Maailman rikkain henkilö Elon Musk tunnetaan ennen kaikkea Teslan ja SpaceX:n toimitusjohtajana sekä sittemmin somepalvelu Twitterin omistajana. Viime vuosina vähemmälle huomiolle on jäänyt Muskin huippunopeita tunneliyhteyksiä suunnitteleva Boring Company.
The Wall Street Journal kirjoittaa Boring Companyn jättäneen useat yhdysvaltalaiset kaupungit nuolemaan näppejään, vaikka yhtiö oli jo sopinut kaupunkien kanssa tunneliyhteyksien rakentamisesta.
Esimerkiksi Kaliforniassa sijaitseva Ontarion kaupunki oli suunnitellut rakentavansa yli miljardin dollarin arvoisen raideyhteyden kaupungissa toimivan kansainvälisen lentokentän ja reilun kuuden kilometrin päässä sijaitsevan juna-aseman välille.
Muskin johtama Boring Company kuitenkin yllätti reilun 150 000 asukkaan kaupungin tarjoutumalla rakentamaan välille Hyperloop-tunnelin, jossa matkustajat pääsevät kulkemaan itsestään liikkuvilla sähköajoneuvoilla. Tunnelin hinnaksi luvattiin 45 miljoonaa, eli hanke olisi tullut huomattavasti ratayhteyttä halvemmaksi. Paikalliset viranomaiset hylkäsivät alkuperäisen raidesuunnitelmansa ja ostivat ajatuksen Muskin futuristisesta tunnelista.
Kilpailevat junayhteyksien kanssa
Boring Companyn suunnittelemat tunnelit ovat kapeita, ja niissä liikkuu automaattisia matkustajakapseleita suurella nopeudella. Kapselien matkustajakapasiteetti on pikkubussin luokkaa. Ne eivät siis ole varsinaisesti junia, mutta kilpailevat junayhteyksien kanssa.
Myöhemmin Boring Companyn kustannusarvio nousi lähes 500 miljoonaan dollariin. Lopulta yhtiö ei toimittanut viranomaisille lopullista tarjousta tämän vuoden tammikuun loppuun määritettyyn takarajaan mennessä.
Ilmeisesti viranomaisten vaatimat tavanomaiset ympäristölupaprosessit vesittivät hankkeen. Yhtiö on tehnyt saman tempun myös Marylandissa, Chicagossa ja Los Angelesissa.
Lue myös: Satelliittinettipalvelu Starlinkin hinnat nousivat Ukrainassa – ukrainalaiset maksavat yhteyksistään enemmän kuin saksalaiset tai espanjalaiset
Las Vegasissa ainoa, hämmentävä yhteys
Suurista lupauksistaan huolimatta Boring Companyn ainut toimiva julkinen yhteys on Las Vegasissa tapahtumakeskuksessa sijaitseva näytösluontoinen 2,5 kilometrin pituinen tunneli, jossa palkatut kuljettajat kyyditsevät konferenssivieraita tunnelissa ajavilla Tesloilla 48 km/h nopeudella.
Boring Company on visioinut Yhdysvaltoihin jopa 1 120 km/h tunnissa kulkevia tunnelijunia. Vuonna 2018 keskusteltiin Yhdysvaltain itärannikon tunnelista, joka kuljettaisi matkustajia Washingtonista Philadelphian ja Baltimoren kautta New Yorkiin vain 29 minuutissa.
Vuonna 2016 perustettu Boring Company on vakuuttanut sijoittajat, jotka ovat kaataneet yhtiöön merkittäviä summia rahaa. Keväällä järjestetyn rahoituskierroksen jälkeen yhtiön markkina-arvoksi arvioitiin 5,7 miljardia dollaria (noin 5,5 miljardia euroa).
Joukkoliikenne "pain in the ass"
Time-lehden mukaan Elon Musk on myöntänyt elämäkertansa kirjoittaneelle Ashlee Vancelle, ettei hänellä ollut aikomustakaan rakentaa jutun alussa mainittua Hyperloop-tunnelia Kaliforniaan. Hankkeen tarkoituksena oli vain estää raideyhteyden rakentaminen.
Musk on aiemmin kertonut inhoavansa julkista liikennettä sanomalla sen olevan ”pain in the ass”, mikä ei tiettävästi viittaa kovien istuinten aiheuttamaan pakarasärkyyn. Sen sijaan sähköautoihin Musk suhtautuu tunnetun intohimoisesti.
Vastaavia tunneleita on ideoitu myös Suomeen. Saloon on yritetty saada Virgin Hyperloop One -yhtiön testirataa ja tuotekehitysyksikköä. Hanke jäi kuitenkin keskustelun tasolle.