperä alittaa Tänakin ajan maalissa reilulla kahdella ja puolella minuutilla. Perässä Neuville on toisessa väliajassa suomalaista perässä.
– Tein muutoksia autoon tälle pätkälle. Ne eivät olleet pitoa ajatellen hyväksi, Rovanperä kertoo.
Klo 18.10: Tänak selvittää pätkän läpi, mutta ei halua vastata siihen, onko auto mahdollista ajaa huoltoon saakka. Ennen sitä on ohjelmassa vielä yksi pätkä.
Klo 18.08: Nuo ylimääräiset minuutit tulivat tarpeeseen, sillä Rovanperä on pätkän puolivälissä 1:17 nopeampi kuin Tänak.
Klo 18.04: Rovanperän ja Tänakin väliin jätetään kaksi ylimääräistä minuuttia. Nyt siis Rovanperäkin pätkällä.
Klo 17.59: Päivän toinen pätkä saadaan käyntiin. Tänak starttaa kuin starttaakin reitille ensimmäisenä. Autossa ei kuitenkaan ole juuri tehoa, eli virolainen saattaa joutua jossain kohtaa päästämään Rovanperän edelleen.
Klo 17.46: Päivän toisen ek:n alku on viivästynyt.
EK3 El Chocolate 1 – 29,07 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi | Hyundai | 22:00,2 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +0,6 |
3. | Dani Sordo | Hyundai | +6,1 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +7,9 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +9,7 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +12,7 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +20,1 |
xx. | Ott Tänak | M-Sport | +7:47,7 |
kesk. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport |
Klo 17.44: Viimeisenä ek:n läpi ajanut Sordo kellotti kolmanneksi parhaan ajan. Hän hävisi Lapille 6,1 sekuntia ja on kokonaistilanteessa niin ikään kolmantena, 7,3 sekunnin päässä suomalaisesta.
Klo 17.40: Serderidiksen auton perään on kertynyt melkoinen jono rally2-autoja. Tämän vuoksi ek keskeytettiin punaisilla lipuilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 17.31: Viimeisenä Rally1-autona reittiä kiertävä yksityiskuljettaja Jourdan Serderidis on hänkin ulkona autostaan. Hänen autonsa näyttää kääntyneen ympäri niin, että nokka osoittaa väärään suuntaan. Serderidiksen auto on nokka vastakkain hänen jälkeensä startanneen Gus Greensmithin kanssa.
– Mitä ihmettä tapahtuu tällä hetkellä Meksikossa?! Juho Kokko hämmästelee C Moren selostamossa.
Ja Serderidis on siis kolmas M-Sportin autolla ajava kuljettaja....
Klo 17.28: Loubet ja kartturi Nicolas Gilsoul ovat ulkona autosta! C Moren selostamossa uumoillaan tukivarren katkenneen. Autoon tuli jonkinlainen isku, ja sen jälkeen matkanteko tyssäsi. M-Sportin alku tähän ralliin on ollut painajaismainen...
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 17.25: Lappi lyö Ogierin 0,6 sekunnin marginaalilla ja nousee rallin kärkeen! Nyt uskaltaa väliaikojen perusteella jo sanoa, että Lappi pitää nämä pohjat itsellään.
– Jos pystymme vastaamaan Sebin vauhtiin, olemme oikealla tiellä.
Klo 17.24: M-Sportin tviitin perusteella Tänak ja Järveoja yrittävät vielä siirtymällä korjata autoaan, ja isommat ratkaisut tehdään sen perusteella.
Klo 17.22: No niin. Ogier lyö 7,3 sekunnin pohjat. Tosin Lappi tulee perässä vielä kovempaa. Muut jälkipään lähtijät eivät tämän kaksikon vauhtiin pysty vastaamaan.
– On vaikeaa. Erittäin liukasta. Tie paranee auto autolta, Ogier sanoo.
Klo 17.20: Evans ei lopulta ehtinytkään tulla Tänakin ohi. Hän on nyt maalissa 1,8 sekuntia nopeampana kuin Neuville.
– Aika liukasta. Ei ole helppoa. Kaikki kunnossa. Tuli riittävän puhtaasti, tosin ehkä turhan varmistelevaa paikoitellen. On vaikea arvioida, minkälainen pito on.
Klo 17.19: Tänak pääsee kuin pääseekin maaliin asti. Hän häviää Neuvillelle seitsemän ja puoli minuuttia.
– Turbo. Se ei toimi, Tänak vahvistaa ongelmiensa syyn.
Klo 17.16: Neuville maalissa. hän on 3,0 sekuntia Rovanperää nopeampi.
– Tänakin pudottua pelistä pois, olosuhde heikkeni. Ajon puolesta pätkä tuli hyvin. Pitoa pitää parantaa, jotta voimme ajaa kovempaa.
Lappi on kolmossplitissä toistaiseksi koko joukon nopein. Ogier lienee tehnyt virheen kakkos- ja kolmossplitin välissä, sillä hän on hävinnyt tuolla reilun 7 kilometrin osuudella 3,2 sekuntia Lapille.
Klo 17.14: Rovanperä maalissa.
– On parempi, että on edes yksi linja kuin ei mitään. Tulee olemaan aika paskaa tästä eteenpäin. Ei tämä alun perinkään helppoa ollut, mutta nyt tämä meni vieläkin vaikeammaksi.
Klo 17.10: Tänak köröttelee pätkää läpi. Hän jäi kolmosplitissä kaksi minuuttia Rovanperälle. Ja nyt virolainen pysähtyy tienvarteen odottamaan, että Evans pääsee hänen ohitseen.
Klo 17.08: Kolmossplitissä Neuville on 1,8 sekuntia Rovanperää edellä. Ogierilla pohjat ensimmäiseen ja toiseen splitiin. Ranskalaisen perässä startannut Lappi ykkössplitissä 1,1 sekuntia Ogieria perässä.
Klo 17.06: Suninen uumoilee, että kyseessä on turbovika.
– Yleensä tämä on ollut erittäin rankka turboille. Ohut ilmanala, ja turbon nopeus pitää olla aivan järkyttävä, että saadaan tehoa moottoriin. Mutta yllättävän aikaisessa vaiheessa se hajosi.
Myös Tänak ja Järveoja puhuvat turbosta.
Klo 17.04: Tänak ja kartturi Martin Järveoja työstävät autoa konepellin alta ja yrittävät selvittää ongelmaa.
Tämä tarkoittaa sitä, että Rovanperä joutuu kuin joutuukin nyt sitten auraamaan tietä takana tuleville.
Klo 17.02: Tänak ongelmissa! Auto hyytyy tielle. Tänak katkaisee virrat ja käynnistää uudelleen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 17.01: Neuville saadaan toiseen splitiin. Rovanperä on 0,3 sekuntia nopeampi. Ykkössplitissä myös Evans jää Rovanperästä 0,4 sekuntia.
Voittajasuosikki Ogier on startannut..
Klo 16.58: Rovanperän pohja-aika ensimmäisessä splitissä pitää. Neuville jää 0,4 sekuntia.
Toisessa splitissä Rovanperä on 4,9 sekuntia Tänakia nopeampi.
Klo 16.57: Tässä rengasvalinnat päivän ensimmäiselle lenkille:
kuljettaja: | talli: | kovaa: | pehmeää: |
Ott tänak | M-Sport | 5 | |
Kalle Rovanperä | Toyota | 5 | |
Thierry Neuville | Hyundai | 5 | |
Elfyn Evans | Toyota | 1 | 4 |
Sébastien Ogier | Toyota | 5 | |
Esapekka Lappi | Hyundai | 5 | |
Takamoto Katsuta | Toyota | 1 | 4 |
Pierre-Louis Loubet | M-Sport | 1 | 4 |
Dani Sordo | Hyundai | 5 |
Klo 16.54: Rovanperä ensimmäisessä splitissä sekunnin Tänakia nopeampi.
Klo 16.50: C Moren asiantuntija Teemu Suninen nostaa El Chocolaten yhdeksi koko MM-sarjan vaikeimmista erikoiskokeista.
– Tie on tosi kapeeta, on tosi paljon ahtaita sumppupaikkoja ja silmähämyreitä. Siellä on välillä tie pettänyt sateesta johtuen. Ei ole yhtään tilaa virheeseen. Se pito, mikä tuohon syntyy, on tasan 30 sentin alueella; se, mitä uraa pyörät tekevät. Jos sieltä mennään leveäksi, sen jälkeen ollaan matkustajia.
Klo 16.48: Päivä on käynnissä! Tänak starttaa pätkälle.
Klo 16.40: Hyvää iltapäivää ja tervetuloa mukaan seuraamaan mielenkiintoisen, pitkään odotetun Meksikon MM-rallin avauspäivän tapahtumia.
Kyseessä on kauden ensimmäinen soraralli, ja tänään edessä on reilut 120 ek-kilometriä. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, tapahtumia tulee riittämään. Lenkin ensimmäinen pätkä on heti vanha tuttu El Chocolate, jolla on mittaa lähes 30 kilometriä.
Kärjessä startttaavat MM-sarjan ykkösnimet joutuvat lähtöpaikkansa vuoksi antamaan tuntuvasti tasoitusta. Ainakaan testi-ek:n perusteella Ott Tänakilla, Kalle Rovanperällä ja Thierry Neuvillella ei ole mitään mahdollisuuksia ajaa päivän ensimmäisellä lenkillä kärkiaikoja. Kyse on siitä, kuka jää kärjelle vähiten.
Taaempaa tulevien Sébastien Ogierin, Esapekka Lapin ja kumppaneiden on heidänkin toki pidettävä kieli keskellä suuta vältellessään tielle nousevia irtokiviä.
Yli 2500 metrin korkeudessa ja yli 30 asteen lämpötilassa ajettavat erikoiskokeet asettavat kovan haasteen niin autoille kuin kuljettajille. Ohut ilma syö polttomoottorin tehosta jopa neljänneksen, ja hybridiyksikön jäähdytys on kaikille vielä tässä vaiheessa kysymysmerkki.
Näin Ott Tänak ja Kalle Rovanperä kuvailivat edessä olevaa haastetta:
1:27