MM-rallitähdet erityislaatuisen haasteen edessä: "Vaatii kanttirautaa kuskeilta"

4:37imgMM-rallikausi jatkuu Kanarialla – Juha Kankkunen ja asiantuntijat ennakoivat
Julkaistu 18.04.2025 09:02
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MM-rallikalenteriin saatiin täksi vuodeksi taas niin sanottu puhdas asfalttikisa, kun kauden neljäs osakilpailu ajetaan ensi viikonloppuna Kanariansaarilla. Kuljettajille haaste on erityislaatuinen.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kanariansaarten MM-ralli 24.–27.4.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Gran Canarialla ajettavan kisan mukaantulon myötä päättyy monien lajin seuraajien odotus. MM-sarjassa ei ole ajettu puhdasta asfalttikisaa sen jälkeen, kun Katalonian ralli putosi kalenterista kauden 2022 jälkeen.

Lue myös: Onko Kalle Rovanperä takamatkalla uudessa kisassa? Kilpailijalla ässä hihassa: "Hyvä mutta lyhyt muisti"

Kanarialla odottavat sileät ja tekniset asfalttitiet, jotka edellyttävät tarkkaa ajamista, täsmällisiä nuotteja ja strategista rengashallintaa. Leikkauksia ei juuri ole, joten tielle ei nouse likaa samaan tapaan kuin monissa muissa asfalttikisoissa.

Lähtöpaikan merkitys ja kuljettajien väliset erot tulevat näin ollen olemaan tavanomaista pienempiä.

– Ensinnäkin täytyy sanoa, että odotan tosi innolla. Sarja on kaivannut tällaista kilpailua. Se vaatii kanttirautaa kuskeilta, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo.

– Erot ovat varmasti todella pienet, tosin uudet tiet ja nuotit kasvattavat eroja. Tietyt kuskit ovat parempia ajamaan nuotista kuin toiset, jotka vaativat kokemuksen tiestä, että pystyvät hyökkäämään. Sitä kautta tulee vähän eroja.

Renkaiden hallinnassa kyse on ennen kaikkea niiden toimintalämpötilan ymmärtämisestä ja säätelystä.

Voi myös olla jarrujen säästämistä, etteivät ne ylikuumene. Kun mennään kovaa asfaltilla, jarrut ovat kovemmalla. Ennen kaikkea kanttia pitää olla. Ei saa pumppailla yhtään. Mennään koko ajan pidon rajamailla.

Tahkon kollegan Jari Ketomaan mukaan tuleva kisa vie kuskit täysin erilaiseen ajatusmaailmaan.

– Se on kaiken a ja o, kuka ajaa tarkimmin ja jarruttaa vähiten. Nyt haetaan sitä parasta mahdollista, ratamaista ajolinjaa. Jos auto aliohjaa yhtään, se kostautuu.

– Aikaero ei välttämättä tule radikaaliksi, mutta puhtaalla asfaltilla pienetkin yksityiskohdat ratkaisevat. Jos häviät sekunnin, se olisi likaisessa asfalttirallissa kymmenen sekunnin tappio. Sekunti tulee todella pienistä muutoksista, ja sen sekunnin kiinni ajaminen on yhtä vaikeaa kuin kymmenen sekunnin ajaminen likaisella asfaltilla. 

Lue myös: Paljastus: F1-sarjan tähtikuljettaja hyppäsi salaa ralliauton rattiin – "Hän on uskomattoman hyvä"

Parhaat saadaan luonnollisesti selville näissäkin olosuhteissa, ja Ketomaa sanoo vahvimman kokonaisuuden ratkaisevan.

– Auton pitää olla tasapainoinen ja kääntyä hyvin, sillä pitää pystyä menemään aikaisin kaasulle, ja siihen pitää luottaa. Jos on yhtään epävarmuutta renkaaseen tai auton käyttäytymiseen, eroa on äärimmäisen vaikea ottaa kiinni.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli